Paikalliset

Kupittaa ja liikenne kivistävät Turussa – keskustan jalankulkualueen laajennus nousee yleiskaavakiistaksi

Riitta Salmi
Kupittaanpuiston itäreunan kaavamerkintä kummastuttaa päättäjiä.
Kupittaanpuiston itäreunan kaavamerkintä kummastuttaa päättäjiä.

Kuinka paljon Kupittaan alueelle voi rakentaa? Miten suuri siivu Turun ydinkeskustasta varataan jalankulkijoille? Pidetäänkö Turun ikihanke eli Kähärin puistotien jatke hengissä?

Tällaisista asioista ...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (19)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Leif Michaelsson
Kaikella on paikkansa
Juhannuskukkulan takana ja Kähärin alueella on hieno puistoalue, jossa kannattaa kävellä tai vaikka pyöräillä. Olisi sääli jos se menetetään.
Keskuswta on toisenlainen alue. Se ei ole luontopolku, vaan elävä kaupunki.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Kaikella on paikkansa
Kyllä, ehdottomasti keskustasta pitää rakentaa elävä, eikä parkkipaikkaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jurmalainen
Hosutaanko
Tuntuu hieman siltä, että noita muodikkaita kävelykeskustaa koskevia tavoitteita on hiukan jokaisella. Demareiden mainos, josa houkuteltiin ihmisiä kannattamaan kävelykeskustan laajen-tamista, oli tabloidien sivuilla pitkän ajan. Sama sakki oli melko aktiivisesti kannattamassa tori-parkkia. Miten on käsien ja, korvien ja ymmärryksen välisen yhteyden laita. Kupittaan siirtola-puutarhan pienentäminen ei ole mikään ratkaisu alueen käyttöongelmaan. Ei siellä kai nytkään kovin montaa mökkiä ole, mutta toetenkin se olisi tapa saada toiminta loppumaan vapaaehtoisesti. Ja kaikilla päättäjillä olisi hyvä omatunto asiassa. Sen, onko tuo oikea paikka puutarhakylälle, on ensisijaisesti sen asukkaiden ratkaistava asia. Ja julkisuudessa näkyneen tiedon perusteella tuntuu siltä, että monen mielestä se olisi loistava paikka tähän tarkoitukseen. Tosin esitetty arvio siitä, että se olisi tonttimaana kaupungille miljoonien arvoinen läntti, vaikuttanee siihen, ettei puutarhan kohtalo kovin pitkään mitenkään epäselvä ole. Joku oli uutisen mukaan hoksannut, että rajuimmillaan uudet rajoitukset motittaisivat Stockmannin parkkihallin. Kukaan ei enää menisi mokomaan kioskiin, john ei autolla pääsisisi sisälle. Siitä siis tullisi upea harrastuspaikka skeittarelle ja skuuttareille ja mitä niitä uuden ajan harrastajia sitten onkaan. Se Kähärin puistotiehanke olisi oikeastaan hieno asia saada päätökseen. Siihen kahta puolta vois sitten rakentaa kauppoja, huoltoasemia ja muita ajankohtaisia palvelulaitoksia ja korkeita taloja, joiden parkkihallista pääsisi hissillä kotiin. Eivät pilaisi Turku-kuvaa mereltä tulijoiltakaan kovin rankasti, kun olisivat hiukan niin kuin piilossa.




Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Enemmän on vähemmän
Mitä enemmän autoille rakennetaan tilaa, sitä vähemmän sitä tilaa on elämiseen ja ihmisille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
AVF
Vast: Enemmän on vähemmän
Mitä enemmän vaikeutetaan autoilua keskustassa, sitä kuolleempi siitä tulee. Kun ei ole autoja, ei ole kaupoissa asiakkaita. Kun kaupat sulkeutuu, niin loppuu kävellenkin liikkuvat asiakkaat. Tämä on vaan fakta
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Enemmän on vähemmän
Vaan eipä tule. Mitä vähemmän autoja keskustassa, sitä enemmän siellä on ihmisiä. Jokirannasta sen pitäisi olla jo kaikille selvää, eli kun Läntinen Rantakatu muutettiin autopainotteisesta pysäköintikadusta kävelypainotteiseksi, moninkertaistui sitä käyttävien ihmisten määrä. Sama asia toteutui sekä Yliopistonkadun kävelyosuudella että Linnankadulla vanhan kirjaston liepeillä.

Eli vähemmän tilaa autoille on enemmän tilaa ihmisille ja elämälle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lepp1s
Vast: Enemmän on vähemmän
Herätys. Turku ei ole miljoona kaupunki, tänne mahtuu sekä autot että pyörät ja kävelijät. Tämä vastakkainasettelu on kuin jotain Trumpismia parhaillaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lepp1s
Vast: Enemmän on vähemmän
"Mitä vähemmän autoja keskustassa, sitä enemmän siellä on ihmisiä."

