Länsi-Suomen merivartiosto

Länsi-Suomen merivartioston tehtävät laskivat edellisvuodesta, mutta etsintätehtävissä kasvua yli 30 prosenttia

Länsi-Suomen merivartiosto

Vuonna 2020 Meripelastuskeskuksen ja Länsi-Suomen merivartioston johtokeskuksen johtamien tehtävien määrä laski noin kolme prosenttia edellisvuodesta.

Tiedotteen mukaan koronavuosi laski tehtävämääriä erityisesti matkustaja-aluksiin liittyvissä tehtävissä, kuten meripelastuksen sairaankuljetuksiin-, Telemedical Assistance Service (TMAS) ja kansainväliseen toimintaan liittyvissä tehtävissä. Koronan myötä ihmisten liikkuminen harvaan asutuilla alueilla kuitenkin lisääntyi huomattavasti ja helikopterien käyttö etsintätehtäviin maa-alueilla kasvoi edellisvuoteen verrattuna yli 30 prosenttia.

Aikaisempien vuosien tapaan suurin osa tehtävistä, 75 prosenttia, ajoittui puolenpäivän ja keskiyön aikavälille ja viikonlopuille noin 55 prosenttia..

Johto- ja meripelastuskeskuksen johtamien tehtävien määrä vuonna 2019 oli 1798, kun viime vuonna johdettujen tehtävien määrä oli 1740 kappaletta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tästä määrästä kenttätoiminnan tehtäviä Länsi-Suomen merivartioston johtokeskuksessa kirjattiin vuonna 2020 yhteensä 778 kappaletta. Ensihoitotehtäviä oli 229 kappaletta, joissa pudotusta edellisvuoteen oli 21 prosenttia. Pelastustehtävät putosivat yhdeksän prosenttia 97 kappaleeseen ja poliisitehtäviä oli 113 kappaletta. Poliisitehtävissä kasvua oli 11 prosenttia. Etsintätehtävissä kasvua edellisvuoteen oli 31 prosenttia 139 tehtävällä.

Meripelastustehtävien määrä Länsi-Suomen merivartioston vastuualueella laski 762 tehtävästä (2019) 554 tehtävään (2020). Tiedotteen mukaan tehtävien laskun taustalla on luokittelumuutos, jossa meripelastus- ja avustustehtävät luokiteltiin vuonna 2020 uuden tehtäväkäsittelyohjeen mukaisesti edellisvuosista poikkeavalla tavalla.

Merellisten avustustehtävien määrä puolestaan nousi 18 tehtävästä 250 tehtävään. Yhteenlaskettu meripelastus- ja avustustehtävien määrä nousi näin ollen 780 tehtävästä 804 tehtävään, eli noin kolme prosenttia. Suuronnettomuustilanteeksi vuonna 2020 luokiteltiin kaksi Viking Linen matkustaja-aluksille syksyllä tapahtunutta onnettomuutta. Syyskuussa Amorella sai pohjakosketuksen ja matkustajat evakuoitiin. Marraskuussa Grace sai pohjakosketuksen Maarianhaminan sataman edustalla.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.