Paikalliset

Amorellan pohjakosketuksen syy selvisi: oikean potkurin lapakulmat siirtyivät itsestään täyden peruutuksen asentoon

Lennart Holmberg
Amorella hinattiin Turkuun.
Amorella hinattiin Turkuun.

Matkustaja-autolautta Amorellan pohjakosketuksen välittömänä syynä oli tekninen vika, kertoo Onnettomuustutkintakeskus (Otkes). Amorella sai pohjakosketuksen Ahvenanmaan saaristossa syyskuun 20. päivä.

Otkes ilmoittaa, että tapahtumien kulku sekä pohjakosketuksen välitön syy on nyt saatu selville. Amorellan tehonsäätölaitteistossa ilmenneen teknisen vian seurauksena oikean potkurin lapakulmat siirtyivät itsestään täyden peruutuksen asentoon aluksen lähestyessä Hjulgrundin kapeikkoa. Komentosillalla huomattiin aluksen normaalista poikkeava käytös ja siihen reagoitiin välittömästi.

Otkes kertoo, että alus kuitenkin jatkoi kääntymistään oikealle kohti väyläalueen reunaa, mikä johti ensimmäiseen pohjakosketukseen Hjulgrundin kaakkoispuolella.

– Koska aluksen keulasyväys lisääntyi ja aluksella oli kallistumaa oikealle, päällikkö päätti ajaa aluksen Järsön saaren rantaan tilanteen vakauttamiseksi, Otkes sanoo tiedotteessaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Onnettomuustutkintakeskus pyysi puolustusvoimilta virka-apua onnettomuusalueen vedenalaisessa dokumentoinnissa. Väyläalueen pohjoisreunalta löytyi lohkare, jonka Väylävirasto arveli omassa tutkinnassaan siirtyneen sinne Amorellan karilleajon seurauksena. Lohkareissa oli ruoste- ja maalijälkiä Amorellasta.

Tämän jälkeen Väylävirasto poisti lohkareen räjäyttämällä, väylän kulkusyvyys varmistettiin ja väylä avattiin uudelleen liikenteelle 2. päivänä lokakuuta.

Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinta pohjakosketuksesta jatkuu. Tutkintaselostus julkaistaan tutkintasuunnitelman mukaan kesällä 2021.

Noin 200 matkustajaa evakuoitiin

Matkustaja-autolautta Viking Amorella ajoi karille toista kertaa samassa kapeikossa. Se ajettiin siis tarkoituksella matalaan veteen, ja evakuointi mantereelle aloitettiin. Henkilövahinkoja ei sattunut, ja tilanne oli vakaa. Tunnelma aluksella oli rauhallinen.

Alus sai pohjakosketuksen Ahvenanmaan Hjulgrundilla ollessaan matkalla Turusta Maarianhaminaan. Laivalla oli Viking Linen mukaan yhteensä noin 200 matkustajaa ja noin 80 miehistön jäsentä.

Ahvenanmaan lähellä sattui äskettäin toinen vakava tilanne, kun matkustajalaiva Viking Grace ajoi viime lauantaina kello 14:n jälkeen karille. Se oli matkalla Tukholmasta Maarianhaminan kautta Turkuun. Laivassa oli yhteensä 331 matkustajaa ja 98 miehistön jäsentä. Matkustajat joutuivat yöpymään aluksella. Tilanne säilyi aluksella vakaana.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Tsed
Siis ajettiin paatti mäkeen
Vene vei ja mäkeen mentiin - ei tässä sen kummempia meriselityksiä ole. Kenties tulevaisuudessa on havainnekuvaa virheellisesti toimivista potkurinkulmasäädöistä niin, että propelin osalta saadaan kytkin vapaalle, jolloin laiva saadaan yhdelläkin pääpotkurilla lätäkössä laituriin. kun aavalla on sama laineikko miltei päivittäin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.