Lounais-Suomen poliisilaitos

Lounais-Suomen poliisi puuttui tehovalvonnassa yli 350 kuskin rikkeisiin – yhä edelleen kännykkä keikkuu korvalla

Marttiina Sairanen

Lounais-Suomen poliisi puuttui 352 ajoneuvon kuljettajan toimintaan viime viikolla toteutetussa liikenteen teemavalvonnassa. Yleisimmät rikkomukset koskivat matkapuhelimen käyttöä ajon aikana sekä turvavyön tai turvalaitteen käytön laiminlyöntiä. Poliisi suoritti samalla myös teemaan kuulunutta ulkomaalaisvalvontaa.

Lounais-Suomen poliisilaitos osallistui valtakunnalliseen turvalaitteiden käytön ja tarkkaamattomuuden teemavalvontaan 8.–14. helmikuuta. Aikavälillä Lounais-Suomen poliisi kirjoitti sakon tai antoi huomautuksen yhteensä 352 kuljettajalle. Määrä on hieman suurempi kuin viime vuoden vastaavassa teemavalvonnassa, jolloin poliisin haaviin jäi 310 kuljettajaa.

Koko maassa valvontajakson aikana puututtiin kuljettajien toimintaan yli 2 000 tapauksessa.

Valvonnassa korostuivat erityisesti tarkkaamattomuuteen liittyvät rikkeet. Poliisi joutui puuttumaan matkapuhelimen käyttöön ajon aikana 136 tapauksessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sakkoja kirjoitettiin myös 11 kappaletta Stop-merkin noudattamatta jättämisestä ja 14 sakkoa suojatierikkomuksista. Lisäksi poliisi tavoitti valvontajaksolla 23 liikenteeseen soveltumatonta ajoneuvoa.

– Puutteellisten ajoneuvojen suuri määrä meidän alueellamme yllätti. Useimmissa tapauksissa kyse oli ajoneuvon näkemäesteistä etulasien kalvojen tai tuulilasin kuuran vuoksi. Myös ajoneuvon suojatiesääntöjen rikkomuksia oli suhteellisesti enemmän kuin muualla maassa, arvioi komisario Tuomo Katajisto Lounais-Suomen poliisilaitokselta tiedotteessa.

Turvavyön tai turvalaitteen käytön laiminlyöntiin poliisi puuttui etupenkillä 167 tapauksessa ja lasten turvalaitteisiin liittyen yhdeksässä tapauksessa.

Liikennevalvonnassa tavattujen ulkomaalaiskuljettajien osalta valvonnan yhteydessä tarkastettiin myös maassa oleskelun edellytykset.

Ulkomaalaislain mukaisia henkilöllisyyden ja maassa oleskelun perusteiden tarkastuksia tehtiin viikon aikana Lounais-Suomessa 57 tapauksessa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (14)

Vanhimmat ensin
Vastaa
DALIT
Rattijuopot hurraa !!
Liikenteen valvonta pitäisi olla kokoaikaista, eihän se voi olla edes totta että kerran vuodessa on joku tehovalvonta ja taas on kaikki hyvin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sebulon
Vast: Rattijuopot hurraa !!
Lisää poliiseja, lisää valvontaa. Me janoamme jatkuvaa valvontaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Rattijuopot hurraa !!
Suomessa on poliiseja per asukas noin 60% verrattuna keskivertoon länsimaahan. Keskiarvosta olemme vielä enemmän jäljessä. Kiitos tästä kuuluu erityisesti kokoomukselle joka on aina leikannut poliisien määrärahoista ja viime kädessä vielä porvarit lopettivat liikkuvan poliisin jotta heidän kannattajansa saisivat ajella vapaasti valitsemallaan ajotavalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Rattijuopot hurraa !!
Sebulon, vaikka poliiseja ja sen valvontaa lisättäisiin runsaastikin, se on yhä pientä verrattuna kaikkeen siihen valvontaan, jonka kohteeksi joudumme jatkuvasti kaikkialla - usein jopa omalla suostumuksellamme. Minua häiritsee vähemmän, jos poliisi on kytiksellä tie varressa, kuin jos esim. vakiokauppani tai hakukoneeni jakaa tietojani sinne ja tänne. Itse asiassa kytiksellä oleva poliisi ei häiritse minua yhtään, koska en tapaa rikkoa liikenteen sääntöjä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
EpäHumanisti
Hyvä että puututaan.
"Myös ajoneuvon suojatiesääntöjen rikkomuksia oli suhteellisesti enemmän kuin muualla maassa"

