Pysäköinti

Turussa testataan vähähiilisen liikkumisen kokeiluja – testissä muun muassa parkkipaikkojen Airbnb ja kimppakyytisovellus

Riitta Salmi

Turun kaupunki sekä Turun ammattikorkeakoulu ovat mukana EU-rahoitteisessa 6Aika-hankkeessa, jossa selvitetään ja kokeillaan vähähiilisemmän liikkumisen mahdollisuuksia. Hankkeessa ovat mukana Turun lisäksi myös Espoo, Tampere ja Oulu.

Hanke on nimeltään Vähähiilinen liikkuminen liikennehubeissa. Liikennehubeilla tarkoitetaan keskuksia, joissa on suuret kävijämäärät ja vahva julkinen liikenne ja siten myös tunnistettua potentiaalia erilaisten liikkumispalveluiden kehittämiseen. Turussa kokeilualueeksi on valittu keskusta-alue, vanhakaupunki ja Kupittaan alue.

Hanke toteuttaa Turussa kevään ja kesän aikana auto- ja pyöräpysäköintiin liittyviä kokeiluja yhteistyössä yritysten kanssa. Kokeiluissa testataan muun muassa erilaisia mobiilisovelluksia, jotka auttavat pysäköintipaikan löytämisessä. Lisäksi testiin pääsi kimppakyytisovellus sekä pysäköintipaikkojen vuokrauspalvelu ja kadunvarsipaikan varaamiseen tarkoitettu sovellus.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Turun ammattikorkeakoulu toteuttaa hankkeessa pyöräpysäköintiin liittyviä kokeiluja. Testiin pääsee ainakin maksullinen pyöräpysäköintipalvelu Kupittaan tiedepuistossa. Kevään kuluessa kilpailutetaan vielä enintään viisi pyöräpysäköintikokeilua.

Liikenne aiheuttaa noin viidenneksen Suomen hiilidioksidipäästöistä, ja kaupungeilla on merkittävä rooli liikenteen päästöjen leikkaamisessa. Arviolta kolmannes keskusta-alueen autoliikenteestä aiheutuu pysäköintipaikan etsimisestä, minkä vuoksi autopysäköinnin tehostaminen on tärkeää turhan ajon ja päästöjen vähentämiseksi. Samalla vähähiilisten liikkumistapojen, kuten pyöräilyn, houkuttelevuutta tulee lisätä.

Kaupunki ja ammattikorkeakoulu tukevat kokeiluja muun muassa neuvomalla tietoaineistojen käytössä, keräämällä palautetta ja viestinnällisesti. Yritykset puolestaan saavat kokeiluista referenssejä ja mahdollisuuden toteuttaa palvelujaan aidossa kaupunkiympäristössä. Tavoitteena on synnyttää uusia markkinaehtoisesti toimivia palveluja, jotka jäävät elämään myös kokeilujaksojen jälkeen.

Autopysäköintiin liittyvät kokeilut rahoitetaan 6Aika-rahoituksella sekä Smart and Wise Turku ja Keskustan kehittäminen -kärkihankkeiden rahoituksella. Kunkin kokeilun hinta on 10 000 euroa. Pyöräpysäköintikokeiluista Turun ammattikorkeakoulu rahoittaa kaksi kokeilua ja Turun kaupunki lisäksi enintään neljä kokeilua. Kunkin kokeilun hinta on noin 10 000 euroa.


Fakta

Autopysäköinnissä toteutetaan seuraavat kokeilut:

Sujuva kadunvarsipysäköinti 1 ja 2​ (kaksi erillistä kokeilua Brighthouse Intelligence Oy ja Wapice Oy)

Hyödynnetään konenäköä valituilla kokeilualueilla. Vapaiden pysäköintipaikkojen määrää voi seurata mobiilisovelluksella. ​

Opastettuna pysäköintiruutuun ​YSP Oy

Pysäköintialueiden, parkkihallien ja vastaavien alueiden hallintajärjestelmä, jossa ylläpidetään tieto alueiden sijainnista ja ominaisuuksista. Tilannekuva käytöstä ja varaustilanteesta nähtävissä mobiilisovelluksella.

Edullinen kimppakyyti​ Coreorient Oy​

Keskustan ja tiedepuiston alueelle autoilevat työntekijät voivat sopia kimppakyydeistä PiggyBaggy-palvelussa sekä mahdollisesti kimppakyytiä käyttäessään pysäköidä osoitetuille kadunvarsipaikalle normaalia edullisemmin.​

Pysäköintipaikkojen AirBnB Shareway Oy

Mobiilisovelluksen avulla parkkipaikkojen omistajat (yksityishenkilöt, yritykset, taloyhtiöt) voivat laittaa oman pysäköintipaikkansa vuokralle silloin, kun eivät itse paikkaa tarvitse.

​​Kadunvarsipaikan varaaminen​ Kradient Intelligence (Marshall AI)

Paikan varaaminen selainpohjaisella varauslomakkeella. Pysäköintipaikan tila kerrotaan paikan päällä todennäköisesti led-pohjaisella lisämerkillä.

​Tapahtumien aikainen pysäköinnin ohjaus​ Enterlot Oy

Event Parking -verkkopalvelu näyttää suurtapahtumien yhteydessä väliaikaisten pysäköintialueiden reaaliaikaisen saatavuuden.

​Keskustaliikenteen tilannekuva​ Gispo Oy

Informatiivisia ja helposti lähestyttäviä datavisualisointeja pysäköinnin ja keskustaliikenteen tilasta.

​eParkly-kokeilut​ Aalto-yliopiston eParkly-hanke (vastikkeeton kokeilu​)

Vapaat pysäköintilat eParkly-alustalla, joka toimii myös kysyntään perustuvan pysäköintipaikkojen kaupankäynnin alustana.

Turun ammattikorkeakoulu toteuttaa hankkeessa pyöräpysäköintiin liittyviä kokeiluja, joista toistaiseksi yksi on kilpailutettu:

Maksullisen pyöräpysäköinnin palvelu Kupittaan tiedepuistossa Juha Punta Oy

Runkolukittava pyöräpysäköinti lukitussa tilassa. Palvelu toimii älykkäästi kännykän avulla.

Kevään kuluessa kilpailutetaan vielä enintään viisi pyöräpysäköintikokeilua:

Maksullisen pyöräpysäköinnin palvelu Turun keskustassa, valmiina olevassa sisätilassa

Pyöräpysäköinnin palvelu kesätapahtumissa

Pyöräpysäköinnin reaaliaikainen seuranta

Avoin haaste

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.