Turku muuttuu

Herttuankulmassa vireillä 20 miljoonan euron kaupat – Turun poliitikot epäröivät vielä esisopimusta

Jori Liimatainen
Herttuankulmassa on jo satoja asukkaita. Alueen asuinrakentaminen on kiihtymässä entisestään.
Herttuankulmassa on jo satoja asukkaita. Alueen asuinrakentaminen on kiihtymässä entisestään.

Sataman kupeessa sijaitsevan Herttuankulman alueen asuinrakentaminen on kiihtymässä entisestään. Turku on solmimassa Kiinteistö Oy Ebbankulman kanssa esisopimuksen, jossa kaupunki myy yhtiölle Juhana ...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vanhimmat ensin
Vastaa
TaunoV.
Kovin halvalla menee
Ei Turku tämmöisillä alehinnoilla pääse miljardivelkojaan lyhentämään. Jotain ryhtiä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Kovin halvalla menee
Tuohan ei tee kuin noin 450€/huoneistoneliö. Kun tuolla alueella katsoo vuokratontilla olevien asuntojen tonttiosuuksien hintaa on se noin 800€/m2. Mihin tuo erotus häipyy? Oikein arvattu, tontinomistajan taskuun vastikkeetta veronmaksajan pussista.
Onneksi omaan käyttöön asuntoa ostavat ovat pikku hiljaa tulossa järkiinsä, ja ovat oppineet karttamaan vuokratontilla olevia yhtiöitä.
Nyt myydyille tonteille tulee tosin yhtiömuodosta päätellen vuokra-asuntoja.
Hintaan ei ehtinyt vielä vaikuttamaan mahdollinen ratikan rakentamispäätös. Eli siinäkin kaupassa lipsahti parempiin suihin väitetty, kaupungin hyödyksi tuleva, ratikan tonttien arvoja nostava vaikutus.
Taitaa käydä niin, että kaikki ratikkareitin varrella olevat tontit ehtivät vaihtaa omistajaa halvalla, ennen kuin ratikkapäätös tehdään. Jos rakennetaan, käärivät voitot, jos ei rakenneta, ei tule tappiotakaan, koska saivat tontit halvalla. Missään tapauksessa kaupunki ei kuitenkaan voittoja saa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
AKurkinen
liika on liikaa
Eipä vaikuta kovin viihtyisältä paikalta, liikaa rakennuksia ! Turun oma Lasnamäe !👎🏻
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: liika on liikaa
Pitäisi rakentaa 20-30 kerroksisia taloja niin niitä olisi harvemmassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: liika on liikaa
Niin pyöräilijä! Mikäli tuo tulkinta noista kerroksista pitäisi paikkansa niin saman kaavan mukaan esitettynä kun ratikka on isompi kuin bussi niin se kulkee harvemmin. Se johtaa siihen että taas on tungos kulkuneuvossa. Ja pitäisi hankkia isompi ratikka. Joten kaikkia "viisauksia" ei ehkä kannattaisi julistaa ainoana oikeana totuutena.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: liika on liikaa
Hima-Hönö: " kaikkia "viisauksia" ei ehkä kannattaisi julistaa ainoana oikeana totuutena." Ei varmaan kannattaisi niin. En ymmärrä, miten asuintaloihin ja joukkoliikennevälineisiin voisi soveltaa samaa "kaavaa" tai logiikkaa. Kysehän on aivan erilaisista asioista.

Ja pitäähän Pyöräilijän huomautus paikkansa, ainakin melkein. Tarkemmin ottaen, jos rakennettaisiin 20-30-kerroksisia taloja, niin niitä VOISI olla harvemmassa, jos siis suunnilleen samaan asuinneliömäärään pyrittäisiin. Grynderit taas mielellään rakentaisivat sekä korkeaa että tiheästi, jos heiltä kysyttäisiin - ja kyllähän Turussa usein kysytään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: liika on liikaa
Eikös olekin hauskaa kun luulee että jos on 4x50 matkustajaa kuljettava ratikka niin siinä olisi suurempi tungos kuin neljässä 50 henkeä kuljettavassa bussissa. Tästä sitten vedetään analogia että jos rakennetaankin 20 viisikerroksisen talon sijaan 5 20 kerroksista niin jälkimmäisessä olisi enemmän asukkaita per neliö.

No, tulkintansa jokaisella. Jokaisen vain ei kannataisi kertoa niitä julki.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: liika on liikaa
Niin pyöräilijä. Mikäli ei satu huomaamaan että kaavoituksella määritellään miten rakennetaan.
Mikäli rakennettaisiin 20-30 kerroksisia taloja niin mikäli kaavoitus ei muutu niin eipä ne talot olisi harvemmassa. Ja siinä olisi taas aihetta esittää korkeampia taloja. Eli uusi Varissuo vai?
No pyöräilijän lääke asukkaiden liikenneongelmiin on raitiovaunu. Kuten Hirvensalon suuntaankin.
Vaikka olisi jalat maassa ja pää pilvessä niin mikä taikaväline tuo olisi. Kulkee harvemmin ja siitä johtuen olisi ruuhkainen. Lisäksi olisi näköjään esimerkkilaskelman mukaan päivitettävää noissa ruuhkien matkustajamäärissä. Joten mietin että kenen etua edistää tiivis rakentaminen ja raitiotieasian edistäminen sekä maapohjan ja asumisen arvonnousu. Pietarissahan on oikein tehdaskin asioiden tietynlaista hoitamista varten. Tuota minä vain sillä kaikki eivät pyöräile.
"No, tulkintansa jokaisella. Jokaisen vain ei kannataisi kertoa niitä julki." Ehkäpä noinkin mutta....
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: liika on liikaa
Hönö ei ole tainnut koskaan Varissuolla edes käydä ja silti hän on varma että hänen mielipiteensä taloista on totta. Varissuolla taitaa olla yksi yli 10 kerroksinen talo ja sekin on aika yksinäinen.

Sen sijaan Majakkaranta on aika hyvä esimerkki siitä miksi kannatti rakentaa yksi korkea kahden matalan sijaan. Ja niin kannattaisi muuallekin Turkuun. Ja mieluummin yksi korkea kuin neljä matalaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.