Hiekoitushiekka

Ydinkeskustan katujen tehopesu alkaa Turussa maanantaina – kuluneena talvena hiekkaa levitettiin runsaasti

Marttiina Sairanen
Roskainen sora ja pöllyävä hiekka viedään maankaatopaikalle. Pyöräteiltä kerätty sora pyritään ottamaan uudestaan käytettäväksi.
Roskainen sora ja pöllyävä hiekka viedään maankaatopaikalle. Pyöräteiltä kerätty sora pyritään ottamaan uudestaan käytettäväksi.

Turun ydinkeskustan katualueiden pesu ja hiekoitushiekan poisto alkaa maanantaina. Kevätpöllytys -nimellä kulkevaan tehosiivoukseen on kutsuttu mukaan keskustan kiinteistöjä, jotta katualueet saadaan puhdistettua kerralla. Tehosiivouksen alueella olevat kiinteistöt voivat harjata katuosuuksiensa hiekoitushiekat ajoradalle ennen katujen pesemistä. Hiekkoja ei saa harjata tai pestä hulevesikaivoihin. Kiinteistöt voivat harjata jalkakäytävien hiekoitushiekat kadulle ennen aikataulun mukaista siivouspäivää. Tämän jälkeen jalkakäytävien hiekkoja ei enää saa harjata ajoradalle.

– Pöllytyksen perusideahan on, että tehdään töitä kiinteistöjen kanssa yhdessä ja samanaikaisesti. Näin saadaan lyhennettyä ilmassa leijailevan katupölyn aikaa ja määrää. Yritämme etsiä koko ajan erilaisia tapoja tehdä yhteistyötä, Pöllytys on yksi. Uutena alueena testaamme tänä vuonna Portsan aluetta, kertoo kaupunkiympäristötoimialan infran kunnossapitopäällikkö Mari Helin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Myös Portsan alueen kiinteistöt saavat harjata jalkakäytävien hiekoitushiekat katualueelle ennen kuin kaupunki tulee puhdistamaan kadut. Port Arthur valittiin kokeiluun, koska siellä katujen puhdistuksessa joudutaan käyttämään muutenkin siirtokehotusmerkkejä.

Tehosiivouksen aikana autoilijoiden on tärkeää huomioida alueelle merkityt siirtokehotukset. Tehopuhdistus toteutetaan siten, että kadun vastakkaiset puolet puhdistetaan peräkkäisinä päivinä. Tämä mahdollistaa pysäköinnin aina kadun toisella puolella. Poikkeavat pysäköintijärjestelyt merkitään alueelle siirtokehotusmerkein, joita autoilijoiden tulee noudattaa. Siirtokehotusmerkissä on päivämäärä, jolloin katualueen tulee olla tyhjä. Siirtokehotus poistetaan kunkin katuosuuden siivouksen valmistumisen myötä.

Jotta autojen siirtäminen ei tulisi yllätyksenä, tarjoaa kaupunki käyttöön tekstiviestipalvelun. Saat tekstiviestillä tiedon tarvittavista ajoneuvojen siirroista edellisenä päivänä kello 15. Voit tilata tiedon postinumeroalueittain ja/tai kadun nimen mukaan. Palvelu on ilmainen, käyttöönotto- ja lopetusmaksu on 0,16 euroa. Tekstiviestipalvelun voi tilata verkkosivuilta.

Katujen kevätsiivoukset ovat käynnistyneet myös keskustan ulkopuolella idän, etelän, lännen ja pohjoisen urakka-alueilla. Ensimmäiseksi puhdistetaan vilkkaimmin liikennöityjen pääväylien ajoradat ja kevyen liikenteen väylät. Tonttikatujen siivoamiseen ryhdytään siinä vaiheessa, kun vilkkaimmat alueet on puhdistettu. Katujen kevätsiivoukset saadaan valmiiksi toukokuun puoliväliin mennessä.

