Ajokortti

Ajokorttilain muuttamista valmistellaan jälleen – opetusmääriä ja opetuksen järjestämistä arvioidaan uudelleen

Jane Iltanen

Liikenne- ja viestintäministeriö on käynnistänyt lainsäädäntöhankkeen ajokorttilain muuttamiseksi.

Taustalla on tarve parantaa erityisesti nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta.

Tavoitteena on arvioida vaadittuja opetusmääriä ja opetuksen järjestämistapoja sekä kokeiden tehokkuutta ja seuraamusten riittävyyttä. Myös muut mahdolliset muutostarpeita arvioidaan.

– Pidän tärkeänä, että elävän elämän havaintoja arvioidaan laaja-alaisessa asiantuntijaryhmässä. Tavoitteena on löytää aidosti vaikuttavat ja tehokkaat keinot nuorten liikenneturvallisuuden parantamiseksi, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka sanoo tiedotteessa.

Sääntelyn päivittämisellä pyritään vastaamaan nuoria kuljettajia koskeviin huolenaiheisiin ja joustavoittaa ajokortin hankintaa sekä viranomaisten toimintaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Edellisen ajokorttiuudistuksen hyväksymisen yhteydessä vuonna 2018 eduskunta edellytti, että valtioneuvosto teettää lakimuutoksen toteutumisesta ja vaikutuksista seurantatutkimuksen. Tutkimuksen valmistelu käynnistyi Liikenne- ja viestintävirasto Traficomissa viime kesänä ja ensimmäiset tutkimustulokset julkaistiin maaliskuun alussa.

Selvityksen mukaan nuorten kuljettajien onnettomuudet ovat vähentyneet edellisen ajokorttilain uudistuksen jälkeen vuosina 2019 ja 2020. Sen sijaan 17-vuotiaiden loukkaantumiset henkilöauton kuljettajina lisääntyivät vuonna 2020.

Poikkeusluvalla henkilöautoa kuljettaneet 17-vuotiaat syyllistyivät lähes kaksi kertaa useammin ajokieltorikkomuksiin kuin 18-vuotiaat.

Selvityksen mukaan uusien kuljettajien riskikäyttäytymisessä on ikäryhmästä riippumatta samoja piirteitä. Noin 50 prosenttia ensimmäisen ajovuoden ajokieltorikoksista tapahtuu ensimmäisen neljän kuukauden sisällä ajo-oikeuden saannista.

Erityisesti miesten riskihakuisuus liikenteessä huolestuttaa viranomaisia.

17-vuotiaiden ajokieltorikosten taustalla ei ole pelkästään ikä ja sen vaikutus, vaan vahvasti vaikuttava tekijänä on sukupuoli. Kaikissa tutkituissa ikäryhmissä ajokieltorikokseen syyllistyneistä oli miesten osuus lähes 90 prosenttia. 17-vuotiaiden kohdalla sukupuolen merkitys korostuu entisestään, koska tarkastelun kohteena olevassa joukossa miesten osuus 17-vuotiaista ajo-oikeuden haltijoista oli kaksinkertainen naisiin verrattuna, kun se muissa ikäryhmissä oli tasainen.

Hankkeen käynnistysvaiheessa järjestetään liikenneturvallisuusstrategiatyön osana asiantuntijakokous, johon kutsutaan muun muassa käyttäytymistieteen, psykologian, mielenterveyden, ajo-opetuksen ja liikenneturvallisuuden asiantuntijoita.

Kokouksen keskustelujen on tarkoitus tukea sekä liikenneturvallisuusstrategian että ajokorttilain muuttamisen valmistelua.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lue myös: Mopokortit harvenivat, kun ajokortin saanti alaikäisenä helpottui – seurantatutkimus paljastaa uudistuksen vaikutukset

Ratin takana istuu uusi ikäluokka – Liikenneministeriö aikoo selvittää, saako 17-vuotias luvan ajokorttiin liian helposti

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.