Sote

Sote-palveluiden viidakkoa selkiytetään uudenlaisen asiakasohjauksen avulla

Riitta Salmi

Varsinais-Suomen sote-palveluiden viidakkoa selkiytetään terveysasemilla tapahtuvan henkilökohtaisen asiakasohjauskokeilun avulla. Palvelu on tarkoitettu useita sote-palveluita tarvitseville asiakkaille. Toiminnalla autetaan paljon palveluja tarvitsevia asiakkaita eteenpäin, jotta he osaisivat käyttää saatavilla olevia palveluja ja myös saisivat juuri oikeat palvelut. Asiakasohjaajan kanssa tehdyllä kartoituksella asiakkaille syntyy hoitosuunnitelmia, joka mahdollistaa jatkossa entistä paremmin monialaisen yhteistyön ammattilaisten välillä.

Kokeilu on jo käynnistynyt Uudessakaupungissa ja Kaarinassa, ja huhtikuun alussa joukkoon liittyvät Somero ja Sote-Akseli. Myös uusia kuntia kaivataan mukaan.

– Lisää terveyskeskuksia rekrytoidaan koko ajan ja mukaan pääsee ottamalla yhteyttä minuun, kannustaa hankkeen projektipäällikkö Pia Kirjonen.

Käytännössä asiakasohjausta tekee terveyskeskuksen sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja, joka kokoaa verkostoksi ammattilaisia sosiaali- ja terveyspuolelta ja toimii koordinoijana eri tahojen välillä. Konsultoivassa roolissa työparina on hyvä olla myös lääkäri, jolloin tietyt asiat saadaan jouhevammin eteenpäin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kaarinassa kokeilusta on saatu hyvää palautetta ja uusi toimintamalli koetaan hyödyllisenä.

– Raamit ohjaukseen tulevat projektissa valmiina ja kunnassa sitten viritellään sopiva yhteistyöverkosto toimintaa tukemaan, jotta hyödyt saadaan irti. Kirjaaminen on ikuisuusongelma, mutta siitäkin selviää pienellä viilauksella, Kaarinan terveysasemalla asiakasohjausta tekevä sairaanhoitaja Tiia Korpisalo sanoo.

Haasteena terveyspalveluissa on paljon palveluja käyttäville esimerkiksi lääkärin jatkuva vaihtuminen ja tuen saaminen omahoitoon. Asiakasohjaukseen ollaan oltu asiakkaiden suunnalta tyytyväisiä juuri siksi, että joku ottaa kokonaisvaltaisesti kopin heidän tilanteestaan.

– Tosi hieno juttu – se on se, mitä asiakkaat sanovat. Hoitosuunnitelmalla päästään pois siitä pyöröovien oravanpyörästä ja erityisen tyytyväisiä on oltu siihen, että on saatavilla henkilö, joka tuntee tilanteen ja jolle voi soittaa, kertoo Korpisalo asiakaspalautteesta.

Jatkossa toimintaa on tarkoitus kehittää niin, että asiakasohjaajalla on entistä laajempi tietämys ja verkosto kolmannen sektorin kanssa tehtävään yhteistyöhön sekä kuntien muiden palvelujen, kuten kulttuuri- ja liikuntatoimen, kanssa. Laajempi verkosto toisi mukaan myös uudenlaita yhteistyötä eri tahojen välille.

Henkilökohtaisen asiakasohjauksen pilotointi on osa Tulevaisuuden sote-keskus ohjelmaa, jota Varsinais-Suomessa hallinnoi Turun kaupunki.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.