– Kulunut talvi on ollut hyvin erilainen kuin edellinen, tänä vuonna ollaan jouduttu hiekoittamaan katuja ja jalkakäytäviä hyvinkin runsaasti. Ja tämä tietysti näkyy myös poistettavan hiekan määrässä, sitä löytyy niin katu- kuin viheralueilta. Lumet ja jäät eivät ole vielä kaikkialta sulaneet, mutta toivottavasti talvi hellittää ja yöpakkaset loppuvat niin päästään ”pöllytystä” ja muuta hiekanpoistoa tekemään aikataulujen mukaisesti, odottaa Destian työpäällikkö Mikko Kuusisto.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Katupölyä syntyy, kun liikenne nostaa kuivilta kaduilta pölyhiukkasia, jotka ovat lähtöisin hiekoitushiekasta, tien pintojen kulumisesta ja nastarenkaiden käytöstä. Aurinkoisina ja kuivina päivinä liikennevirrat nostavat talven aikana kertynyttä pölyä voimakkaasti ilmaan, jolloin ilmanlaatu heikkenee. Ilmanlaatu on tänä talvena Turussa ollut pääasiassa hyvää tai tyydyttävää, mutta ajoittain myös välttävää.

Hiukkaspitoisuuksien kohoaminen saattaa aiheuttaa oireita erityisesti herkillä ihmisryhmillä, kuten astmaatikoilla, vanhuksilla ja pikkulapsilla. Nuha, yskä, hengitysoireet sekä kurkun ja silmien kutina ovat tavallisimpia haittavaikutuksia.

– Katujen puhdistaminen on tärkeää suorittaa kosteana, jotta pölyämistä ei tapahdu. Puhdistaminen palkitsee tekijänsä paremmalla ilmanlaadulla, kun hiukkaspitoisuudet putoavat merkittävästi, kertoo ilmansuojeluasiantuntija Petra Sainisto kaupunkiympäristötoimialalta.


Tehopesun aikataulu

ma 29.3. Puolalanpuisto 2-4 + vp, 3-5 + vp

to 1.4. Rauhankatu 1, 2-4

ti 6.4. Kauppiaskatu – Torninkatu – Aurakatu – Puolalankatu – Humalistonkatu – Kristiinankatu – Brahenkatu (parittomat numerot)

ke 7.4. Kauppiaskatu – Aurakatu – Puolalankatu – Humalistonkatu – Kristiinankatu – Brahenkatu (parilliset numerot)

to 8.4. Puutarhakatu – Maariankatu – Yliopistonkatu – Eerikinkatu – Linnankatu (parilliset)

pe 9.4. Puutarhakatu - Maariankatu – Yliopistonkatu – Eerikinkatu – Linnankatu (parittomat)

ma 12.4. Ratakatu – Ratapolku – Annankatu (parilliset)

ti 13.4. Ratakatu 6 vp-16 vp – Ratapolku – Annankatu (parittomat)

ke 14.4. Arvinkatu – Korkeavuorenkatu – Heikkilänkatu (parilliset)

to 15.4. Arvinkatu – Korkeavuorenkatu – Heikkilänkatu (parittomat)

pe 16.4. Rauhankatu 15 vp-32 (parilliset)

ma 19.4. Rauhankatu 15-32 vp – Linnankatu (parittomat)

ti 20.4. Puutarhakatu – Sofiankatu (parilliset)

ke 21.4. Puutarhakatu – Sofiankatu (parittomat)

to 22.4. Eerikinkatu – Puistokatu – Koulukatu (parilliset)

pe 23.4. Eerikinkatu – Puistokatu – Koulukatu (parittomat)

ma 26.4. Sairashuoneenkatu – Mikonkatu (parilliset)

ti 27.4. Sairashuoneenkatu – Mikonkatu (parittomat)

Ajoneuvosiirrot aloitetaan joka aamu klo 9.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Hiekoitushiekan siivoaminen alkaa myös Naantalissa

Naantalissa hiekoitushiekan harjaukset ja katujen pesu aloitettiin jo tällä viikolla. Työt alkoivat maanantaina Kanta-Naantalissa ja Rymättylässä, josta edetään muille saaristoalueille.

Puhdistusjärjestys mukailee talvikunnossapidon prioriteettilistaa. Ensin harjataan pääkadut, jonka jälkeen vuorossa ovat järjestyksessä kevyen liikenteen väylät, kokoajakadut sekä asuntokadut. Samanaikaisesti puhdistetaan myös kaupungin omistamien kiinteistöjen pihoja.

Naantalin kaupunginpuutarhuri Simo Saarinen kertoo, että sään pysyessä keväisinä katualueiden harjauksessa ja pesemisessä kuluu arviolta noin kuusi viikkoa. Sääolosuhteita on myös seurattu tarkasti aloitusajankohdan suhteen.

– Työt aloitetaan mieluummin vähän ennakoiden kuin liian myöhään. Tavoitteena on saada hyvissä ajoin harjattua sekä pestyä kadut, jotta ilmanlaatu voidaan säilyttää hyvänä, Saarinen kertoo.

Saarinen kertoo, että Naantalissa autojen siirtokehotuksiin tai pysäköintikieltoihin ei ole todennäköisesti tarvetta, vaan katujen puhdistustyö on edennyt hyvin ja se saadaan maaliin ilman niitäkin. Asukkaille toiveena olisi, että kadun varteen pysäköidessä voisi valita mieluummin jo harjatun kuin harjaamattoman pysäköintiruudun. Lähestyvät harjauskoneet on hyvä ottaa liikenteessä huomioon.

– Harjakoneet liikkuvat katualueella hitaasti ja rauhallisesti, ja autoilijoilta sekä kevyenliikenteenväylien käyttäjiltä toivotaan malttia liikenteeseen. Harjakoneet päästävät takana olevaa liikennettä ohi, kun sopiva levike tulee vastaan, Saarinen sanoo.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Heiskalaine
Järjestys?
Miksi, Helin, ensin ydinkeskustasta? Asukkaidenko varallisuus vaikuttaa? Keskustassa on, läpiajokatuja lukuunottamatta paljon vähemmän liikennettä moneen muuhun katuun verrattuna. Bussireitit pitäisi olla puhdistuksen kärjessä, koska bussit nostavat todella sakean pölypilven missä kulkevat. Entä pyörätiet ja jalkakäytävät? Milloin ne? Mitä järkeä on harjata pyörätien puoli mutta jättää jalkakäytävä harjaamatta?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Järjestys?
No mikä on oikea järjestys? Ensin harja-autot kulkevat pelkästään ja vain bussireittejä? Silloin sitten ainakin jäisivät kevyen liikenteen väylät myöhemmäksi. Oliko ajatuksena, että viimeiseksi ainakin ne väylät, joita käyttävät pääasiassa henkilöautot ja joilla ei kulje busseja? Enpä tiedä, onko tuo hahmotelma sen järkevämpi tai tasa-arvoisempi kuin muutkaan. Kyllä minusta olisi aivan järkevää, että aloitetaan keskustasta, jossa liikkuu paljon kaikenlaista liikennettä - myös busseja ja kevyttä liikennettä.

Mutta eihän yleensä aloiteta vain yhdestä paikasta vaan monesta. "Katujen kevätsiivoukset ovat käynnistyneet myös keskustan ulkopuolella idän, etelän, lännen ja pohjoisen urakka-alueilla. Ensimmäiseksi puhdistetaan vilkkaimmin liikennöityjen pääväylien ajoradat ja kevyen liikenteen väylät." Jäiköhän tämä Heiskalaiselta lukematta? Myös bussit liikennöivät usein vilkkaimmin liikennöityjä väyliä, harvemmin tonttikatuja. Vähän turha purkaus Heiskalaiselta, minusta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Heiskalaine
Vast: Järjestys?
Niin....sinusta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
EpäHumanisti
Uusi systeemi?
Onkos tämä uusi systeemi että hiekat saa harjataautotiell? Ainakin aikaisempinä vuosina osa talyhtiöistä on jo harjannut hiekat pyöräteille liikenteen haitaksi. Käsittääkseni tämä on hiljaisesti hyväksytty kaupungin taholta koska asiaan ei ole puututtu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.