Jätekuljetukset

Kiinteiden jätteiden keskitetystä kuljetusjärjestelmästä päätös – kiinteistönomistaja päättää jatkossakin itse

Riitta Salmi
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnassa päätetään tänään siirrytäänkö 11 kunnassa keskitettyyn jätekuljetusjärjestelmään. Arkistokuva tammikuulta Halisista, jossa kerättiin kartonkijätteitä.
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnassa päätetään tänään siirrytäänkö 11 kunnassa keskitettyyn jätekuljetusjärjestelmään. Arkistokuva tammikuulta Halisista, jossa kerättiin kartonkijätteitä.

Yhdessätoista lounaissuomalaisessa kunnassa saavat kiinteistönomistajat jatkossakin päättää, mikä yritys noutaa kiinteistön kiinteät jätteet.

Asiasta päätti Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta torsta...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Angus
kuljetusala ja yrittäjät vastustavat
... samoin melkoinen osa asiakkaista. Joten eiköhän sieltä se keskitetty tule...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
manterelainen
Vast: kuljetusala ja yrittäjät vastustavat
Miksi pitää toimivaa systeemiä muuttaa? Toiminta kilpailutetaan muutamaksi vuodeksi kerrallaan jolloin penempien yritysten riskit kasvavat liiaan suuriksi. Kuka sijoittaa satoja tuhansia muutamaa vuotta varten, kun riski on että ensimmäisen kilpailutuksen jälkeen tulee joku iso (ulkomainen) yritys joka vie kilpailun polkuhinnoittelulla. Siinä on sitten pienellä yrityksellä kalustoa, jota tuskin voi muuhun käyttää ja ostajapiirikin on käytännössä olematon
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eläkevaari
Vast: kuljetusala ja yrittäjät vastustavat
Veikkaan että tästä synty sotkua ja hinnat nousee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: kuljetusala ja yrittäjät vastustavat
Keskitetty ratkaisu: Ensin iso yritys myy tappiolla palvelunsa. Sen jälkeen pienet kilpailijat ehtivät mennä konkurssiin parissa vuodessa. Monopolin saavuttamisen jälkeen kilpailevia tarjouksia ei enää tule, ja hinnat nousevat pilviin.

Tällä kertaa markkinatalous voitti, mutta lähellä ollaan tässäkin siirtyä suunnitelmatalouteen, jossa voitot eivät mene kunnalle vaan byrokraattien valitsema monopoliyritys käärii voitot ilman riskiä.

Itse kannatan markkinataloutta, jossa tarjonta perustuu kysyntään ja asiakas valitsee mistä haluaa maksaa.

Se on kuitenkin ok, että verovaroin järjestetään tietyt palvelut, jotka hoidetaan kunnallisena. Esimerkiksi tiet, poliisii, terveydenhuolto, koulutus, vesihuolto. Keskitetty jätehuoltokin olisi täysin ok, jos mahdollinen voitto palautuisi veronmaksajille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Hima-Hönö
Olisiko nyt aika
Olisiko nyt aika kerrankin oikein aiheellisesti alkaa nauttimaan pullakaffetta ja kokoustaa sen verran kunnolla ja koko porukalla josko joku järjellinen (EI poliittinen) systeemi tähän jätetouhuun löytyisi.
Ajatuspohjanani käytän Föli-systeemiä näin sen käyttäjän näkökulmasta.
Olettaisin että mikäli asiaa pohditaan ennakkoluulottomasti ja -ehdottomasti niin ratkaisuja voisi löytyä. Mikäli miettii esim. yhdistelmää talvikeli ja paikallisuus niin mitähän löytyy. Tai muita yhdistelmiä. Yleisesti asioita seuranneena olen päätellyt että mitä enemmän politiikka on asioissa mukana sitä enemmän päätökset ovat kuin tämä "paskankuskaus". Näpyttelin tämän asian vain sen takia koska lyhytvetoni mukaan veivaus tästä asiasta ei jää tähän vaan jatkuu.
Mikäli oma ego on tärkein asioiden hoitamisessa niin jotain on jostain ylempää pois. (Lainaus itseltäni)
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Satavalainen
Jätehuollon kehitystäkö?
Viime päivinä on saanut lukea erilaisia mielipiteitä jätehuollon kehittämisestä.
En kuitenkaan ymmärrä mitä kehitystä on siinä, että nykyinen vapaa järjestelmä tuhottaisiin ja samalla vietäisiin monelta pienyrittäjältä yrittäjänvapaus ja elinkeino.
Varsinkin kun se perustuu esim. lietteiden osalta virheellisiin laskelmiin, joiden tekemiseen on palkattu erilaisia viranhaltijoita, joilla itse käytännön asiasta ei ole mitään kokemusta.
Tarkoitetaanko tosiaan, että jätehuolto kehittyy sillä, että kuljetus siirtyy yksistä ajoneuvoista toisiin.
Kysymyshän on vain jätteiden siirrosta, ei jätehuollon kehityksestä. Ja siitä, että asiasta määrää poliittisesti valittu lautakunta, joka ei ole kovinkaan demokraattinen niin kauan kuin Turku asukasluvullaan on lähes yksinvaltias.
Katsoisinkin tyydytyksellä mikäli Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta hajoaisi ja kunnat saisivat määräysvallan omista alueistaan.
Eikö jo se, että moisen asian käsittelyyn on mennyt jo yli vuosikymmen, todista sitä, että ollaan tekemässä vääriä päätöksiä.
Varsinainen jätehuollon kehitys tapahtui silloin kun Ilpoisten kaatopaikan avoaltaan käyttö 60-70 luvun vaihteessa lopetettiin, rakennettiin Topinojan kaatopaikka ja hevoskärryistä siirryttiin moottoriajoneuvoihin.
Se, että anastetaan kuljetusoikeus pienemmiltä toimijoilta ja valta ojennetaan isommille, ei ole kehitystä.
Toisaalta Amerikassahan jätteiden kuljetus on mafian hallussa.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Esko
Virkamiehet kilpailuttavat?
"Pelkona on erityisesti, että keskitetty kuljetusjärjestelmä vaarantaa alan työpaikkoja ja johtaa pk-yritysten toiminnan alasajoon.

Ratilaisen mukaan kyseessä on huoli, jonka pohjaksi ei ole näyttöä tai tietoa, että näin kävisi."
Voisiko Ratilainen kertoa miten kilpailutus suoritetaan niin, että pienyrittäjien määrä ei tule vähenemään edes tulevaisuudessa?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.