Kaarina

Torppalan ekokylä rakentuu avaimet käteen -periaatteella Kaarinaan – suunnitelmana hiilineutraali asuinalue

Havainnekuva Torppalan ekokylästä. Aluetta halkova kävelytie johtaa merenrantaan, jossa on muun muassa yhteisöllinen virkistysalue.
Havainnekuva Torppalan ekokylästä. Aluetta halkova kävelytie johtaa merenrantaan, jossa on muun muassa yhteisöllinen virkistysalue.

Turun ja Kaarinan rajalle Torppalaan suunniteltu ekokylä tuo aikoinaan alueelle noin 1 000 asukasta.

Ekokylän ideasuunnitelma esiteltiin torstaina Kaarinassa.

Suunnittelualue on noin 40 000 neliön ko...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Asko Ojala
Autolähiö
Eli siis ihan tavallinen omakotitalo-autolähiö, mutta rakennusvaiheessa energia-asiat otetaan vähän paremmin huomioon?

Aikamoista viherpesua esim. tuo ”pyöräkatu” juttu kun ottaa huomioon tuon alueen sijainnin. Ihan tavallinen autolähiö siitä tulee.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Autolähiö
Niinpä, autolähiöitä pukkaa. Kaarinaan rakennetaan kiivaasti. Kunnan asukasmäärä taitaa nousta toiseksi eniten Suomessa. Auvaisberg, Voivala ja Lemunniemen merelliset pientaloalueet ovat vetovoimaisia. Varsinkin ko. Torppala vie omakotitaloista haaveilevia pois Turusta. Hirvensalon vetovoima hiipuu.
Edellämainittu tietää sitä, että Turun läpikulkuliikenne lisääntyy lähivuosina. Jos tähän asti on koettu Stålarminkatu ja Martin kaupunginosa ruuhkaiseksi niin tulevaisuus tuo ruuhkaa myös Eteläkaarelta Kuninkaankartanonkadun kautta samaan paikkaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Autolähiö
" Jos tähän asti on koettu Stålarminkatu ja Martin kaupunginosa ruuhkaiseksi niin tulevaisuus tuo ruuhkaa myös Eteläkaarelta Kuninkaankartanonkadun kautta samaan paikkaan." Niin mihin paikkaan? Ihmettelen, kun puhut myös läpikulkuliikenteestä. Siis minne jatkossa sekä hirvensalolaiset että torppalalaiset matkaavat sankoin joukoin?

Mielestäni toisen kunnan rakennusasioihin puuttuminen siksi, että se saattaa aiheuttaa lisäliikennettä omaan kuntaan, on hieman heikko esitys.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Autolähiö
En puutu toisen, en edes oman kuntani rakentamiseen. Totean vain, että Kaarinaan rakennetaan paljon ja syystäkin. Itsekin olen hakeutumassa Torppalaan? Hieno kaupunki ja hienot omakotialueet. Mainitsen Martin kaupunginosan ruuhkaiseksi. Ruuhkaisuus jatkuu myös Koulu-ja Puistokadulle.
Ruuhkat syntyvät työmatkaliikenteestä. Työpaikkoja on paljon Pansiossa, Naantalissa, Raisiossa ja Porin-Rauman suunnassa. Tähän suuntaan tullaan Kaarinasta tai Paraisilta etupäässä Eteläkaaren suunnasta. Näen sen kun kuljen Paraisilta Pansioon. Hirvensalolaisista suurin osa kulkeee myös työmatkansa Stålarminkatua menevät he minne tahansa mantereella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
KalleKehveli
Terveiset täältä..
Torppalaa on paikallisessa juoruperinteessä pidetty varsinaisena syöpäpesäkkeenä, aikaisemmin syynä pidettiin lähellä toiminutta minkkitarhaa, myöhemmin vähän rationaalisemmin peruskalllion radonia. Ja nyt siitä tulee sitten konkreettinen syöpäpesäke luonnon kannalta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.