Hyvä että tälläisiä valvotaan, yleisesti ottaen autoilijat ovat melko piittaamattomia muitten turvallisuudesta, sen verran huonosti noudattavat väistämissääntöjä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Hyvä että puututaan.
Ei täällä valvota. Juuri aamulla todistin kun kaksi autoilijaa rikkoi törkeästi STOP-merkin pysähtymisvelvollisuutta. Poliisia ei kiinnosta kuin oman kilpensä kiillottaminen ja itseään selkään taputtaminen 'hienosta' viikosta. loput 51 viikkoa sitten autoilijoiden annetaankin toimia kuin siat toimivat pellolla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
skelet
Vast: Hyvä että puututaan.
Juuri illalla todistin kun valoton pyöräilijä melkein teloi minut jalkakäytävällä. Kyllä poliiseja todella tarvitaan
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Hyvä että puututaan.
Mitäs skelet luulee että kumpi on viimeksi tappanut jalankulkijan jalkakäytävälle, autoilija vaiko valoton pyöräilijä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
skelet
Vast: Hyvä että puututaan.
Tuo tieto ei lohduta jää kumman alle vaan
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Hyvä että puututaan.
Niin, se lohduttaa että pyöräilijän alle joutuu monta kertaluokkaa harvemmin kuin autoilijan. Tai sitten ei lohduta vaan pitää moittia pyöräilijöitä koska ei ole kivaa että autoilijoita moititaan :D
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Hyvä että puututaan.
Ainiin, tänään muuten yksi jalankulkija melkein teilasi minut kun päätti yhtäkkiä melkein kohdalla vaihtaa suuntaa. Niin, pyörätiellä vaikka vieressä metrin päässä oli jalkakäytävä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxxy
Turvallisuus on arvoasia
Turvavyön käyttö ei ole vaikea asia, että sen pitää olla ensimmäinen toimenpide kiinnittää istuttaessa autoon. Toinen on tämä kännykkä ja sen käyttö.
On ihmisiä jotka eivät kykene ajattelemaan autoa ajaessaan ellei kännykkä ole korvalla ... tai jopa tekstitysvaiheessa sylissä. Puhumisen ajon yhteydessä voi kuitenkin laillisemmin ja turvallisemmin hoitaa hyvin yksinkertaisella "jokamies" -niksillä: Hanki rulla ilmastointiteippiä ja ennen ajoon lähtöä aseta kännykkä toisella kädellä korvalle. Nyt teippirulla teipin pää reilusti aukivedettynä kierrä rullasta puolitoista kierrosta tätä vahvaa teippiä juuri puhelimen kohdalta pääsi ympäri. Nyt olet teipannut tämän aivojatkeen tiukasti ja voit huoletta lähteä liikenteeseen. Mikäli ei tule puhelua tai et soita, ei hätää, puhelin on kyllä tallessa (tunnet sen kaiken aikaa korvaasi vasten). Jos kuitenkin päätät soittaa esimerkiksi kaverille, voit pysäyttää vaikkapa bussipysäkille ( ei laillista!) ja kun nyt näet bussia odottavan henkilön, käske tämän valita puhelimeesi tarvitsemasi numero. Henkilö soittaa tällöin puolestasi ja .. lähettää Sinut turvallisesti molemmat kätesi ohjauspyörällä matkaan! Toinen on jos puhelimesi hälyttää kesken matkasi, kykenet varmasti avamaan puhelimesi vaikka se onkin teipattuna. Nyt voit puhua ja ... olet ns. aktiivisessa käyttötilassa.
Mikäli viranomainen eli poliisi on tiestöllä partioimassa ja suorittamassa tienkäyttöön liittyvää turvatarkastamista ja osut juuri tällaiseen rutiinitarkastukseen, voit olla varma että sinusta pidetään kun olet kiinnittänyt itsesi autoon ja mobiililaitteesikin on turvallisesti poissa kädestäsi, mutta kuitenkin mukanasi!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
Nykyisin autottomana kysyn
Luureille on hands-free laitteita, on apuvälineitä joilla luurin saa pysymään kojelaudassa ja puhumisen voi hoitaa kaiuttimen kautta, miksi nämä ovat niin vaikeita käyttää?
Toinen, mitä ihmettelen, miksi navigaattorin kyttääminen on luvallista? Esim. taksinkuljettajat lähes yksinomaan kyttäävät navigaattoria, eivätkä käytä ääniohjausta?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Nykyisin autottomana kysyn
Omasta mielestäni ääniohjaus ei ole pelkästään hyvä, ehdottomasti hyvä lisä kuitenkin. Mutta koen että se joskus antaa ohjeita turhan viime tipassa, tämä toki tuntuu eniten johtuvan tilanteista joissa risteyksiä on todella tiheään eikä ohjetta voi kovin paljon aikaisemmin antaa. Nykyään on toki hyvä että navigaattorit kertovat valmiiksi mille kaistalle kannattaa mennä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.