Pyöräily

Turulle reilu miljoona euroa avustusta uusiin pyöräkatuihin – punertavilla kaduilla pyöräilijät määräävät tahdin

Riitta Salmi
Toinen valtionavustusta saava kohde on Kauppias Hammarin katu Kupittaan ja Vasaramäen tienoilla.
Toinen valtionavustusta saava kohde on Kauppias Hammarin katu Kupittaan ja Vasaramäen tienoilla.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt Turulle yli miljoona euroa valtionavustusta pyöräilyn kehittämiseen.

Tukea myönnettiin kahteen uuden tieliikennelain mahdollistaman pyöräkadun raken...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (29)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mietiskelijä
Näinkin käy
Jos autoilijan on sovitettava nopeutensa pyöräilijöiden nopeuteen, tulee helposti tilanne, jossa nopeus kohoaa vaarallisen suureksi. Useinkaan risteykseen ei autolla uskalla syöksyä pyöräilijän käyttämällä nopeudella.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
LARI JÄRVELÄINEN
Onko järkee?????????
Kylläpä on 400 lla metrillä hintaa ei ole Turun kaupungilla muita tärkeämpiä kohteita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Näinkin käy
Siis et uskalla syöksyä autollasi risteykseen 15km/h vauhtia vaan ajat sen sijaan rajoitusnopeus + 10km/h vauhdilla rauhallisesti sinne risteykseen.

Ruuhkan ulkopuolella ainoastaan tasa-arvoisissa risteyksissä olen koskaan nähnyt autoilijan ajavan hitaammin kuin pyöräilijä koska pyöräilijä näkee paremmin koska on korkeammalla. Muuten autoilijat Mietiskelijä mukaanluettuna raivoaa risteykseen nopeudella joka on pyöräilijän vauhti x 3-5.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Näinkin käy
Onko joskus jossain nähty pyöräilijä, joka hiljentää risteykseen?

Tuolla rahalla voisi ajatella saatavan paljon enemmän turvallisuutta parantavia menetelmiä, kuin parille kadulle punaista väriä. Vaikka edullisia betoniporsaita shikaaneiksi niin, ettei nopeudet voisi nousta korkealle. Teräväreunaisia töyssyjä, joille kaikki ajoneuvot joutuisivat hidastamaan. Risteysalueiden pensaiden poistoa. Liikennesuunnittelijat pakolliselle ajoharjoittelulle erilaisten ajoneuvojen kanssa ympäri kaupunkia. Ihan sellaista perusjuttua, jota voisi ilman extrarahaakin tehdä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Näinkin käy
Jos ei ole risteykseen hiljentävää pyöräilijää nähnyt niin sitten on autoilijana aiheuttanut todellisen vaaratilanteen ajamalla väistämisvelvollisena pyöräilijän eteen. Tänään viimeksi autoilija ohitti minut 30km/h alueella juuri ennen risteystä ja ajoi noin kaksinkertaisella nopeudelle ao. risteykseen.

No, en sitten kyllä itse hidastanut koska vauhtia ei ollut kuin se 20km/h eikä havainnointi risteyksessä vaatinut sen hitaampaa vauhtia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Näinkin käy
Ei tarvitse olla autoilija, jotta voi havaita kyynärpäitä hipovia pyöräilijöitä. Eilen viimeksi pyöräilijä sohlasi kinoksia väistellen ja jalankulkijoiden piti tuota kiituria väistää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Näinkin käy
Ahaa, eli 'kommentti' siis näkee pyöräilijän ja sitten ajaa hihaa hipen ohi ja syyttää siitä pyöräilijää. Ja pyörätiellä jalankulkija väistää pyöräilijää jos ei kulje reunassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Näinkin käy
Ahaa! Pyöräilija siis kapeaa kaistaa ajaa innolla hipoen jalankulkijan kyynärpäätä. Koska on oikeus!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Näinkin käy
Ahaa, kommentti siis kävelee ja ajelee autollaan miten lystää koska on oikeus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Liukkaus?
Onko tuo punertava maalaus yhtä liukas kuin suojatien valkoiset raidat? Jos on, niin se on turvallisuusriski kaksipyöräisille sadekeleillä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Liukkaus?
Tuo punainen ei ole liukas, kuten suojatien valkoinen. Molempia noita teitä pyöräilleenä en pidä uudistusta kovinkaan tarpeellisena. Vasaramäessä ei paljoa autoliikennettä ole eikä tuolla yliopistonkaan suunnalla, jossa pyörät ilmeisesti nyt pannaan pyörä/kävelytien sijaan autotielle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Liukkaus?
Nimimerkki S.F.: "Onko tuo punertava maalaus yhtä liukas kuin suojatien valkoiset raidat? Jos on, niin se on turvallisuusriski kaksipyöräisille sadekeleillä."

Taisit S.F. lukea huolimattomasti uutisen. Jutussahan sanotaan ettei kyse ole pinnoitteesta vaan värjätystä asfaltista.
Ihan sivumennen, itse en ole mikään asfaltin ja betonin ystävä, mutta erinäisiin tarkoituksiin betoni on ihan passeli aine. Itse olen usein piristänyt näkymää värjäämällä betonin eri oksidipigmenteillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Liukkaus?
Kuten artikkelista saattoi lukea, näihin kohteisiin tulee punainen asfaltti, ei pinnoite tai maali. Lukeminen kannattaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tomi Solakivi
Vast: Liukkaus?
Jaa ettei ole Yliopiston suunnalla liikennettä. Tervemenoa katsomaan aamu- ja iltapäiväruuhkaa. Aamulla tulee Hämeentie olemaan tukossa, ja iltapäivällä on melkoinen häslinki päällä, kun pyöräilijät sompailevat Hämeenkadun valoihin jonottavan autoletkan seassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Liukkaus?
Ratkaisu Hämeenkadun ruuhkaan on tehdä siitäkin pyöräilykatu. Loppuu valitus autoilijoilta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jannis_H
Muotivillitys
Pyöräilijöille jaetaan etuja kaiken aikaa, mutta itse pyöräilyyn ei kohdistu kustannuksia millään tavoin.
Voi olla, että maksajat lähtevät viimeistään siinä vaiheessa kun katujen tunnelma liikenteellisesti ja miksei ideologisessa ehdottomuudessaankin muistuttaa Maon Kiinaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Muotivillitys
Autoilijat eivät vieläkään maksa aiheuttamiaan tuhoja. Palataan pyöräilyyn kohdistuviin kustannuksiin sitten kun autoiluun kohdistuu edes sen verran että maksavat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rauhassa
Vast: Muotivillitys
Jannis_H näköjään tykkää projektoida Maon Kiina fantasioitaan pyöräilyuutisiin. Se että itse haluat auktoritäärisen valtion ei tarkoita että pyöräkadut sitä aiheuttaisivat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Muotivillitys
Pyöräilijä maksaa veroja alv:n muodossa melkoisia summia. Uuden pyörän osto sisältää suurimman summan. Huolloista ja varaosista tulee sitten pienempiä kertasuorituksia. Eli kyllä pyöräilyyn liittyy kustannuksia. Siitä vaan jokainen laskemaan paljonko kuljetusta kilometristä maksaa veroja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Heiskalaine
Kolme neljästä
Nyt toteutettavat kadut ovat oivalliset kohteet pyöräkaduiksi mutta Inspehtoorinkatu on todella ongelmallinen vilkkaan bussiliikenteen takia. Siihen pitäisi löytää toisenlainen ratkaisu. Nykyinenkin tilanne on vaarallinen kapean väylän ja runsaan käytön takia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää