Paikalliset

Turun raitsikan reitiksi kolme vaihtoehtoa – superbussit katosivat suunnitelmista kokonaan

Jori Liimatainen
Brahenkatu on vaihtunut Aninkaistenkatuun Turun raitsikkasuunnitelmissa.
Brahenkatu on vaihtunut Aninkaistenkatuun Turun raitsikkasuunnitelmissa.

Poliittista hiljaiseloa viime kuukaudet viettänyt Turun raitsikkahanke palaa jälleen päätettäväksi. Kaupunginhallitus saa maanantaina eteensä raitiotien jatkovalmistelua koskevia linjauksia.

Valtuusto ...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (37)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Tapatalk
Nyt oikeesti
Toi ratikka on kyllä niin kuollut idea.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Timo Laihinen
Ratikka
Maanantaina sitten kh:ssa väännetään kiskoja taas.
Saa nähdä miten solmuun ne nyt pääsevät.
Ja ehdottako joku T-Baanaa joka olisi paras
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
A.Eräs
Vast: Raitsikka
No nyt saamme varoittamatta Arven raitsikkaryhmän kolmannen suunnitelman jälkeen seuraavan version. Pikkuhiljaa lähestytään mallia, jossa hankala torikierros jää kokonaan väliin. Hyvä. Vielä kun raitsikaksi valitaan keskieurooppalaiseen tapaan lähijunan kaltainen matalalattiainen ja normikiskoja kulkeva laite, niin saamme raitsikanlaisen lähijunan Paimiosta Piikkiön ja Varissuon kautta Kupittaalle ja edelleen keskustaan ja satamaan. Sama sitten kun rahat riittävät Raisiosta Kaarinaan ja takaisin. Ei paha.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tukkimiehentäi
Vast: Ratikka
Jos rahhoo on yli oman tarpeen niin mikäpä siinä!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aleksi
Vast: Ratikka
@A.Eräs
Keskieurooppalainen malli on nimenomaan se, että että raitiovaunut kulkevat kaupungin keskustan kautta. Raitiovaunuilla on siellä omat kiskot ja ne vievät sinne. minne ihmiset ovat matkalla. Turussa siis torin, Wiklundin ja Hansakorttelin vierestä.

Normikiskoille on naurettavan pitkä kävelymatka, eikä niillä voida ajaa hyvän palvelutason edellyttämää tiheää vuoroväliä. Lähijunat ovat asia erikseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
A.Eräs
Vast: Ratikka
Aleksi.
Monissa eurooppalaisissa kaupungeissa käytetään hybridiraitsikkaa. Se on kevyt kuin raitsikka, mutta sen pyörien akseliväli on sama kuin lähijunissa. Silloin raitsikka kulkee hienosti myös junaradalla (tuo sinun normikisko). Hakemalla löytyy lisätietoa.

Tälläkin palstalla on tuotu esiin Turulle edullinen malli: laitetaan tuleva Paimion - Piikkiön lähijuna (hybridi) kulkemaan Varissuon ja Kupittaan kautta keskustaan. Säästetään iso potti. Samaa ratkaisu tietenkin aikanaan muillekin lähijunalinjoille, ja porukat tykkäävät kun pääsevät pysäkiltään suoraan keskustaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Roadrunner
Vast: Ratikka
Miniraitiovaunu Hansan ja Wiklundin ympäri riittäisi. Se olisi kaikkein hauskin vaihtoehto.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Katri Fältberg
Vihdoinkin tämä etenee
Itse kannattaisin C) vaihtoehtoa eli Matkakeskuksen kautta. Reittiä olisi siitä helppo jatkaa kakkosvaiheessa Runosmäkeen ja vaikka lentokentälle taikka miksei Yli-Maarian kautta aina Jäkärlään saakka. Toki Jäkärlää voisi myös palvella lähijuna, jos sellainen Loimaalta Turkuun tulisi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Naapuri
Järjetön hanke
En näe raitiovaunussa mitään järkeä. Samat reitit voi hoitaa busseilla ilman koko kaupungin mylläystä vuosikausiksi. Bussireittejä voi myös tarpeen mukaan muutella jälkeenpäin. Keskustan kadut ovat liian ahtaat sekä raitiovaunu- että bussiliikenteelle. Ja maksaa julmetusti.

Mikä ihmeen sitkeä päähänpisto tämä on? Onko takana jälleen kerran lauma isokenkäisiä, jotka ovat suunnitelleet oman tulevan menestyksensä rakentuvan raitsikkareittien varrella oleville tonteille? Onko kaikki päättäjät jo aivopesty tämän hankkeen taakse?

En halua Turkuun raitsikkaa enkä liene ainoa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Järjetön hanke
Miksei kävellen tai pyörällä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Järjetön hanke
Koko raitiotiereitistö on pyöräilyetäisyyden päässä keskustasta. Pyöräilyähän halutaan edistää. Rakennetaan hyvät pyörätiet raitiotiekiskojen tilalle. Tulee äärettömän paljon halvemmaksi. Siirretään matkustajat busseista polkupyörille ei raitiovaunuihin. Jäljelle jääville heikompikuntoisille voidaan jättää harvennettuja bussivuoroja. Sähköpyöräilyhän onnistuu hyvin talvellakin, pukeutumiskysymys. Turisteja ja muita pyörää omistamattomia varten on Fölipyörät.
Vakken suunnasta tulee nuorta ja hyväkuntoista matkustajaa, eivät he raitiovaunua tarvitse.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Järjetön hanke
Totta, talvipyöräily on pukeutumiskysymys. pitää muistaa pukeutua riittävän kevyesti ettei tule hiki kun pyörätietä ei parhaimmassa tapauksessa aurattu lainkaan, ja normaalissa tapauksessa autotieltä on vielä aurattu pyörätielle lumet haittaamaan liikennettä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Järjetön hanke
Eilen oli polkupyöräily hieman haasteellisempaa, mutta niin oli kaikki muukin liikenne. Toiset pyörätiet olivat priimakunnossa ja toisissa oli lunta pyörän napojen korkeudelle. Sähköavusteisella polkupyörällä pääsi kuitenkin kohtuu hyvin etenemään. Vaatetuskin on helpompaa kuin tavallisella polkupyörällä, sillä kehon lämpötilaa kykenee säätelemään avustuksen määrällä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Järjetön hanke
Jos ratikka on niin järjetön niin miksi valtaosa Turun kokoisista ja isommista kaupungeista Euroopassa sitten ratikkaa suosii? Voisitko perustella vai onko niin järjetöntä että järkeviä perusteluja ei järjettömälle ratikkavastaisuudelle löydy?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää