Turku

Keskusta ja bussikäytävät kasvavat – Turusta kasvaa entistä urbaanimpi

Marttiina Sairanen
Kupittaan siirtolapuutarha on saamassa yleiskaavaan merkinnän, joka muuttaa sen keskustatoimintojen alueeksi. Se merkitsisi puutarhatoiminnan päättymistä vuoden 2025 jälkeen.
Kupittaan siirtolapuutarha on saamassa yleiskaavaan merkinnän, joka muuttaa sen keskustatoimintojen alueeksi. Se merkitsisi puutarhatoiminnan päättymistä vuoden 2025 jälkeen.

Turku asetti vuonna 2017 tulevan yleiskaavan pohjaksi kovat tavoitteet: vuonna 2029 kaupungissa olisi 220 000 asukasta ja 115 000 työpaikkaa.

Nyt tuo yleiskaavaesitys on valmistunut. Siinä puhutaan Tu...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (14)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Pragmatix
Tulevaisuus
Se on aina vaikeaa ennustaa. Jotenkin epäilen, haluaako kukaan asua urbaanisti. Pandemiat, rikollisuus, etätyö, luontoarvot. Kunnallinen päällepäsmäröinti. Voi silti ollakin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TaunoV.
Vast: Tulevaisuus
Kuitenkin kaupungin johdossa olevat muualta muuttaneet rahanahneet haluavat tuhota kauniin kotikaupunkimme ahdistavan Kupittaan kaltaiseksi slummiksi täyttämällä kaikki vähänkin tuulettuvat väljät alueet kerrostaloilla. Eivät osaa arvostaa perinteitä tai edes arvokasta historiaa. Miten voisimme vastustaa heitä? Turun vihreätkin ovat vain sen nimisiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Runkolinjan haitoista ei puhuta
"Joukkoliikenteen pohjaksi on tulossa nopeudeltaan ja vuorotarjonnaltaan kilpailukykyinen runkoverkko"
- tässä unohdettiin nyt taas kertoa, mitä tapahtuu niille turkulaisille, jotka eivät satu asumaan runkolinjan vieressä. Heillä matka keskustaan hankaloituu. Rollaattorilla tai pyörätuolilla liikkuvat joutuvat jatkossa vaihtamaan bussia matkallaan kauppatorille. Eikä bussin vaihto ostoskassienkaan kanssa ole mitään laadun parantumista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jokke J
Vast: Runkolinjan haitoista ei puhuta
Runkolinjaston uudituksesta on paljon tietoa kaupungin sivuilla. Ei runkolinjat vie tavallisia linjoja pois, ne tehostavat käytetyimpiä reittejä.

Turku kavaa ja kehittyy, samoin tekee kaupungin joukkoliikenne. 2000-luvun taitteessa viimeksi tehdyt isot muutokset eivät enää toimi ja vaativat päivitystä.

Vain raitiotiellä joukkoliikenteeseen saadaan kaivattua pysyvyyttä. Kaupunki kehittyy radan ympärille, koska raitiotien pysyvyyteen on turvallista investoida. Näin päästään eroon hötkyilystä, joka syntyy vaihtuvista bussilinjoista. Tämä positiivinen kierre tapahtuu juuri nyt Tampereella, kerrankin turkulainen voi ottaa oppia Mansesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Runkolinjan haitoista ei puhuta
Höh, Turun tulevaisuudessa ei ole vanhoja tai vammaisia (tai jos on, ne on ulkoistettu naapurikuntiin), on vain nuoria ja vetreitä. Ei ole myöskään mitään muuta kuin nälkä ja jano, joka keskustaan heitä (tai muitakaan) viettelisi. Ja kuka nyt enää ostoskasseja kantaa, tavarat tilataan ovelle.

Turulla on ruusuisia kuvitelmia asukasmäärien kasvusta ja keskustan vetovoima tulee näillä suunnitelmin kaventumaan entisestääkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Heiskalaine
Vast: Runkolinjan haitoista ei puhuta
...ja ne 80%:a turkulaisista, jotka eivät asu raitiotien alueella tai eivät muista syistä tavoita sitä, ovat vain iloisia maksajia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Leif Michaelsson
Vast: Runkolinjan haitoista ei puhuta
Ei kaikki pysyvyys ole hyväksi. On totta että jos tuollainen kallis virhe eli raitiotie, tehdään, niin siitä ei pääse eroon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Vast: Runkolinjan haitoista ei puhuta
"Ei runkolinjat vie tavallisia linjoja pois"
- kyllä ne nyt vaan vievät. Useita nykyisiä suoria linjoja keskustaan lakkautetaan. Vaihtoehdoksi tulee joko kävellä pidempi matka runkolinjan varteen tai vaihtaa liityntälinjalta runkolinjalle. Ja näitä liityntälinjoja on todella vähän. Tämä kaikki on selkeästi nähtävissä kaupungin sivuilla. Uudistuksen tarkoituksena on ainoastaan karsia kustannuksia laittamalla ihmiset kävelemään pidempiä matkoja kotoaan pysäkeille. Monille uudistus on selkeä heikennys nykyiseen verrattuna.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TJii
Vast: Runkolinjan haitoista ei puhuta
Jokke J: "
"Tämä positiivinen kierre tapahtuu juuri nyt Tampereella, kerrankin turkulainen voi ottaa oppia Mansesta."
Mikä positiivinen kierre? Onko ratikan tulo lisännyt kokonaisinvestointeja Tampereelle? Vuonna 2019 rakentaminen putosi Tampereella aika pahasti. Onko sinulla esittää faktoja ja lähteitä väitteellesi? Entä vertailut vaikka Turkuun ja Ouluun?

Eivät raitiolinjat ja raiteet mitään varmasti pysyviä ole. Helsingissä on rukattu ratikkalinjoja ja raiteita melko usein. Myös rautateitä on poistettu käytöstä monin paikoin. Siellä missä on kulkijoita ja tarvetta busseille tai ratikoille, linjat toimivat. Siellä, missä ei ole matkustajia, ei ole busseja tai ratikoita. Vaikka meillä olisi "taivaskiskot" Pariisiin, ei lentomatkustajia olisi tällä hetkellä kuin hyvin vähän. Matkustajien määrä on ratkaisevaa, ei tien tai kiskojen pysyvyys.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jesse Saarimäki
Paljon suunnitelmia ja visioita, vähän toteutysta
Otsikko kertoo kaiken. Runkobusseista on päätetty jo 2009, mutta käytännössä mitään konkretiaa ei ole näkynyt. Lisäksi on paljon visioita ja selvityksiä. Tässä kaupungissa vain autoilua halutaan kehittää ja kaikki muu on kovan vastustuksen kohteena.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Leif Michaelsson
Kaupunkiasumisessa on puolensa
En lue koko juttua, mutta mitä vikaa Kupittaan siirtolapuutarhassa on. Ei siitä kannata luopua.
Moni ihminen viihtyy kaupungeissa, kaupunkiin kuuluu ihmisten liike ja elämä. Luonto on muualla ja sillä on omat hyvät puolensa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää