Yrittäjät

Turvapalveluiden kilpailutus närästää – Varsinais-Suomen Yrittäjien mukaan Turku rikkoo hankintalain tavoitteita

Riitta Salmi
Tremolo Oy:n toimitusjohtaja Tapio Haapanen harmittelee sitä, että hänen yrityksensä ei pääse kisaamaan Turun kaupungin turvallisuushankinnasta.
Tremolo Oy:n toimitusjohtaja Tapio Haapanen harmittelee sitä, että hänen yrityksensä ei pääse kisaamaan Turun kaupungin turvallisuushankinnasta.

Varsinais-Suomen Yrittäjät on tuohtunut Turun kaupungin turvallisuus- ja vartiointipalvelujen hankintaa koskevasta tarjouskisasta. Järjestö arvostelee lausunnossaan tiukkasanaisesti sitä, että palvelu...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vanhimmat ensin
Vastaa
K.K.
Hankintalaki (JYSE 2009) ja Valtion hankintakäsikirja 2017 (Hansel)
Kyseinen laki nimenomaisesti kieltää hankkeiden pilkkomisen pienempiin osiin ja sen tarkoituksena on estää kilpailumääräysten kiertäminen, koska kilpailuille on olemassa erilaisia raja-arvoja, jotka tulevat osin myös Suomen hyväksymistä EU direktiiveistä.

Olisi myös kaupungille suuritöistä laatia useita sopimuksia ja asettaa jokaiselle oma yhteyshenkilönsä, jotka sitten ottaisivat yhteyttä moniin toimittajiin yhden sijasta.

Ongelmana on nähtävä yritysten yteistyökyvyttömyys, kun eivät kykene muodostamaan yhteisiä konsortioita ja sen kautta se nyt sitten on nyt sitten käännetty Turun kaupungin syyksi.

"Hankintojen jakaminen osiin kansallisen kynnysarvon, mainittujen euro- määrien tai hankintavaltuusrajan alittamiseksi on ehdottomasti kielletty. Hankinnan osiin jakamisen tulee aina perustua taloudellisiin tai teknisiin seikkoihin, jotka hankintayksikön tulee myöhemmin pystyä näyttämään toteen. Tämä siksi, että hankintojen pilkkomista koskeva hakemus voidaan saattaa markkinaoikeuden tutkitta- vaksi, vaikka hankinta olisikin alle kansallisen kynnysarvon." Kynnysarvoja mm: 30.000, 139.000, 214.000 jne ja niissä muuttuvat kilpailutuksen ehdot.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Teppo Vanamo
Vast: Hankintalaki (JYSE 2009) ja Valtion hankintakäsikirja 2017 (Hansel)
1397/2016 Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161397
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Hankintalaki (JYSE 2009) ja Valtion hankintakäsikirja 2017 (Hansel)
"Hankinnat on toteutettava tarkoituksenmukaisina kokonaisuuksina. Hankinnat on pyrittävä järjestämään siten, että pienet ja keskisuuret yritykset ja muut yhteisöt pääsevät tasapuolisesti muiden tarjoajien kanssa osallistumaan tarjouskilpailuihin. "
Minusta tämä on tärkein pykälä. Yritykset, joissa pomo on yksi työntekijä muiden joukossa, on kokonaisedullisinta aina. Rahat jäävät pyörimään lähiympäristöön ja työn laatu saadaan helpointen kohotettua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
uddatankar
Vast: Hankintalaki (JYSE 2009) ja Valtion hankintakäsikirja 2017 (Hansel)
Lakia ja sen kieltoa on luettava tässä tarkasti. Pilkkomisen kielto kohdistuu hankkivan yksikköön ja hankintamenettelyyn juurikin euromäärien ja valtuuksien osalta. Sen sijaan hankinnan pilkkominen osiin jotta useampi pystyy tarjoamaan ei ole kiellettyä.

"Yhteinen konsortio" tai ryhmittymän perustaminen käsiteltiin tuossa artikkelissa ja kommentti siitä on harhaanjohtava.

Hankinta, jossa asioita niputetaan jättipaketiksi suosii muutamaa tai vain yhtä toimittajaa ja voi siksi olla hankintalain vastainen. Lain kirjaimen rikkomista pystyy välttämään, mutta lain tarkoitus (ks esityöt, HE Ja VM:t) saa tässä kylmää kyytiä. Juttu on vähän sama kuin hankittaisiin puhtaanapitopalvelut ja siihen niputettaisiin sisätilat, katusiivous, jätehuolto ja kaikki.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.