Paikalliset

Poliisi antoi yli 2 300 huomautusta pyöräilijöille tehovalvonnassaan – Lounais-Suomessa poliisin haltuun 12 varastettua fillaria päivässä

Ari-Matti Ruuska
Poliisin tehovalvontaviikolla haluttiin kiinnittää huomiota erityisesti turvallisuuteen pimeällä polkiessa. Uuden tieliikennelain myötä lamput edessä ja takana ovat pakolliset varusteet polkupyörässä.
Poliisin tehovalvontaviikolla haluttiin kiinnittää huomiota erityisesti turvallisuuteen pimeällä polkiessa. Uuden tieliikennelain myötä lamput edessä ja takana ovat pakolliset varusteet polkupyörässä.

Poliisi valvoi viime viikon aikana tehostetusti polkupyöräilijöitä ympäri Suomen.

Poliisi kirjoitti tehovalvontaviikon aikana 2 333 huomautusta ja 133 sakkoa puuttuvista varusteista ja muista rikkomuksista. Kyseessä on 40 euron liikennevirhemaksu.

Niitä kirjoitettiin muun muassa valojen puuttumisesta kokonaan tai osittain, jalkakäytävillä ajamisesta ja liikennevalojen noudattamatta jättämisestä.

– Valvonnan tavoitteena oli muistuttaa tiellä liikkujia pimeässä näkymisen tärkeydestä. Uusi asia aikaisempaan lainsäädäntöön on siis se, että pyöräilijän on käytettävä myös takana punaista valoa näyttävää valaisin ajaessaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut, poliisitarkastaja Heikki Kallio kertoo Poliisihallituksen tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Poliisitarkastajan mukaan iloinen yllätys oli, että useilla pyöräilijöillä oli kypärä käytössään. Poliisi kehottaa myös käyttämään heijastimia myös taajamissa.

Lounais-Suomen poliisi kirjoitti tehovalvonnan aikana yhteensä 96 liikennevirhemaksua. Yleisimpiä sakon aiheita olivat valoitta pyöräily pimeän tai hämärän aikana sekä jalkakäytävällä pyöräily.

Huomautuksia jaettiin lievimmistä rikkeistä, esimerkiksi punaisen takavalon käyttämättä jättämisestä, yli 500 pyöräilijälle.

Väistämisen tai sen osoittamisen laiminlyömisestä poliisi joutui määräämään useita liikennevirhemaksuja.

– Mikäli autoilija säikähtää sivulta vauhdikkaasti lähestyvää pyöräilijää ja joutuu äkillisesti jarruttamaan, ei tilanne ole edennyt sääntöjen edellyttämällä tavalla; ei sittenkään, vaikka melkein pysähtynyt autoilija sitten viittilöisi pyöräilijää ylittämään tien auton edestä, muistuttaa komisario Tuomo Katajisto Lounais-Suomen poliisin tiedotteessa.

Lounais-Suomessa poliisin tehovalvonnassa onnistuttiin tavoittamaan jopa anastettua omaisuutta.

Poliisi tiedotti Twitter-tilillään, että viime viikon tiistain aikana Lounais-Suomen poliisi kirjoitti lähes 80 huomautusta ja 37 liikennevirhemaksua.

Lisäksi kiinni saatiin neljä henkilöä, joita epäillään polkupyörävarkauksista. Poliisi sai haltuunsa tiistain aikana 12 varastettua polkupyörää.

Täydennetty Lounais-Suomen poliisin tiedotteen perusteella kello 15.48.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (44)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Pyöräilijä
Metsä ja puut
Poliisi keskittyy pyöräilijöiden valoihin ja muistuttaa niiden tärkeydestä. Tämän valvontakampanjan aikana vaarallisin tilanteeni polkupyörällä tuli kuitenkin aamulla, ei hämärää, kun edestä tullut autoilija kääntyi vauhdilla eteen, onneksi ei ollut liukasta niin ehdin hidastaa tarpeeksi. Pari sekuntia jos olisin ollut aikaisemmin paikalla niin lopputulos olisi ollut hyvin lähellä samaa kuin Tampereella lakaisukoneenkuljettajan yliajamalle kävi (hänelläkin oli valo sekä vielä kypärä).

Eli valo ei auta tippaakaan koska autoilijat eivät katso. Jos katsoisivat, ei lakaisukoneen alle olisi jäänyt pyöräilijä ja minunkaan eteen ei oltaisi käännytty törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen täyttävällä tavalla.

Ja poliisi keskittyy pyöräiljöiden valoihin koska ei muuta osaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pekka
Vast: Metsä ja puut
No arvaapa monestiko minä autoilijana olen ollut hengenpelastaja...siis siksi, että polkupyöräilijä tai skuuttikuski on pamahtanut vauhdilla suojatielle ja olen tehnyt hätäjarrutuksen. Voi kun tuon liikennesäännön edes oppisivat...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Metsä ja puut
Kyllä poliisi osaa. Ja pyöräilijälläkin on liikennesäännöt!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sörsselssön
Vast: Metsä ja puut
Mitä jos hiljentäisit vähän vauhtia?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Metsä ja puut
Epäilen erittäin paljon väitettä että joku autoilija joutuisi usein hengenpelastajaksi. Nimittäin itse en ole koskaan enkä kertaakaan joutunut autoillessani pelastamaan sääntöjen vastaisesti ajaneen pyöräilijän henkeä minkäänlaisilla hätäjarrutuksilla.

Sen sijaan pyöräillessäni joudun pelastamaan oman henkeni keskimäärin pari kertaa päivässä kun autoilija ei nyt vain niitä sääntöjä viitsi noudattaa.

Eikä poliisi todellakaan osaa. Ainakaan niitä pyöräilyyn liittyviä autoilijan väistämissääntöjä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Metsä ja puut
@Pekka, todennäköisesti läheltäpiti tilanteet menevät 2/3 ja 1/3. Koska ne tilanteet joissa törmäys on sattunut, ja poliisi on paikalle kutsuttu, on vika autoilijassa kahdessa tapauksessa kolmesta.

Olisi kuitenkin parempi puuttua noihin tilanteisiin joissa autoilija on syyllinen, koska siinä loukkaantuu/kuolee syytön osapuoli.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jurmalainen
Vast: Metsä ja puut
Minua haistatteli pyöräilijä, joka ajoi jalkakäytävällä, joka oli täynnä ihmisiä. Minun olisi kai pitänyt väistää ajoradalle. Pyöräilijääkin muuten koskevat kai ne samat säännöt vauhdin sovittamisesta tilanteen mukaan, mutta sekin on kuollut kirjain ainakin pyöräilijöiden kohdalla. Voisi pyöräilijä oman terveytensä hyväksi hieman ennakoida tulevaa tilannetta ja varautua siihen, ettei tule huomatuksi. Monet meistä autoilla liikkujista eivätr erityisesti pyri pyöräilijöiden kaatamiseen. Kaikista en tiedä. Vilkkaalla yhteisellä väylällä painellaan pyörillä mopojen vauhtia ja itketään yleisön osastoissa, miten vaikeaa on pyöräillä Turussa. Jalan liikkuu paljon sellaisia ihmisiä, joilla ei ole edellytyksiä aavistaa tai kuulla takana tulevan kiiturin renkaiden suhinaa tai polkijan läähätystä. Soittokelloa ei käytä juuri kukaan, koska he loukkaantuvat, kun jalankulkija moittii. Onko se oikein, että pyöräilijä valitsee aina lyhimmän reitin riippumatta siitä, onko siellä sallit-tu millään ajoneuvoilla ajaminen. Totta, julmaa on poliisin vaatia käyttämään valoja liikenteessä pimeällä liikuttaessa. Autoissa on valot, katselkoot niiden takaa, onko edessä joku vai ei. Ja vielä punaista valoa taakse, että kyllä pyöräilijä on kurimuksessa. Pyörällä täytyy ajaa melko nopeasti, ett’äse pysyy pystyssä. Liian hitaasti eteneminen aiheuttaa kaatumis-vaaran. Olen joskus baarista kotiinpäin tullessa huomannut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TSreader
Vast: Metsä ja puut
Et muuten tiedä siitä Tampereen tapauksesta sitä, millä kohtaa ne törmäsivät. Eli oliko pyöräilijä jo ehtinyt niin pitkälle oikeanpuoliselle kaistalle, että lakaisukoneen kuljettaja ajoi päälle. Se uutinen ei kertonut sitä. Törmäys saattoi olla täysin putkena lujaa ajavan pyörän törmäys suoraan päin konetta.

