Turku

Kuntiin halutaan pysyvät kansalaispaneelit – turkulaiset rajoittaisivat keskustan autoilua

Jane Iltanen
Turkulaiset suosisivat selvityksen mukaan joukkoliikennettä ja jalankulkua kaupungin keskustassa.
Turkulaiset suosisivat selvityksen mukaan joukkoliikennettä ja jalankulkua kaupungin keskustassa.

Tampereen yliopiston ja Åbo Akademin tutkijat haluavat, että satunnaisotannalla muodostetut kansalaispaneelit otetaan pysyväksi osaksi kunnallista päätöksentekoa. Asia esiintyy suosituksissa, jotka tu...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (13)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Pragmatix
Kuolinisku keskustan liikkeille
Miten estää läpiajoliikennettä ilman, että rajoitetaan liikennettä ylipäätään? Jos rajoitetaan ajoneuvoliikennettä ylipäätään seuraa kaksi asiaa. 1. Huonojalkaiset eivät enää tule keskustaan. 2. Suuremmat ostokset tehdään naapurikunnissa. Mitä jää jäljelle? Katukäytäville syljeskelevät tyhjäntoimittajat. Keskustassa nyt asuvat muuttavat pikkuhiljaa kokonaan pois.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kyyninen
Tasa-arvoa!
Miksi liikenteen rajoittaminen on vain keskusta-alueen oikeus? Meidänkin lähiön läpi ajetaan naapurikunnista ja jopa saaristosta asti. Kielletään läpiajo kaikkialta!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Marja Paasio
Vast: Tasa-arvoa!
Nummenpakallehan jo pantiin läpiajokiellot. Ajokilometrit lisääntyvät ja ilmasto kärsii.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jannis_H
Päästöistäkö kyse?
Mielipiteensä toki kärkkäimmin antavat autottomat ja se aatos otsakkeeseen laitetaan.
Miten keskustan autottomuus lisää hiilineutraaliutta ja miksi hiilineutraaliuteen pyritään tuntemassamme elämänmuodossa mikä on hiilipohjainen.

Absoluuttiset päästömme miten vain mitattuina ovat mitättömät ja hiilidioksidin mikä ei ole saaste, henkilöauto-osuus on 9% kaikista hiilidioksidipäästöistämme Suomessa.

Miksei reilusti vain tunnusteta, että yksittäisten itsenäisten kansalaisten harjoittama hyvinkin hyödyllinen ajoneuvoliikenne vain ärsyttää niitä joilla on suuria unelmia yhteiskuntien uudelleenjärjestämiseksi?

Ilmaston käyttäminen poliittisena aseena on yhtä hapanimelää kuin rauhanaatteen käyttäminen kommunismin levittämiseen.
Rion ilmastokokous oli 1992, heti perään kun "rauhan"suurvalta Neuvostoliitto kaatui.
Samat selittäjät löysivät uuden aseen.

Kokonaan eri asia on saastumisen estäminen, mutta siitähän ei ole enää kyse eikä varsinkaan koska ajoneuvoliikenteen saastepäästöt ovat euro-luokkien myötä koko ajan kutistuneet ajoneuvokohtaisesti ja sähköistyminen vain vähentää paikallisia päästöjä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ratamo
Vast: Päästöistäkö kyse?
Paneelin kysymyksenasetteluhan oli ladattu, osallistujille tarjottiin vaihtoehtoina autoilun rajoittamista vähän, paljon tai vielä enemmän. Tarjoamalla näin kolmea jollekin skaalalle asettuvaa vaihtoehtoa saadaan ihmiset yleensä valitsemaan keskimmäinen. Se mikä on kumminkin huomionarvoista on ehkä se, että paneeliin osallistuminen keskimäärin lisäsi ihmisen hyväksyntää autoilun vähentämiseen. Toinen mikä oli huomionarvoista oli raitiotien suuri vastustus...

Paneeli on mielestäni hyvä idea, mutta on tärkeää saada aktivoiduksi siihen oikeasti kuntalaisia. En muista tarkkoja lukuja, mutta vaikka kysely lähetettiin tällä kertaa monelle, sen saaneista erittäin harva ilmoittautui paneeliin, liki kaikki halukkaat taisivat päästä. Jos paneeli olisi vakiintunut instanssi, puolueet yrittäisivät luultavasti saada omat aktiivinsa hakeutumaan sinne, mikä on sitä helpompaa mitä vähemmän tavallista tallaajaa paneeliin osallistuminen kiinnostaa. Silloin paneelista tulisi vain näennäisesti lähidemokraattinen kaupunginvaltuuston jatke.

Neljä vuotta on kyllä myös aivan liian pitkä aika minkään paneelin virkakaudelle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Kyllä ja ei
Kansalaispaneeleille kyllä! Nelivuotiselle paneelille jyrkkä ei!

On sitä parempi, mitä useampi pääsee osallistumaan. Mahdollisimman monenlaiset äänet tulevat kuulluiksi, ja mahdollisimman moni tuntee voivansa vaikuttaa. Vaikka paneelin kokoonpanoa ei varmaan olekaan järkeä muuttaa joka kokoontumisella, niin neljä vuotta on älyttömän pitkä aika.

Nelivuotinen kausi antaisi suhteettomasti valtaa ihmisille, joita ei ole valittu vaaleilla. Neljässä vuodessa ehtii syntyä klikkejä ja tehdä lehmänkauppoja. Yhden ihmisen mielipide saa paljon painoa. Mitäs jos se yksi on jotenkin erityisen hankala? Yhden asian ihminen? Yhteistyökyvytön? Ääriajattelija? Jos hänellä on suuria henkilökohtaisia ongelmia elämässään juuri paneeliaikana (päihteiden käyttöä, perhekriisejä, rikollisuutta, vakavahkoja mielenterveysongelmia)? Näitä on vaikea havaita nopeasti, ellei ihminen itse tuo niitä esiin tai halua irrottautua paneelista. On tarpeeksi ikävää, jos ihminen osallistuu paneeliin esim. vuoden ajan vajaakuntoisena tms., mutta jos hän häärää vaikuttajana neljä vuotta, se on tosi ikävää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Bimbo
Vast: Kyllä ja ei
Mieluummin ei, kysymyksenasettelut ja puolueaktiivit vastaajina = haluttu lopputulos.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää