Paikalliset

Saariston satamiin jätekeräys pakolliseksi – satamamaksujen nousun määrä selviää ensi vuonna

Arto Takala
Vähintään 25-paikkaiset huvisatamat joutuvat jatkossa järjestämään keräyksen sekä veneilijöiden sekajätteelle että käymäläjätevesille. Mikäli kyseessä on saman kokoinen kotisatama, määräykset ovat vielä tiukemmat ja keräys pitää järjestää myös vaaralliselle jätteelle sekä öljyiselle jätteelle. Hallituksen esitys on parhaillaan lausuntokierroksella joulukuun puoliväliin saakka.
Vähintään 25-paikkaiset huvisatamat joutuvat jatkossa järjestämään keräyksen sekä veneilijöiden sekajätteelle että käymäläjätevesille. Mikäli kyseessä on saman kokoinen kotisatama, määräykset ovat vielä tiukemmat ja keräys pitää järjestää myös vaaralliselle jätteelle sekä öljyiselle jätteelle. Hallituksen esitys on parhaillaan lausuntokierroksella joulukuun puoliväliin saakka.

Alusten jätteiden keräystä satamissa koskevaa lainsäädäntöä tiukennetaan. Tiukennus tulee koskemaan myös lukuisia saariston huvivenesatamia.

Tällä hetkellä kaikki vähintään 50-paikkaiset satamat joutuv...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Kommentattori
Jätteiden vienti vaikeaa
Hyvä, että lainsäädännöllä vaaditaan.

Siitä huolimatta harmittaa että jätteiden ja ongelmajätteen vieminen on tehty suht hankalaksi. Kyllä sitä toivoisi että valtio järjestäisi riittävästi paikkoja joihin voi maksutta viedä esim. elektroniikkajätteet.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Jätteiden vienti vaikeaa
Virallisia SER-romun keräyspisteitä on Suomessa näköjään viitisensataa. Sen lisäksi elektroniikka myyvät liikkeet ottavat usein (2000 myymälää) vastaan pientä romua maksutta ja isompaa maksutta, jos ostaa uuden. Siinä on jo aika lailla mahdollisuuksia. Itse olen vienyt pikkuelektroniikkaa ihan kauppareissulla vakimarkettiin, infossa ottivat kyllä vastaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Jätteiden vienti vaikeaa
Paljonko vierassatamiin on tarpeen viedä ongelmajätettä tai elektroniikkaromua? Sen vanhan öljykanisterin jaksaa varmasti viedä autolla kaatopaikalle ja hajonneen matkaradion myös.

Vai otitko nyt kantaa ihan muuhun kuin artikkelin aiheeseen?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Lokki
Kunnon septintyhjennys asemat, ei mitään leluja.
Kunhan septintyhjennykset vain toimisivat sähköllä. Kaikki eivät nimittäin jaksa käsin pumpata 400 pumppausta saadakseen tankkinsa tyhjäksi, jolloin on septitankin sisältö on pakko laskea mereen. Tietenkin meidän eläkelläisten veneily voidaan varmuuden vuoksi kieltääkin niin, ettei vaan synny sitä 1,5% Itämeren kuormituksesta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Kunnon septintyhjennys asemat, ei mitään leluja.
Mitäs jos tyhjentäisi sen tankin ennen kuin se on ihan täynnä? Tai vaikka kahdessa erässä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Kunnon septintyhjennys asemat, ei mitään leluja.
400 pumppausta kuulostaa 10 minuutin työltä, eli on melko pitkä toimitus. Itselläni on 70 l septi ja pumppauksia tulee yleensä satakunta. Tärkeintä on nostaa koko imuletku alas ponttoonille pois kannatinkiepiltä, sillä kiepin ylämutkiin jäävä ilma heikentää tai jopa estää tyhjennyksen.
Sähköllä toimivia imutyhjennyksiä tulee toivottavasti kaikkiin paikkoihin, joissa sähkö on lähellä. Mm. Seilin uusi hieno imutyhjennys olisi sähkötoimisena niin paljon nopeampi, että yhä useampi haluaisi käyttää sitä ”pit stop”-paikkana.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Esko
Hiilidioksidipäästöt ovat pahin ongelma
Saaristomerellä on aivan riittävästi jätehuoltoa tarjolla huviveneille jo nyt. Retkisatamissa ja veneseurojen satamissa täyttyneet roskapussit kulkeutuvat sataprosenttisesti sinne missä on jätepiste. Eivätkä huviveneilijät niitä ilmaiseksi sinne kykenen jättämään, sillä maksu on jo huomioitu satamamaksuissa. Jos jätteitä aletaan jonkun jätefirman toimesta hakemaan pienemmistä satamista, se tarkoittaa saasteiden vähentämisen sijasta saasteiden lisääntymistä. Kuka sellaista haluaa?

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.