Turku

Raitsikkalinjauksiin vielä tuumaustauko

Kaupunginhallitus ei vielä maanantaina päättänyt toimista, joilla raitiotien suunnittelu jatkuu Turussa. Hallitus jätti vielä pöydälleen kaupunginjohtaja Minna Arven (kok) esityksen, jossa Kauppatoril...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (12)

Vanhimmat ensin
Vastaa
-m.
Joustava runkobussijärjestelmä
Näistä kahdesta vaihtoehdosta on toimiva, koko kaupungin kattava runkobussijärjestelmä juuri se mitä on lupailtu menneet vuodet. Jatkoon, kiitos.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jesse Saarimäki
Vast: Joustava runkobussijärjestelmä
Heti ensimmäisen kommentin otsikosta lähtien on jo virheellistä tietoa. Runkobussilinjasto nimenomaan EI OLE joustava. Se on ikäänkuin ”ajattele raideliikennettä, toteuta busseilla”- tapa lähestyä joukkoliikenteen jäntevöittämistä. Se soveltuu Turussa hyvin usealle reitille edellyttäen, että etuisuudet suhteessa muuhun liikenteeseen toteutetaan tinkimättä laadusta ja pysäkkivälit ovat nykyistä pidemmät. Ja kuten olettaa saattaa, raskaimmin kuormitetuille linjoille soveltuu parhaiten raitiotie kuten nyt suunnitellaan. Toteutus tosin olisi pitänyt tehdä kummastakin jo ajat sitten.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
hurweli
Vast: Joustava runkobussijärjestelmä
Runkobussijärjestelmä tarvitaan tietysti ja se olisi pitänyt olla käytössä jo pitkään. Sillä ei kuitenkaan saada joukkoliikenteen käyttöastetta sille tasolle, joka Turun kaltaisessa kaupungissa pitäisi olla.

On se vaan merkillistä miten ihan normaalit joukkoliikenneratkaisut vaativat Turussa yli vuosikymmenen miettimistä. Aina joku vaan ehdottaa jotain uutta selvitettävää sen sijaan, että tehtäisiin niinkuin muuallakin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ande
Vast: Joustava runkobussijärjestelmä
Jesse S... Höpö höpö. Kyllä bussilinjoja on joustavampi muuttaa kuin ratakiskoja uuteen paikkaan! Itse asiassa miljardivelkainen Turku tekisi ihmeitä jo tuon yhden linjan raitsikkarahoilla. Muuten, aika harvassa ovat bussit omilla kaistoillaan sekä Kasken- että Uudenmaankaduilla. Joku sanoisi: liioittelua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Joustava runkobussijärjestelmä
Muuten, aika harvassa ovat bussit omilla kaistoillaan sekä Kasken- että Uudenmaankaduilla. Joku sanoisi: liioittelua.
--------------------------------------------
Mutta runkolinjojen ideahan on tehdä niistä busseista nopeita omien kaistojen ja liikennevaloetuuksien kautta. Ei niitä yhdelle reitille rakennettuja omia kaistoja ihan helpolla siirretä tulevaisuudessa, kun täällä höpistään jotain joustavuudesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ande
Vast: Joustava runkobussijärjestelmä
-J- Huvittaa kommenttisi. Lähtisin kyllä sata kertaa ennemmin siirtämään kumipyörillä kulkevaa bussilinjaa uudelle reitille kuin kaivamaan raitsikkakiskoja uuteen paikkaan. Joustavampaa, myönnä pois.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Joustava runkobussijärjestelmä
Joustavampaa, myönnä pois.
--------------------------------
On kai se nyt joustavaa, mutta kaupunkikehityksen eu tule lla joustavaa, van ihmisten tulee tietää, että hankkimansa asunnon vierestä kulkee joukkoliikennettä tulevaisuudessakin ja yritysten tietää, että työntekijät pääsevät töihin jatkossakin. Se mukahieno joustavuus ei vain ole järkevää, vaan joukkoliikenteen tulee olla ennakoitavaa ja varmaa pitkälle tulevaisuuteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Joustava runkobussijärjestelmä
Tulevaisuudessa suurten joukkoliikennevälineiden tarve vähenee. Ihmiset tulevat valitsemaan alle 10 km matkoille pienempiä sähköisiä kulkuvälineitä, joita ohjaavat joko itse tai automaatio. Pysäkeille raahautuminen, pysäkeillä odottelu ja pysäkiltä pysäkille matkustelu on epämukavaa ajantappamista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Joustava runkobussijärjestelmä
_J_. "... ihmisten tulee tietää, että hankkimansa asunnon vierestä kulkee joukkoliikennettä tulevaisuudessakin ja yritysten tietää, että työntekijät pääsevät töihin jatkossakin." Kyllä kai pyrkimys on se, että joukkoliikenteellä pääsee suunnilleen mistä tahansa minne tahansa Turun alueella? Toivottavasti ainakin! Tietenkään se ei nyt toteudu, mutta kun mm. juhlapuheissa halutaan vähentää yksityisautoilua ja suosia joukkoliikennettä, niin ei kai suunta ole ainakaan joukkoliikenteen kattavuuden karsintaan? (Eihän sen pitäisi olla, vaikka Turun kaavailuista saa kyllä täysin toisen käsityksen.)

Ihmisten pitäisi voida asettua asumaan lähes minne tahansa Turun alueella tietäen, että joukkoliikenne kulkee ainakin melko läheltä ainakin suht usein. Liikenteen painopisteitä pitäisi voidaa siirtää asutuksen kehityksen mukaan, ei päin vastoin. Onko _J_:llä mielessä malli, jossa joukkoliikenne on käytännössä vain muutama iso linja kaupungissa? Ja jossa muu, valtaosa kaupungista, on varattu vain hyvätuloisten asumisalueiksi, koska pitää olla oma auto? Kun toisaalta - kuulema! - nämä joukkoliikennelinjoja reunustavat alueet tulevat olemaan kauhean haluttuja asuinpaikkoja, niissäkin - kuulema! - hinnat nousevat, eivätkä vähävaraiset voi asua sielläkään. Mihis heidät sitten pannaan, ja miten he sitten pääsevät töihin...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
VanhaLauri
Arve puolustaa
Onko mahdollista, että joku vähän edesauttaa päätöksen teossa ja kun innolla sitä tyrkytetään suunniteltavaksi.
Kiskoista on vain haittaa, polkupyörille, kävelijöille, kunnossapidolle ja asukkaille äänihaitta.
Vaikka vaunu on hiljainen, teräskiskot ja -pyörät kitisee keskenään!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Paavo Manninen
Susi jo syntyessään?
Vanha viisaus: "Suurimmat sudet syntyvät piirustuspöydällä."

Veronmaksajana perään edelleen kokonaissuunnitelmaa raitiotieverkostoksi. Ei se ole suunnittelua, että heitellään päätepysäkkien nimiä Runosmäki eiku Länsikeskus eiku Satama jne. Kunnon suunnitelman tulisi kattaa myös tulevaisuus ainakin 50 vuoden päähän toteutusaikatauluineen sekä käsittää myös Raisio ja Kaarina.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Susi jo syntyessään?
Niin kauan kuin esimerkiksi Kaarinan kaupunginhallituksen puheenjohtaja kiroilee sanomalehdessä ja tyrmää kaiken seutuyhteistyön Turun kanssa kategorisesti, on tällaisesta puhuminen turhaa. Raisiooli mukana, mutta koska Turku ei ole tehnyt päätöstä, ei hekään voi tehdä päätöstä. Eivät siis edes tee ehdollista päätöstä. Eli päättävät ettei ei tehdä, ei ainakaan vielä. Tai ainakin sdp vastustaa. Tai puheenjohtaja. Minäkin putosin kärryiltä. Raisio on tempoillut tässä asiassa niin paljon, että sen pudottaminen pois kaavailuista nopeuttaa asian etenemistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.