Paikalliset

Viking Grace tuo sittenkin matkustajat Turkuun – luottoluokittajan ja viranomaisten mukaan laiva on turvallinen

Lotsberget Ab

Maarianhaminan sataman kupeessa karille ajaneen Viking Linen vauriot näyttäisivät jääneen pelättyä pienemmiksi. Viranomaiset ja luokituslaitos Lloyds Register ovat antaneet Viking Linelle luvan ajaa ...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vanhimmat ensin
Vastaa
besserwisser
Eisunkas kukkan karil ol ajanu
ehkä ajautunut rantaan ilman suurempaa dramatiikkaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
HANNU NIEMINEN
Vast: Eisunkas kukkan karil ol ajanu
Kun tätä haveria eilen uutisoitiin, itsekin avasin AIS merenkulku kartan etsiäkseni Gracen sijaintia. Ihmeekseni en sitä löytänyt, kun vasta sattumalta katsoin satama-aluetta. Siellähän se Grace oli ihan rannassa. Niin väärän käsityksen sai medioitten uutisoinneista, että tukevasti karille. Tämän päivän Turun sanomissa olikin tarkka selostus tapahtumista. Salon sanomissa edelleen melko epämääräisesti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Eisunkas kukkan karil ol ajanu
Ei, piti keksiä vain uusi parkkipaikka kun oli niin paljon luppoaikaa ja kaija täysi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mietiskelijä
Luottoluokittaja
Eiköhän noita laivojen luokitusasioita huolehdi muut kuin luottoluokittajat? Esimerkiksi juuri DNV.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Luottoluokittaja
Mietiskelijä: "Eiköhän noita laivojen luokitusasioita huolehdi muut kuin luottoluokittajat? Esimerkiksi juuri DNV."

Nyt on Mietiskelijällä käsitteet sekaisin. Laivat rakennetaan aina jonkun luokituslaitoksen sääntöjen mukaan.
Viking Gracen kohdalla se ei kuitenkaan ollut DNV vaan Lloyd's Register.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Luottoluokittaja
Heitin ensimmäisen laivaluokittajan mikä mieleen tuli, tosin sillä ei taida olla Traficomin kanssa katsastussopimusta. Gracen tapauksessa laivan luokituslaitos on näköjään Lloyds, joka on tarkastanut vauriot merenkulkuviranomaisen valtuuttamana ja todennut laivan meriturvalliseksi.
Jutun otsikossa puhuttiin virheellisesti luottoluokittajasta, se on taas talouspuolen toimija.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Luottoluokittaja
Olen samaa mieltä siitä, että "luottoluokittaja" on huonosti valittu sana. Se viittaa niin vahvasti finanssimaailmaan. Luokittaja-sana sinänsä voi olla okei, mutta vaikka sillä viitattaisiin palvelun käyttäjän kovasti luottamaan suosikkiluokittajaan, ei "luottoluokittaja" oikein toimi tässä. Otsikko herättää hämmennystä - miksi luottoluokittaja päättää laivan turvallisuudesta? Eivätkö ne yleensä päätä mm. pankkien, valtioiden ja yritysten luottokelpoisuudesta?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Luottoluokittaja
Mietiskelijä: "Jutun otsikossa puhuttiin virheellisesti luottoluokittajasta, se on taas talouspuolen toimija."
Täytyy todeta että luin otsikon läpiheittämällä ja itse uutisen tarkemmin, pahoittelen töppäystäni.

Vuosikymmenten mittaan olen noita luokituslaitosten sääntöjä joutunut lukemaan. Turussa on rakennettu useammankin luokituslaitosten mukaisia laivoja. Aikoinaan täällä tehtiin valtavat määrät laivoja Neuvostoliittoon, luonnollisesti heidän oman luokituslaitoksensa säännöillä. Ne olivat oikein mukavat säännöt. Syystä siitä että kun kukaan ei Neuvostoliitossa halunnut ottaa vastuuta niin säännöt kirjoitettiin äärettömän yksityiskohtaiseksi. Esimerkiksi lautaskaava, eli katsotaan montako päällystön ja montako miehistön jäsentä ja kaava antoi vastauksena montako lautasta piti kaappiin varata, sama juttu lusikoille jne.
Konehuoneessa piti tietysti olla hiekkalaatikko. Virallisesti se oli palonsammutusväline, usein kai konepäällikön kissan käytössä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.