Pyöräily

Uudenmaantien pyöräilyväylän talvikunnossapitoon laitettiin tänä talvena paljon paukkuja – käyttäjien kokemuksia kaivataan 

Jari Laurikko
Lumimyräkän jälkiä TS:n pihassa.
Lumimyräkän jälkiä TS:n pihassa.

Uudenmaantiellä, eli maantiellä 110, on Turun ja Piikkiön välillä pantu tänä talvena ylimääräisiä paukkuja jalankulku- ja pyöräilyväylien talvikunnossapitoon.

Tällä on haluttu osana Varsinais-Suomen Ely-keskuksen ja Väyläviraston yhteistä hanketta selvittää, miten suuria vaikutuksia talvikunnossapidon kehittämisellä on kohdeväylien käyttäjämääriin talvisaikaan.

Varsinais-Suomen Ely-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang antaa kaksi esimerkkiä Uudenmaantien parantuneesta talvikunnossapidosta.

Ensinnäkin on ponnisteltu sen eteen, että väylät saataisiin auratuksi jo ennen kuin ihmiset ehtivät kävelemällä ja pyöräilemällä tampata lumen väylän pintaan kovaksi, jolloin väylää ei saa enää aurattua puhtaaksi asvalttiin asti. Aurat ovat esimerkiksi lähteneet lumisateen jälkeen aikaisemmin liikkeelle ja ovat aloittaneet auraamisen väylien vilkkaimmista kohdista.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Toisekseen on hankittu kalustoa, jolla on voitu aurata myös alikulut.

‒ Traktorit eivät mahdu auraamaan alikulkujen alta. Se vaatii sellaisen matalamman aurausajoneuvon, joka näyttää hieman kauhakuormaajalta, Klang kuvailee.

Nyt mitataan, miten talvikunnossapidossa on onnistuttu.

Uudenmaantielle on Piispanristille jo aiemmin pystytetty pyöräilyväylän viereen käyttäjämäärien laskentapylväs. Nyt sinne on saatu väliaikaisesti myös keli- ja sääasema, joka mittaa väylän pinnasta muun muassa lämpötilan, kitkan ja vesipinnan paksuuden.

Lisäksi Ely-keskus ja Väylävirasto ovat avanneet kaikille avoimen kyselyn kartoittaakseen käyttäjien kokemuksia. Kysely on avoinna 7.3. asti ja löytyy verkosta osoitteesta https://webropol.com/s/st110jkpp.

Klangin mukaan meneillään on viimeinen vaihe jo useamman vuoden kestäneestä, monivaiheisesta hankkeesta.

Ensimmäisessä vaiheessa vuosina 2017‒2018 kartoitettiin Uudenmaantiellä jalankulku- ja pyöräilyväylien nykytila. Ensimmäisen vaiheen johtopäätöksinä laadittiin joukko parantamistoimenpiteitä, joita toteutettiin vuosina 2018‒2020 toisessa vaiheessa. Viimeisessä vaiheessa keskitytään kelimittauksiin ja talvikunnossapitoon.