Kaupunkisuunnittelu

Turun Ydinkeskustayhdistys: Kristiinankadun kesäkatukokeilu vaikeuttaa keskustan saavutettavuutta

Ari-Matti Ruuska

Turun Ydinkeskustayhdistys pelkää Kristiinankadun kesäkatukokeilun (TS 24.3.) vähentävän keskustassa asioivien määrää. Kesäkatukokeilun tarkoituksena on testata erilaisia ratkaisuja, joilla kävelyn olosuhteita sekä kaupunkitilan viihtyisyyttä voitaisiin parantaa. Suunnitelmat koskevat koko Kristiinankatua, mutta sen painopiste on välillä Eerikinkatu–Linnankatu. Koko osuudelle on suunniteltu läpiajokielto heinä-elokuuksi. Kävelijöiden iloksi on kaavailtu istutuksia ja penkkejä. Kadunvarren yrittäjien on suunniteltu pääsevän hyödyntämään katutilaa.

Yhdinkeskustyhdistyksen mielestä kokeilu vaikeuttaa keskustan saavutettavuutta ja osuu ajallisesti erittäin haastavaan aikaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Hansakorttelin, Stockmannin, Aimo Parkin ja P-Centrumin sekä muiden esimerkiksi Yliopistonkadulla sijaitsevien yritysten saavutettavuus autolla heikkenee, kun Kristiinankadun kävelykatukokeilun ajan ko. paikoissa asioivien on löydettävä uudet reitit, yhdistys sanoo kannanotossaan.

Yhdistys toteaa, että jo nykyisillä ajorajoituksilla keskustan saavutettavuus on vaikeutunut vaikuttaen negatiivisesti yli 150 yrityksen liiketoiminnan menestymisen edellytyksiin. Jo lyhytaikaisella kokeilulla uskotaan mahdollisesti olevan pysyviä vaikutuksia keskustaan tulevien kokemukseen siitä, kuinka helposti yritykset ovat autolla saavutettavissa.

Turun Ydinkeskustayhdistys painottaa kuitenkin, että ajatus kaupungin ydinkeskustan viihtyvyyden kehittämisestä on hyvä. Yhdistys pitää tärkeänä keskustan elinvoimaisuutta, viihtyisyyttä ja helposti saavutettavuutta ja haluaa olla mukana kehittämässä näitä tekijöitä. Keskustan tulisi kuitenkin olla helposti saavutettava kaikilla kulkumuodoilla.

– Erityisesti koronasta selviytymisen edellytyksenä on kävijävirtojen elpyminen keskustaan ja toivomme, että saavutettavuutta henkilöautolla ei heikennetä ensi kesänä. Pandemia on osaltaan vaikuttanut myös ihmisten halukkuuteen käyttää julkisia kulkuneuvoja ja erityisesti myös tästä syystä on tärkeä säilyttää keskustan henkilöautolla saavutettavuus ja kokemus Turun keskustaan tulon vaivattomuudesta.

Turun Ydinkeskustayhdistyksen kannanotossa on mukana myös Kesko Lounais-Suomi.

Turun kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi 23. maaliskuuta kokouksessaan kesäkadun kokeiluajan, joka alkaa 1. heinäkuuta ja päättyy 31. elokuuta. Lautakunta lisäsi kuitenkin, että kokeilun arviointisuunnitelma pitää tuoda sen syyniin vielä keväällä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (20)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mirumir
Loistava askel oikeaan suuntaan
Jotta saisimme viihtyisän autottoman keskustan, tämän kaltaiset täsmäiskut ovat seurannaisvaikutuksiltaan vielä positiivisemmat kuin pelkkä pikku kadunpätkän rauhoittaminen autoilta muutamaksi kuukaudeksi. Stockmann sinnittelee pitkän tappiokierteen, saneerauksen ja koronan jäljiltä hyvin huonossa kunnossa. Jos Stockan Kristiinankadun parkkihalliin ajamista hankaloitetaan riittävästi, se saattaa olla tervetullut sysäys, joka saa yhtiön lyömään hanskat lopullisesti tiskiin Turussa. Hansan lippulaivayrityksen sulkeminen vähentäisi koko Hansan houkuttelevuutta, jolloin autoilijoilla olisi yhä vähemmän syitä tunkea viihtyisään ja arvokkaaseen kävely- ja pyöräilykeskustaamme. Ellei Kristiinankadun sulutus riitä, Puolalankadun sulkeminen autoilijoilta tai ainakin kadunvarsipysäköinnin poistaminen koko kadulta (Turun konsernihallinnon, kaupunginhallituksen, tulevan pormestarin ja valtuustoryhmien johtajien autoja lukuun ottamatta) on seuraava tärkeä askel.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Loistava askel oikeaan suuntaan
Eikö toriparkki olekkaan kätevä ja toimiva? Ymmärtääkseni toriparkkia markkinoitiin juurikin sillä että kadunversipaikkoja voidaan ottaa järkevämpään käyttöön.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Vast: Loistava askel oikeaan suuntaan
Kertakaikkisen upeaa sarkasmia! Harvoin törmää enää tuollaiseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aimäävai?
Vast: Loistava askel oikeaan suuntaan
@S.F.

Olen huomannut tältä alueeltä tietyn säännönmukaisuuden: aina kun joku turkulainen taho "huolestuu" jostakin ja kirjoittaa siitä TS:iin, poistakaamme varmistin - useimmiten tuloksena on sarakasmia, tahatonta tai tahallista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Loistava askel oikeaan suuntaan
Toriparkki on nyt ns. saavutettu etu josta autoilijat valtuustossa eivät enää luovu. Eli kaikki puheet parkkipaikkojen vähentämisistä toriparkin yhteydessä voidaan unohtaa, ne olivat pelkkiä valheita joilla toriparkki saatiin ajettua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
EpäHumanisti
Logiikka?
"Keskustan tulisi kuitenkin olla helposti saavutettava kaikilla kulkumuodoilla."

Ja silti vastustavat sitä että keskustassa asiointia helpotetaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Asko Ojala
Minä-minä-autoilu
Mikäpä nyt tätä ydinkeskusta-autoiluyhdistystä EI huolestuttaisi!

Muuten: katsokaapa kuvaa. Siinä on ainakin neljä autoilijaa pysäköinyt jalkakäytävälle. Eli eipä laki paljoa kiinnosta. Missä on liikuntarajoitteisen tarkoitus mahtua liikkumaan rollaattorilla?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Minä-minä-autoilu
Vain autoilijalla on väliä. Ei kukaan täysipäinen halua keskustassa vietää sekuntiakaan enempää kuin tarpeellista joten autolla on päästävä kaupan oven eteen josta sitten pääsee poiskin ilman turhaa askelta keskustassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Aimäävai?
Saavutettavuus
"vaikeuttaa saavutettavuutta"

Komia on kielikuva, ei sitä kieltää voi...

Mutta tarkoittaako tuo nyt jotenkin sitä, että Turun keskusta jollain mystisellä tavalla siirtyy keskustasta haaveilevan mielessä kauemmas kuin mitä se ennen oli - kuin tarujen Graalin malja - vai mitä tuo nyt on konkretian tasolla?

Jos sais korkeelta herrasväeltä tietoo.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Saavutettavuus
Turun yrittäjien mukaan keskustan voi saavuttaa vain autolla. Millään muulla kulkutavalla ei keskustaan ole asiaa eikä kukaan Turun keskustassa edes käykään kuin autolla. Jos autoilua vaikeutetaan, heikkenee saavutettavuus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää