Puolueet

Kokoomus ja keskusta vaativat Varsinais-Suomeen toimivaa lähijunaliikennettä

Riitta Salmi

Varsinais-Suomen Kokoomus vaatii, että VR lopettaa junakaluston romuttamisen välittömästi. Turun Sanomat on syksyn aikana selvittänyt laajalti valtionyhtiön todellisia edellytyksiä maakuntien lähijunaliikenteen lisäämiseksi. VR:n mukaan kyse olisi väärinkäsityksestä.

Kokoomuksen mukaan lähijunaliikenne olisi ympäristöystävällinen, tehokas ja hyvä liikkumisen muoto kokeiltavaksi Varsinais-Suomessa.

– Lähijunakokeilun tarve on Varsinais-Suomessa ilmeinen ja se pitää aloittaa. Lähijunat helpottaisivat monien varsinaissuomalaisten arkea, lisäisivät maakuntamme elinvoimaa ja helpottaisivat yritysten työvoiman saantia. On käsittämätöntä, että VR omalla toiminnallaan heikentää sen toteutumisen edellytyksiä. Liikennekelpoisen kaluston romuttaminen on lopetettava välittömästi, piirin puheenjohtaja Ville Valkonen linjaa tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Myös keskustan paikallisjärjestöltä on kuulunut samankaltaista viestiä.

– Maakunta tarvitsee lähijunat ja nopeasti. Tähänkö asia on kilpistynyt - monopoliasemaan ja häiriköintiin, puolueen Turun paikallisjärjestö kysyy Twitter-tilillään.

Keskustan kansanedustaja Joonas Könttä teki asiasta kirjallisen kysymyksen lokakuussa.

Lue myös: Mustaa valkoisella VR:n romutusvalheista: Ministeriön raportin mukaan kalusto olisi vielä liikennekelpoista

Satavuotias valmistautuu kuntavaaleihin katse tulevaisuudessa

Varsinais-Suomen suurin kuntapuolue kokoomus juhlii ensi vuonna satavuotista taivaltaan.

– Ensi vuosi on piirillemme todella tärkeä. Keväällä käydään kuntavaalit ja lisäksi piirimme täyttää sata vuotta. Kokoomus on pitkään ollut Varsinais-Suomen johtavia poliittisia voimia ja pitänyt maakunnan puolta. Kokoomus oli keskeinen esimerkiksi Turku–Helsinki-moottoritien rakentamisessa sekä telakan pelastamisessa. Olemme kasvattaneet monta ministeriä ja puolueen puheenjohtajaa – ja yhden presidentinkin. Juhlimme 100-vuotista taivalta koko ensi vuoden ajan – katse tiukasti tulevaisuudessa,” piirin puheenjohtajaksi etäkokouksessa valittu Ville Valkonen toteaa tiedotteessa.

Varsinais-Suomen Kokoomus valitsi varapuheenjohtajikseen valittiin Juhani Nummentalo Salosta sekä Pauliina Tuusa Kokoomusnuorista.

Piirihallitukseen valittiin Iina Antinluoma Kokoomusnaisista, Sini Häkkinen Turusta, Tanja Parkko Raisiosta, Anna-Leena Yli-Jama Salosta, Ilona Ääritalo Kustavista, Hulya Kytö Turusta, Teemu Levomäki Naantalista ja Joonas Rantala Pöytyältä sekä Kari Friman Kaarinasta.

Varalle valittiin Sadri Beqiri Turusta, Mohanjith Sudirikku Hannadige Kemiönsaaresta, Sami Tuominen Turusta, Turo Vuorenhela Ruskolta, Heikki Peltola Laitilasta, Sanni Kiviniemi Loimaalta, Kirsi Siira Maskusta ja Elina Suonio-Peltosalo Salosta.

Lisätty piirihallituksen jäsen Kari Friman kello 15.45.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Malvik
Junat ovat kokoomukselle mieleen. Ainakin vaalien alla
Taas yksi vaalitäky raideliikenne alueelta , tosin taitaa mennä sivuraiteille koko asia. Nimittäin turun seudun työpaikat ovat muualla kun rautatien varressa. Keskustan maininta monopoliasemasta ja häiriköinnistä kummastuttaa. Kilpailutus ei tuo turun seudun raiteille raideliikenteen yrittäjää muuten kun suurella yhteiskunnan avustuksella. Aikoinaan seutuliikennettä vr:n kanssa on yritetty, mutta katui asiakkaiden puutteeseen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Junat ovat kokoomukselle mieleen. Ainakin vaalien alla
Elinkeinoelämän painopisteitten muutos on ollut Turun lähialueilla valtava. Uusikaupunki ja Salo ovat olleet muutoksen ääripäät. Nämä kaupungit tulisi yhdistää lähijunaliikenteellä. Salon suunnassa Piikkiö ja Paimio hyötyisivät tilanteesta. Uudenkaupungin tuotannon volyymit ovat jo nykyisellään suuret, mutta edelleen kehittyviä. Turun ja Ukin väliin jää kehityskykyisiä kuntia, jotka hyötyisivät lähijunaliikenteestä. Olisiko aivan mahdotonta ajatella Uudestakaupungista pohjoiseen menevän rataverkostonkin laajentamista?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Junat ovat kokoomukselle mieleen. Ainakin vaalien alla
Samppa: olisi. Mitä hyötyä mahtaisi olla lättähatusta välillä Salo-Uusikaupunki. Eikö Saloon pitänyt tulla Hyperloop?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
HANNU NIEMINEN
Vast: Junat ovat kokoomukselle mieleen. Ainakin vaalien alla
Väylävirastokin totesi ns. tunninjuna hankkeen kannattomaksi, ja eiköhän kaksoisraide toiveet liity samaan kategoriaan. Kun esim. tuleva lähijuna pysähtyy Hajalan asemalle, niin montako siinä jää kyydistä pois, ja nousee kyytiin? Veikkaan yhden - kahden käden sormilla laskettavissa. Koronakausi lisäsi huomattavasti etätöiden mahdollisuuksia, ja edelleen remonttireiskat ajavat pakettiautoilla työkalut mukanaan. Työpäivän päätteeksi perheet lähtevät tarvittaessa ostoksille taajamaan, mutta eivät jää odottamaan jotain junaa. Helsingin alue on eri juttu suurella väkimäärällä. Sähköautoja ylistetään maasta taivaaseen, ja akut ovat todella kehittymässä riittävään toimintaan. Joten eiköhän valtiolla riitä askaretta maantieverkon edes välttävään kunnossapitoon. Radan perus-suunnittelun voi tehdä ja tilanteen mukaan editoida, mutta mielestäni kannattaa jäädä odottamaan parikymmentä vuotta, mihin tämän hetkinen myllerrys maailmassa johtaa.
Ettei kävisi periaatteessa niinkuin Teneriffalla jonne rakennettiin suurella rahalla kallis laivasatama, mutta on niin tuulinen paikka, että laivojen lastaaminen on lähes mahdotonta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
besserwisser
Vast: Junat ovat kokoomukselle mieleen. Ainakin vaalien alla
Samppa; Ei laisinkaan, odotellaan innolla URPO:n ( U:ki-Rauma-Pori) valmistumista niin ei tarvitse kupeksia kasitien liikennejumeissa! Mankalalla nyt tietenkin iski joku hyperlooppi foliohattuun ja järjen valo pimeni.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.