Kunnallispolitiikka

Turun vihreät: elvytystä, ei leikkauksia

Riitta Salmi
Elina Rantasen (vas.) ja Riina Lumpeen vihreät tehostaisivat Turun joukkoliikennettä vielä raitsikalla.
Elina Rantasen (vas.) ja Riina Lumpeen vihreät tehostaisivat Turun joukkoliikennettä vielä raitsikalla.

Turun Sanomat

Turun vihreät julkistivat verkossa pidetyn vaalistarttinsa yhteydessä lauantaina kymmenien kohtien vaaliohjelman. Sama paperi on ohjenuorana, kun kaupungin nykyinen kakkospuolue käy kunta...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (13)

Vanhimmat ensin
Vastaa
tjl57
Vihreä talouspolitiikka
Merkitsee rahan polttamista ennätysvauhdilla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Vihreä talouspolitiikka
Tässä taloustilanteessa kannattaa "polttaa rahaa ennätysvauhtia" eli elvyttää. Tästä on talousoppineetkin jokseenkin yksimielisiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jylppy
Vast: Vihreä talouspolitiikka
Toisten rahojen ja velkarahan poltto on heillä hyvin hallussa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pertti Isoheiko
Vast: Vihreä talouspolitiikka
Vihreitä ei saa päästää tuhoamaan Suomea.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Vihreä talouspolitiikka
Toisten rahojen ja velkarahan poltto on heillä hyvin hallussa.
------------------------
Eivät pärjää alkuunkaan tämän alan mestarille, eli pohjois-amerikan yhdysvaltojen väistyvälle presidentille DJ Trumpille, jonka ansiosta usan velanotto kiihtyi ennätyslukemiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jussi Fredriksson
Vast: Vihreä talouspolitiikka
Vihreiden äänestäjissä on prosentuaalisesti eniten työssäkäyviä veronmaksajia. Tulevaisuuspuolueen piirissä siis rakennetaan taloudellisesti kestävää Suomea ja Turkua,
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Heiskalaine
Vast: Vihreä talouspolitiikka
Vihreiden äänestäjissä on prosentuaalisesti eniten yhteiskunnan tuilla eläviä siis niitä, jotka eivät joudu ituhippien mielihalujen maksumiehiksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Leif Michaelsson
Niin kai
Bensan hinta, turve ynnä muut päätetäänkin Helsingissä.
Raitiotie on Turun moka.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
hurweli
Vast: Niin kai
Luin uutisen, mutta siinä ei puhuttu mitään turpeesta tai bensan hinnasta.

Ja miksi raitiotie olisi Turussa moka vaikka se on ollut menestys Turun kokoisissa, sitä suuremmissa ja myös monissa Turkua pienemmissä eurooppalaiskaupungeissa? Mikä mielestäsi tekee Turusta sellaisen, että muualla toimivat ratkaisut eivät täällä toimi vaan meidän kannattaa tehdä juuri eri tavoin? Jos usko päättäjiin on koetuksella niin eikö silloin kannataisi nimenomaan ottaa mallia muualta ja miettimättä siirtää kaupunkiliikennettä raiteille?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Leif Michaelsson
Vast: Niin kai
Tässä pari vastausta nimimerkki hurwelin kysymyksiin.
Viestissäni kerroin esimerkein mikä liittyy Turun kunnallispolitiikkaan ja mikä ei. En huomaa siinä elvytystä. Maksumuurin takaisia juttuja en näe.
Raitiotiestä taas.
Kyllä täällä Turussa voidaan ajatella itse.
Raitiotie on jäykkä. Raitiovaunu menee vain sinne mihin kiskot vievät. Minkäänlainen lyhytaikainenkaan väistäminen ei onnistu. Kun yksi vaunu rikkoontuu tai tulee kolari, on pian koko kalusto perässä odottamassa.
Raitiotielinjan rakentaminen kestää kauan ja maksaa, kun koko matka joudutaan repimään tietä auki. Kiskoista tulee ongelmia pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Ihan toinen juttu on, että iltapäivän ruuhkassa ei ole helppo matkustaa lasten ja kauppakassien kanssa millään julkisella kulkuneuvolla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
hurweli
Vast: Niin kai
Ok, eli kommentoit siis uutista, jota et ole lukenut.

Raitiotien pysyvyys on samanlainen kaupungin sisäinen alueiden asemoiminen kuin vaikka junarata Turun ja Helsingin välillä. Turku ja Helsinki eivät siirry eikä Salokaan ole muuttamassa. Pienempiä linjaus- ja seisakemuutoksia on välillä tehty aikojen saatossa.

Samalla tavalla raitiotie lukitsee suurikapasiteettisen joukkoliikenteen toimivalla tavalla merkittävien alueiden välille kaupungin sisällä.

Nykyaikaisilla kaksoisraiteilla pienet kolarit eivät haittaa ja suuremmat aiheuttaisivat ongelmia mille tahansa liikenteelle. Raitiotien rakentaminen maksaa ja kestää, mutta esimerkiksi Tampereella ja muissakin kaupungeissa investointi on jo tuonut hintaansa enemmän muita investointeja kaupunkeihin. Myös esimerkiksi Kehätien remontti maksaa ja kestää ja se on päätetty liikenteen sujuvoittamiseksi ja turvallisuuden lisäämiseksi tehdä vaikka takeita investoinnin kannattavuudeta on huomattavasti raitiotietä vähemmän.

Jos emme millään tavalla kehitä liikenneympäristöä Turussa samaan aikaan kun kaupunki kasvaa, ei lasten ja kauppakassien kanssa ole ruuhka-aikoina mitään toimivaa kulkumuotoa. Kehittämällä joukkoliikennettä on mahdollisuus saavuttaa tilanne, jossa joukkoliikenne on toimivaa ja myös ne, joiden on syystä tai toisesta pakko liikkua henkilöautolla, eivät jumitu kasvavan liikennemäärän joukkoon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Malvik
Onko Turun vihreillä omaa politiikkaa ?
Verojen nosto onkin ainoa ero kokoomukseen, muuten Turun vihreät ovat kokoomuksen kanssa yhtämieltä kaikesta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxxy
Vihreys on korvien välissä...
Helppoa olla jotakin mieltä ja esittää määrättyjä puoluekantoja, kuten vihreät tekevät. Kuitenkaan eivät ole maksamassa vaatimuksiaan eli yhteiskunnan todellisia rakentajia. Esimerkiksi Turulla ei ole vihreisiin vaatimuksiin maksukykyä ja mitä tulee alueen veronmaksajiin, ovatko he todellakaan halukkaita elämäntaparemontiin vihreitten näkemyksien mukaan.
Keille sopisi raitiotie, ketkä siirtyisivät polkupyöriin ja ketkä jalkapatikkaan. No, varmasti nuorissa tällainen näkemys elää, mutta varttuneempi väki on se joka nyky-yhteiskunnan pitää pystyssä - vuosikymmenten työpanoksin. Mutta tietysti jokin suunta pitää kaupunkisuunnittelulla olla, vaan yhteisymmärryksessä asukkaitten ja ympäristön arvoja vastaten.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.