Uskomatonta, millaisessa kuplassa jotkut elävät. Ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Jos otetaan korona pois laskuista, on ihan kiistaton fakta, että kauppakeskuksilla menee nyt paremmin kuin keskustalla, on mennyt joitain vuosia. Miksiköhän? Käy katsomassa Myllyn parkkihallia, siksi.

Tämä ideologinen haihattelu aiheuttaa käsittämätöntä vahinkoa kaupungille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Enemmän on vähemmän
Korrelaatio ei automaattisesti tarkoita kausaliteettia. Eli automarkettien tilanne ei todista mitään keskustan parkkipaikoista. Vaan vain että kauppakeskuksille on ollut tilaus. Minä väitän että etenkin jos keskustan pysäköinti olisi ilmaista, rajoittamatonta ja koko torikansi varattaisiin autoille kuten myös jokaiselta kadulta jalankululta kadunvarsipaikkoja, kauppakeskuksilla menisi vielä paremmin koska kukaan ei lähtisi keskustaan kuin autolla ja kaupat menettäisivät 80% myynnistään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Lepp1s
Saara Ilvessalo ja keskustan autioittaminen
Tämä Saara Ilvessalon ja kumppanien vihamielisyys autoilevia ihmisiä kohtaan on käsittämätöntä. Ihmisten vapaata liikkumista ja keskustan saavutettavuutta halutaan jatkuvasti sabotoida, sitten ihmetellään kun yritykset katoavat katukuvasta. Ensin tehtiin kaikki toriparkin estämiseksi, sitten suljettiin katuja läpikululta, annettiin Fölin sanella kaikki liikennejärjestelyt, rajoitettiin sillalla ajoa, nyt halutaan pääväyliä sulkea. Taktiikka on siis tehdä autoilusta niin hankalaa, ettei keskustan suuntaan kannata liikkua. He kuvittelevat, että yhtäkkiä kaikki autoilijan hyppäävät pyörille tai bussiin, mutta todellisuus on jo osoittanut, että autoilla ajetaan mieluummin kauppakeskuksiin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Saara Ilvessalo ja keskustan autioittaminen
Ei sinun tarvitse hypätä bussiin eikä pyörän selkään vaan voit ihan jatkaa kauppakeskuksissa käymistäsi kuten tähänkin asti. Kunhan et aja autollasi keskustan läpi. Se, että sinä ja kaltaisesi ette enää keskustan kautta aja autolla, tekee keskustasta viihtyisämmän niille, jotka siellä aikaa viettävät. Ja se varmasti tarttuu ainakin joihinkin vaikka sinä oletkin julistanut että sinuun ei. Ketään ei oikeasti kiinnosta juuri sinun toimintasi vaan vain se, mikä tulee olemaan käytösmuutos yhteiskunnallisella tasolla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Saara Ilvessalo ja keskustan autioittaminen
Mitä enemmän henkilöautoilua rajoitetaan keskustassa, sitä suurempi on saavutettavuus. Ihan siitä syystä, että yksi bussi tuo moninkerroin enemmän ihmisiä keskustaan kuin samaan tilaan mahtuvat kolme henkilöautoa.

Ja se on läpiajo, jota pyritään suitsimaan, ei se tuo rahaa niille poloisille keskustan kauppiaille ja ravintoloitsijoille. Aninkaistenkatua menee jatkuva virta neljällä kaistalla henkilöautoja ohi keskustan. Sama juttu Koulukadulla ja Puistokadulla, harva sieltä kääntyy henkilöautolla keskustaan ostoksille. Se on keskustan ohikulkuliikennettä, joka tuo pelkkää katupölyä kauppojen eteiseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Saara Ilvessalo ja keskustan autioittaminen
Keskustan ohikulkuliikenne on järjetöntä ja hidasta. Minulle autoilijana sopisi, että keskustan läpi tehtäisiin alkulkutunneli tai ylikulkusilta, joka ohittaisi sen ilman liikennevaloja ja pysähdyksiä, kuudenkympin nopeudella. Kunhan pääsisi nopeasti Raisiosta Hirvensaloon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Saara Ilvessalo ja keskustan autioittaminen
Kommentaattori voi perustaa Turun Keskustatunneli -yrityksen ja kerätä rahat siihen tunneliin ja sitten pistää vaikka 10e kulkumaksu. Turkulaisilta on turha tuota rahaa kerätä koska keskustan ohi ajavat vain Turun ulkopuolella asuvat jotka käyvät töissä joko Turussa tai sitten asuinpaikkaansa nähden toisella puolella Turkua olevassa kunnassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää