Tunnin juna

Salo raivasi esteitä Tunnin junan alta – kaavamuutokset läpi valtuustossa

Riitta Salmi
Tunnin juna on nimensä mukaisesti hanke noin tunnin kestävästä junayhteydestä Turun ja Helsingin välillä.
Tunnin juna on nimensä mukaisesti hanke noin tunnin kestävästä junayhteydestä Turun ja Helsingin välillä.

Salon kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantaina kaksi osayleiskaavaa, joita tuleva Tunnin junan rakentaminen edellyttää. Sekä Aarnionperä-Muurlan että Suomusjärven kaavat läpäisivät valtuuston. Molemmat alueet sijaitsevat Salon keskustasta Helsinkiin päin reitillä, johon Salon ja Espoon välinen oikorata on tarkoitus rakentaa. Tosin rata ei ole vielä saanut varsinaista rakennuspäätöstä. Radan rakentamisen on epäilty jäävän seuraavan hallituksen ratkaistavaksi.

Varsinais-Suomen kunnat ovat sitoutuneet edistämään Tunnin juna -hanketta. Salossa mielipiteet ovat kuitenkin jakautuneet. Junahankkeen hyödyllisyyttä on epäilty. Muun muassa Lukkarinmäen asukkaat ovat kritisoineet ratalinjausta, joka uhkaa jyrätä historiallista puutaloaluetta. Myös nyt hyväksyttyjä kaavamuutoksia on kritisoitu esimerkiksi maisema- ja meluhaitoista.

Lue myös: Tunnin juna puksuttaa kohti uutta hallitusta – miljardilasku kunnille?

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
yxxy
Aika ennen, nyt ja....huomenna
Monet henkilöt epäilevät ja suoraan jopa tyrmäävät tämän nopeajunan hankkeen tarpeellisuuden. Mutta se olisikin visio tulevaisuuteen josta nyt on jokseenkin vaikea sanoa juuta tai jaata.

Yksi asia on kuitenkin varma, että kaikki muuttu..., myöskin ihmisten käyttäytymismallit ja tarpeet. Tästä syystä katsoen on kysymys kehityksestä. Ehkä me itse emme tarvitse nykyisiin suhteisiin muuttuvia tekijöitä tai nopeaa raideyhteyttä maamme kaiken aikaa kasvavaan kapitoliumiin. Mutta me kaikki emme edustakaan tulevaisuutta , ja sen tarpeet eivät liikuta suuntaan tai toiseen. Pelkäämme vain tämän raidehankkeen kalleutta - ensisijaisesti. Mutta ennenkin on rakennettu, jopa nykyinen rataverkosto, ja millä rahoilla yli 110 vuotta sitten?? Ja esimerkiksi Turun talousalue on jäämässä kehityskuoppaan mikä todella on kallis asia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.