Joukkoliikenne

Turun seudun sähköbussien määrä yli kymmenkertaistuu parissa vuodessa

Marttiina Sairanen
Fölin sähköbusseja pikaladataan satamassa ja lentoasemalla. Arkistokuva syksyltä 2016.
Fölin sähköbusseja pikaladataan satamassa ja lentoasemalla. Arkistokuva syksyltä 2016.

Turun seudun joukkoliikenne Föli on kilpailuttanut uusia sopimuksia heinäkuusta 2022 alkaen.

Uusien sopimusten myötä liikenteeseen saadaan lisää sähköbusseja. Tällä hetkellä Fölillä on kuusi sähköbussia, jotka liikennöivät linjalla 1 Turun sataman ja lentokentän välillä.

Vuonna 2022 Fölin sähköbusseja kulkee Turun kaduilla yhteensä 70. Niillä tullaan ajamaan yli viisi miljoonaa kilometriä vuodessa, josta säästyy hiilidioksidipäästöjä vuosittain yli 6 000 tonnia.

Fölin liikenteeseen tulee myös ensi kesän aikana uusia sähköbusseja muun muassa linjoille 6, 7, 8, 13, 32 ja 42.

Kesällä 2022 alkavien sopimusten kilpailutukset voitti LS-Liikennelinjat Oy. Linjojen 9 ja 60 tarjouskilpailuun tarjouksia saatiin viisi.

Kahdeksanvuotiseen sopimukseen kuuluvat myös yölinja 33, koululaislinja 75 sekä työmatkalinjat 90 ja 91.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Linjojen liikennettä hoidetaan yhteensä 17 bussilla, joista yhdeksän on sähköbusseja.

Liikennöintisopimuksen arvo on noin kolme miljoonaa euroa vuodessa. Säästöä Fölille kertyy nykyiseen sopimukseen verrattuna noin 300 000 euroa vuodessa.

Linjojen 9 ja 60 reittejä jatketaan Varissuolle, jotta yhteys Varissuon ja Lausteen sekä Skanssin suunnan välillä paranee.

LS-Liikennelinjat voitti myös Kaarinan ja Myllyn välillä kulkevien linjojen 220 ja 221 liikenteen kilpailutuksen.

Liikennettä ajetaan viidellä dieselbussilla. Näitä linjoja koskeva sopimus on voimassa heinäkuun 2022 alusta kesäkuun 2025 loppuun.

Sitä voidaan jatkaa optiona 3 vuotta. Tarjouksia tuli kuusi kappaletta.

Linjojen liikennöintikustannukset ovat noin miljoona euroa vuodessa, joten liikenteen hintataso pysyy suunnilleen ennallaan.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (15)

Vanhimmat ensin
Vastaa
VanhaLauri
Kiinan bussit
Onkohan niitä dieselbusseja vielä, jotka jättivät tielle ja sisustus rempallaan sekä puuttui ylämäkitehot.
Kiina pystyy tekemään tarjouksen, jolla paikallisuus lopetetaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Skorpioni
Ei raitsikoita
Suunnitelmiin muutos, lopetetaan raitsikka vouhotus ja vaihdetaan sähköbusseihin. Varmaan tulee edullisemmaksi. Sähköbussit ei tarvitse kiskoja eikä johtimia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Ei raitsikoita
Mutta eihän sähköbussi ja ratikka ole keskenään vaihtoehdot. Sähköbussi ja dieselbussi on vaihtoehdot.

Ratikka sit sinne, missä ei bussit riitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
AdoAtero
Vast: Ei raitsikoita
"Ratikka sit sinne, missä ei bussit riitä. "

Missä eivät bussit riitä? Busseja saa bussikaupasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Ei raitsikoita
Varissuolla Hännikönkadun pysäkin ohittaa arkipäivänä melkein 200 bussia. Aamusta iltaan sieltä pääsee Kauppatorille 9 kertaa tunnissa, parhaimmillaan 3 minuutin välein. Kapasiteetti on täynnä, bussit ajavat jonossa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Ei raitsikoita
Jos bussit ajavat 3 min välein, on bussien välinen etäisyys kilometrin verran. Siihen jonoon mahtuu vielä runsaasti lisää busseja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Ei raitsikoita
Täällä aiemmin viitattiin Turun yliopiston tutkimukseen, jonka mukaan Varissuon bussien ruuhkat ovat pikemminkin kouluverkko-ongelma.
Näinhän se on. Bussit ruuhkautuvat pääosin Varissuolta tulevista koululaisista. Ei työssä käyvistä tai eläkeläisistä. Miksi Varissuolta kuljetetaan massoittain koululaisia keskustan suuntaan? Ratkaistaan tämä ongelma, niin ei tarvitse kallista ratikkaa rakentaa ja busseihin tulee tilaa.
Rakennetaan vaikka Varissuolle yksi koulu lisää, ei maksa edes kahdeskymmenes osaa ratikan hinnasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Ei raitsikoita
Jo parin ruuhkaisen pysäkin jälkeen ensimmäinen bussi on täynnä sekä myöhässä aikataulustaan ja perässä lähtenyt ajaa tyhjien pysäkkien ohi ja saavuttaa edelläajavan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Ei raitsikoita
Masa_Pasalle: Varissuosta en tarkemmin tiedä, mutta meiltä päin bussit lähtevät esim. puoli kahdeksalta peräkkäin samalla aikataululla. Ensimmäinen bussi täyttyy tavallisesti ensin. Silloin toinen bussi ohittaa sen ja kerää seuraavien pysäkkien asiakkaat. Ei busseista silloinkaan tule kovin kummoisia jonoja, puhumattakaan mistään bussiruuhkista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Os-lo
Sähköbussi vai ratikka?
Kiinasta tai muualta hankitut sähköbussit tuntuisivat monin verroin paremmalta vaihtoehdolta kuin raitiotievaihtoehto.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aleksi
Vast: Sähköbussi vai ratikka?
Raiteeseen perustuva järjestelmä on paljon tehokkaampi ja kapasiteetiltaan moninkertainen.
Raiteella myös palvelutaso ja käyttömukavuus ovat tuntuvasti paremmat.

Koska joukkoliikenteen omat hiilipäästöt (6%) eivät ole suurin ongelma, vaan autoliikenteen (58%), ensisijainen tavoite on saada ihmiset käyttämään enemmän joukkoliikennettä. Tätä tavoitetta edistää parhaiten tiivis raitiotien varrelle rakentuva yhdyskuntarakenne. Joka on myös kustannustehokkaampi.

Vieläkö kysyt?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
AdoAtero
Vast: Sähköbussi vai ratikka?
"Raiteeseen perustuva järjestelmä on paljon tehokkaampi ja kapasiteetiltaan moninkertainen."

Sekä busseilla että raitiovaunuilla saa rakennettua riittävän kapasiteetin mille tahansa Turun linjalle. Bussin etuna ovat (muiden etujen ohella) pienemmän yksiköt, mikä mahdollistaa tiheämmät vuorovälit.

"Koska joukkoliikenteen omat hiilipäästöt (6%) eivät ole suurin ongelma, vaan autoliikenteen (58%), ensisijainen tavoite on saada ihmiset käyttämään enemmän joukkoliikennettä."

Tuo on aika harhaanjohtavaa. Esittämäsi prosentit johtuvat suurelta osin henkilöautojen suuresta määrästä. Bussiliikenteen päästöt ovat pienemmät toki muutenkin, mutta eivät läheskään siinä suhteessa kuin esittämäsi 6 %/50 %. Todellinen suhde lienee jossain 2/5 tienoilla. Ongelma katoaa joka tapauksessa muutaman kymmenen vuoden aikana kokonaan, kun kaikki maanpäällinen henkilöauto- ja joukkoliikenne sähköistyy, ja sähköntuotanto muuttuu samaan aikaan hiilettömäksi (on jo suurelta osin siirtynytkin Suomessa). Mielestäni ei ole järkevää enää tässä vaiheessa päättää kaavoituksen luonnetta liikenteen energiankäytön perusteella.

"Tätä tavoitetta edistää parhaiten tiivis raitiotien varrelle rakentuva yhdyskuntarakenne. Joka on myös kustannustehokkaampi."

Mitäköhän tarkoitat "kustannustehokkaammalla". Jos tarkoitat "halvempi matkustajakilometriä kohden", niin se tuskin pitää paikkaansa. Busseilla ja raitioliikenteellä on kummallakin etunsa, mutta en näe tässä vaiheessa pakottavaa tarvetta siirtyä suurinvestointeja vaativaan raitioliikenteeseen. Mikään ei estä siirtymästä siihen joskus myöhemmin, jos tarve kehittyy siihen suuntaan. Investoinnista luopuminen jälkikäteen ei ole mahdollista, joten mielestäni kannattaa katsoa, miten bussiliikenne sähköbusseineen kykenee vastaamaan haasteeseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
Mistä sähkö
Ydinvoimasta vai hakkeen poltosta?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Mistä sähkö
Öljystä jos tarve vaatii. On silti 2-4 kertaa ympäristöystävällisempää kuin polttomoottoriautolla kulkeminen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Mistä sähkö
Sivustaseuraaja kysyy sähkön riittävyydestä: "Ydinvoimasta vai hakkeen poltosta?"

Eiköhän tuota sähköä riitä.
Mutta heitänpähän sellaisen ajatuksen että tuotettaisiin sähköä dieselillä, sitä dieselöljyähän taitaa vielä pitkään olla saatavilla.
Eli otetaan nyt se lähtötilanne että ajetaan dieselbusseilla. Jatkuvia kiihdytyksiä pysäkeiltä ja risteyksistä, usein liian kylmät ilmat. Siinä sitä löpöä kuluu kun nuo moottorinohjaustekniikat eivät ole kovinkaan hyviä.
Vaihdetaan sitten ne 'nokivasarat' sähköbusseihin ja poltetaan se säästynyt diesel pienvoimalassa. Jonkin keskikokoisen laivadieselin kun laittaa pieneen pömpeliin ja polttaa sitä dieseliä aina ihanteellisissa oloissa ja aina optimaalisilla kierroksilla niin saadaan siitä dieselistä paljon enemmän energiaa irti kuin autokäytössä. Ja tietysti siihen vielä jokin savukaasupesuri päälle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.