Paikalliset

Viking Gracen matkustajalaivan pelastustyöt rauhoitetaan yön ajaksi – tilanne on vakaa ja matkustajat ovat turvassa

Matkustajalaiva Viking Grace sai pohjakosketuksen lauantaina.
Matkustajalaiva Viking Grace sai pohjakosketuksen lauantaina.

Matkustajalaiva Viking Gracen pelastustyöt rauhoitetaan yön ajaksi ja matkustajat yöpyvät laivalla sunnuntainvastaisen yön. Laivalla heille on järjestetty myös ruokailu.

Länsi-Suomen Merivartioaseman kapteeniluutnantti Pekka Niittylä sanoo, että tilanne on alusta alkaen ollut vakaa, sillä karille ajaneeseen alukseen ei ole tullut vaurioita.

Merivartiolaitoksen sukeltajat kävivät tarkistamassa aluksen rakenteen aiemmin illalla. Tarkastuksessa selvisi, ettei laivaan mene vettä, eikä sieltä valu öljyä veteen. Ainostaan laivan potkuri oli vaurioitunut hieman.

– Tilanne rauhoitetaan yöksi, mutta varaudumme siihen, että tilanne voi muuttua. Yksiköt ovat valmiudessa tämän vuoksi, Niittylä sanoi lauantai-iltana kello 21:n aikaan.

Yöllä pohditaan sitä, miten ihmiset saadaan alukselta pois

Niittylä kertoo, että merivartiostossa pohditaan yön aikana sitä, millä tavalla ihmiset saadaan tarvittaessa alukselta pois.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tällä hetkellä matkustajalaiva on kuitenkin turvallisin paikka laivan matkustajille ja miehistölle.

– Huomenna päivänvalolla olemme viisaampia, mitä tulee aluksen pelastamiseen. Evakuoinnista vastaa aina viime kädessä aluksen päällikkö, joka tekee päätökset. Me viranomaiset tuemme sitten häntä.

Karille ajaneen laivan pelastustöihin on osallistunut merivartioston Maarianhaminan ja Kökarin partiot, vartiolaivat Tursas ja Uisko, Ahvenanmaan vapaaehtoiset meripelastajat.

Lisäksi paikalla on ollut Super Puma meripelastushelikopteri Turusta sekä Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen erikoiskoulutettu mirg-ryhmä,

– Ensimmäisenä paikalla noin 15 minuutin kuluttua hälytyksestä oli Maarianhaminan partio ja heti perään vartiolaiva Uisko, joka oli tapahtumahetkellä matkalla Ahvenanmaalle, Länsi-Suomen Merivartioasemalta kerrotaan.

Viking Linen matkustajalaiva sai pohjakosketuksen lauantaina kello 14.10. Onnettomuus tapahtui Ahvenanmaan edustalla aivan Maarianhaminan sataman läheisyydessä.

Laiva ei kuitenkaan ole kiinni satamassa, eikä sitä ole sääolosuhteiden vuoksi voitu vielä siirtää onnettomuuspaikalta pois.

Onnettomuus johtui myrskytuulista

Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses sanoi, että onnettomuus johtui yllättävästä myrskypuuskasta, jonka vuoksi alus ajautui karille.

Onnettomuushetkellä alueella oli voimakkaita myrskytuulia, jotka ovat iltaan kohden laantuneet.

– Tietyillä tuulensuunnilla Ahvenanmaan satamapaikat ovat ongelmallisia, ja silloin komentokannella pitää olla valmius päättää myös siitä, ettei satamaan mennä. Me emme voi kauko-ohjalta heitä, vaan päätös perustuu aina heidän harkintaansa.

Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses sanoo, että karilleajot ovat harvinaisia.
Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses sanoo, että karilleajot ovat harvinaisia.

Hanses toteaa, että tilanne käydään vielä laivan kapteenin kanssa läpi.

Hän kertoo, että matkustajalaivan kapteeni ja päällikkö tekevät aina itse päätökset siitä, onko laivan rantautuminen satamaan turvallista vallitsevassa säätilassa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Matkustajalaivan kyydissä on 331 matkustajaa ja 98 miehistön jäsentä.

Viking Gracen pohjakosketuksen vuoksi iltalähtö Turusta lauantaina 21.11. kello 20.55 sekä aamulähtö Tukholmasta sunnuntaina 22.11. kello 7.45 on peruttu.

Viking Line on yhteydessä suoraan matkustajiin, jotka ovat varanneet matkat kyseisille reiteille.

Vastaava tapaus viimeksi pari kuukautta sitten

Lyhyen ajan sisällä jo kaksi Viking Linen alusta on ajanut karille.

Edellinen kerta tapahtui 20. syyskuuta, jolloin Viking Amorella ajoi karille Föglön vieressä Ahvenanmaalla

Pohjakosketus tapahtui Hjulgrundin kapeikkona tunnetussa kohdassa. Laiva saatiin myöhemmin irti karilta ja se hinattiin ensin Långnäsiin ja sitten Turkuun.

Syyskuussa sattuneen pohjakosketuksen syynä oli iso kivilohkare, joka oli siirtynyt väylältä muualle.

Silloin laivalla oli 207 matkustajaa ja 74 miehistön jäsentä. Heidät evakuoitiin laivalta pois.

– Näillä tapauksilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Nyt näitä on vain sattunut kaksi kertaa peräkkäin, Hanses sanoo.

Hän kertoo, että matkustajalaivat ajavat karille hyvin harvoin.

Viking Amorellan haveria edeltänyt karilleajo tapahtui vuonna 2013. ja sitä edeltävä tapaus on vuodelta 2001.

Päivitetty 21.11. kello 21.42: Juttua täydennetty ja päivitetty kauttaaltaan.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.