Ja useimmiten on kyllä niin, että autoilijatkin väistelevät lakaisukoneita, kun ne voivat olla vaikka poikittain tiellä. Pyöräilijällä ei ole mitään oikeutta mennä törmäämään siihen edes etuoikeutettuna.

2300 rikettä on aika iso luku.

t. Autoilija
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Metsä ja puut
Nimimerkki EpäHumanisti moittii: "@Pekka, todennäköisesti läheltäpiti tilanteet menevät 2/3 ja 1/3. Koska ne tilanteet joissa törmäys on sattunut, ja poliisi on paikalle kutsuttu, on vika autoilijassa kahdessa tapauksessa kolmesta."

Siitä ei ole mitään näyttöä että miten niissä läheltä piti tilanteissa syyllisyys jakaantuu.
Itselleni kävi niin että ajoin erästä Turun pääväylää. Minusta katsoen oikealla oli pyörätie ja tuli vastaan nuori nainen, reippaalla vauhdilla. Ilman mitään merkkiä hän teki äkkikäännöksen suojatielle, kovalla vauhdilla suoraan eteeni. Vain nopea hätäjarrutukseni pelasti tuon nuoren naisen.
Mihinkään tilastoon tuokaan tapaus ei siis päätynyt. Ja ymmärtääkseni Pekalle on sattunut juuri samanlaisia tapauksia.
Eli kun puhutaan tuosta 2/3 - 1/3 jakautumasta niin se kaiketi pätee vain poliisille ilmoitettuihin ja tutkittuihin tapauksiin. Kokonaistilanne voi olla mitä vain. Arvailemaan en kuitenkaan lähde.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pekka
Vast: Metsä ja puut
Luojan kiitos poliisi päivysti yhtenä päivänä Kaupunginteatterin suojatien kohdalla. Kuulemma hurja määrä Neitsytpolkua alas ja suoraan suojatielle pyöräilleitä sai huomautuksen. Pyöräilijä kun nyt vaan on siinäkin kohtaa väistämisvelvollinen. Moni noista kuitenkin jopa vielä vänkäsi siitä poliisin kanssa!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Metsä ja puut
@T.S. Moittii? kuvaa ehkä enemmän autoilijoiden asennettä jos kaikki kommentit koetaan moittimiseksi.

Ja sanoinkin että todennäköisesti, koska on täysin loogista olettaa että ilmoittamatta jääneet tapaukset menevät samalla suhteella mitä ilmoitetut. Se että yrität omilla yksittäistapauksilla tehdä jotain yleistyksiä sen sijaan ei ole kovin hedelmällistä keskustelua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Åboriginal
Vast: Metsä ja puut
Aijai... onpa mukavaa nähdä että holtittomien pyöräilijöiden touhuihin puututaan sakottamalla eikä vain nuhtelemalla! Ja melkoinen saalis!! Luvusta voi kyllä vetää johtopäätökset pyöräilijöiden lainkuuliaisuudesta. Täytyy vaan toivoa ettei sisäministeri puutu tähänkin poliisin lainvalvontaan... Toivottavasti myös kypäräpakko saadaan pian aikaiseksi ja 100€ sakko jos ajaa ilman kypärää. Niin ja jaxuhalit nimimerkki Pyöräilijälle! :)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Metsä ja puut
EpäHumanisti: "@T.S. Moittii? kuvaa ehkä enemmän autoilijoiden asennettä jos kaikki kommentit koetaan moittimiseksi."
EpäHumanisti yrittää lokeroida minut jonkin ryhmän 'autoilijat' tyyppiedustajaksi. Meidän kahden hengen perheessämme on tällä hetkellä kuusi polkupyörää.

EpäHumanisti: "Ja sanoinkin että todennäköisesti, koska on täysin loogista olettaa että ilmoittamatta jääneet tapaukset menevät samalla suhteella mitä ilmoitetut."
Ei se edelleenkään ole loogista tuollaista olettaa. Näitä ilmoittamatta jääneitä tapauksia sattuu varmaankin jatkuvasti, päivittäin ties kuinka monta. Ilmoitettuja tapauksia joissa syyllisyys on vahvistettu taitaa olla melko vähäinen määrä. Eli kyllä se on vain kirjoittajan esittämä arvaus / toive että sama syyllisyysjakauma pätisi.

EpäHumanisti: "Se että yrität omilla yksittäistapauksilla tehdä jotain yleistyksiä sen sijaan ei ole kovin hedelmällistä keskustelua."
En ole yrittänyt mitään yleistyksiä tehdä. Lähdin liikkeelle koska yritit tavallaan mitätöidä nimimerkin Pekka kirjoituksen huomauttamalla että 2/3 osassa tapauksia autoilija on syyllinen. Siksi kirjoitin yhdestä omasta kokemuksestani. Kun ajokortti on ollut kymmeniä vuosia niin noita tapauksia olisi riittänyt kyllä useampiakin kerrottavaksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Metsä ja puut
Pekka: Neitsytpolun kohdalle pitäisi laittaa liikennemerkki B7. Valitettavasti Turun virkamiehet ovat läpeensä autoilijoita joten tällainen tuskin tulee toteutumaan. Sama merkki pitäisi laittaa Hämeenkadulle Rettiginrinteen kohdalle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Metsä ja puut
TSreader: oletko oikeasti sitä mieltä että Tampereen yliajo olisikin ollut pyöräilijän vika jos lakaisukoneen kuljettaja ehti kääntyä eteen? Siis oikeasti? Eli jos pyöräilijä ajaa polkupyörällä kolmion takaa autoilijan eteen, onkin syy autoilijassa?

Kertoisitko lakipykälän ja/tai KKO:n päätöksen jossa tuollainen kerrotaan, palan halusta päästä kokeilemaan sitä!

Ja sitten herätys!!! se, että joku, vaikkapa pyöräilijä, ajaa päin väistämisvelvollista, tarkoittaa vain sitä, että se väistämisvelvollinen on syyllinen, ei muuta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Metsä ja puut
Sörsselssön: Montako km/h vieressä ajavia autoja hitaammin minun pitäisi mielestäsi ajaa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sebulon
Vast: Metsä ja puut
Teen noin 30-40 km pyörälenkin viitisen kertaa viikossa pääasiassa pyöräteillä. Melkeinpä joka kerta joku autoilija tulee pihasta tai kolmion takaa suoraan eteeni, paniikkijarrutuksella olen vielä toistaiseksi selvinnyt. On se kumma ettei autoilija näe pyöräilijää, minullakin on yleensä selvästi näkyvä neonvihreän värinen pusero.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Metsä ja puut
Nimimerkki Pyöräilijä: "Pekka: Neitsytpolun kohdalle pitäisi laittaa liikennemerkki B7. "

Ilmeisesti mainittua liikennemerkkiä siis ei ole kyseisessä paikassa.
Ja kun ei ole niin silloin pitää ajaa sääntöjen mukaisesti. Ja jos ei halua sääntöjen mukaan ajaa niin pitää olla valmis pulittamaan pieni rikemaksu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Voivoi
Vast: Metsä ja puut
En ymmärrä miksi poliisi ei kirjoittanut 40 euron sakkoja huomautusten sijaan.
9300 euroa jäi sakkoja saamatta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Metsä ja puut
Äskettäin tuli hovioikeuden päätös, jossa väistämisvelvollinen autoilija todettiin syylliseksi, vaikka yhteenajossa osallisena oli humalainen, pimeällä valotta ajanut pyöräilijä.
Mikähän olisi ollut tuomio, jos tilanne olisi ollut päinvastainen?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Metsä ja puut
Erittäinkin vaarallisia ovat korotetut suojatiet. Autoilija jarruttaa korotuksen takia, tällöin pyöräilijä kuvittelee autoilijan jarruttavan hänen takiaan ja ajaa väistämisvelvollisenakin auton eteen. It Rantakadulla varsinkin tuiki tavallinen tilanne.
Ja taas pyöräilijän luulo auton väistämisvelvollisuudesta kyseisessä tilanteessa vahvistui.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Metsä ja puut
Ikävintä on, kun pyöräilevät vanhemmat esimerkillään opettavat alakouluikäisiä lapsiaankin tuohon ajotapaan, joka on hyvin tavallista Volter Kilven kadun alapäässä ja Rettiginrinteen yläpäässä. Turvallista olisi neuvoa taluttamaan pyörä tien yli ja silloin autoilijakin on väistämisvelvollinen. Kyllä ne lapset vielä myöhemmin oppivat ajamaan miten lystäävät. Välillä tien ylittää ensin se pieni lapsi ja joskus aikuinen ajelee edellä ja lapsi perässä tien yli.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Metsä ja puut
Mietiskelijä: "Mikähän olisi ollut tuomio, jos tilanne olisi ollut päinvastainen?"

Katsotaas, pyöräilijä kääntyy humalassa ajavan autoilijan eteen. Ei, kyllä se eteen/päin kääntynyt on edelleen syyllinen. Humalainen autoilija sitten saa syytteen rattijuopumuksesta vaikkei kyseisessä tilanteessa humalansa seurauksena ketään vaarantanutkaan eikä kolaria aiheuttanut.

Mutta tosiasia on se, että mainitussa tapauksessa autoilija myönsi nähneensä pyöräilijän koska julisti että pyöräilijä ajoi lujaa. Tällaista ei voi nähdä jos ei ole seurannut pyöräilijää jo useamman sekunnin ajan. Autoilija siis käytännössä myönsi ajaneensa tahallaan päin pyöräilijää. Valitettavasti oikeudessa tätä ei taaskaan ymmärretty.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
TUULA MUURINEN
liikenteessä käyttäytyminen
Hyvä liikennekulttuuri edellyttää kaikilta kulkijoilta oikeaa käyttäytymistä ja varovaisuutta liikenteessä. Ilokseni seurasin, miten poliisi valvoo pyöräilijöiden käyttäytymistä liikenteessä. En uskallaisi pyöräilijänä syöksyä kääntyvän auton edestä, jos en ole aivan varma, että hän on minut huomannut. Tällä hetkellä monet pyöräilijät pitävät etuoikeutta tärkeämpänä kuin omaa turvallisuuttaan. En usko, että autoilija tahallaan kääntyy pyöräilijän eteen, mutta vahinkoja voi sattua ja seuraukset olla ikäviä molemmille osapuolille.
Olen myös jalankulkijana joutunut moneen kertaan vaaratilanteeseen, kun pyöräilijä polkee jalkakäytävällä ottamatta jalankulkijaa huomioon. Näin tapahtuu myös sähköpotkulaudoilla.
Olen huomannut, etteivät myöskään koululaiset tiedä, missä polkupyörällä saa ajaa ja ketä liikennevalot koskevat. Toivoisinkin, että kouluissa käytäisiin läpi liiikennesääntöjä ja turvallista liikkumista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: liikenteessä käyttäytyminen
"Tällä hetkellä monet pyöräilijät pitävät etuoikeutta tärkeämpänä kuin omaa turvallisuuttaan."

Uskotko siis että pyöräilijät tahallaan jäävät autojen yliajamiksi, vai mitä oikein tarkoitit?

"En usko, että autoilija tahallaan kääntyy pyöräilijän eteen, mutta vahinkoja voi sattua ja seuraukset olla ikäviä molemmille osapuolille."

Todennäköisesti kyse on välinpitämättömyydestä ja liikennesääntöjen osaamattomuudesta. Seuraukset eivät kuitenkaan ole ikäviä molemmille, pyöräilijä kuolee/vammautuu, ja autoilija toteaa "Oho, en huomannu." ja jatkaa matkaa kuten ennenkin, ehkä harmittelee somessa miten pyöräilijät eivät ymmärrä väistää koska jäävät kuitenkin toiseksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
KooVee
Vast: liikenteessä käyttäytyminen
Viimeisten parin viikon aikana olen kolmasti käynyt autoilijan kanssa liikenteessä ns. huutokeskustelun väistämissäännöistä. Surullista on se että kaikissa tapauksissa autoiijalla oli väistämisvelvollisuus mutta kuljettaja oli toista mieltä. Esim liikenneympyrässä autoilija ajaa stop-merkin takaa liikenneympyrään eikä väistä suojatien jatkeella ajavia pyöräilijöitä. Kertauksen paikka?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: liikenteessä käyttäytyminen
Jos koululainen ei tiedä keitä liikennevalot koskevat niin se johtuu siitä, että se heidät kouluun ajanut äiti tai isi ei niistä liikennevaloista ole koskaan piitannut eikä siksi kyydissä olleella lapsellakaan ole mitään tietoa niistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Åbobo
Tehokas toiminta
Hyvä, että näitä asioita valvotaan. Mikäli muut tienkäyttäjät olisivat yhtä piittaamattomia säännöistä kuin pyöräilijät niin onnettomuuksia liikenteessä tapahtuisi moninkertainen määrä. Kaikki tekevät joskus tahattomia virheitä mutta tahallisia ei saisi tehdä. Valojen käyttämättä jättäminen nostaa riskiä huomattavasti koska jalankulkijat ja autoilijat syksyn huonoissa keleissä näe hyvin rauhallista vauhtiakaan kulkevia, valottomia pyöräilijöitä puhumattakaan niistä pyöräilijöistä jotka pitävät välttämättömänä liikkua muiden seassa niin kovaa vauhtia kuin pyörällä pääsee. Nämä ”kilpapyöräilijät” eivät voi käyttää valoja koska niiden aiheuttama lisäpaino kuulemma hidastaa vauhtia liikaa...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
HANNU NIEMINEN
Vast: Tehokas toiminta
Myös ns. maastopyöriin on myös aika vaikeaa laittaa valoja, kun on vain runko, ohjaustanko, pyörät polkimineen, vaihteet ja satula. Silti ne voivat olla älyttömän kalliita. Ei ole meikän tajuntaan mennyt moinen pyörä suunnittelu. Eikä myöskään autojen takavalojen pimeys päiväsaikaan. Sekin automatiikka on katsastus varustus, joka voi mennä epäkuntoon. Kiinnitti jo 4-vuotta sitten huomiota, kun Tukholman hämärän aamuruuhkassa oli lähes kaikissa pyörissä takavalot. Välillä ovat aikaansa edellä meitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Turre
Pyörällä liikkuvan arkea
Kaikki täällä joustamisen perään kuuluttavat eivät ymmärrä miten paljon pyörällä liikkuva joustaa joka ikinen päivä.

Vaikkapa Satakunnantietä suoraan ajaessa täytyy kolmion takaa tulevaan ottaa aina katsekontakti ja hidastaa kävelyvauhtiin, että voi olla varma että kolmion takaa tuleva seuraa myös pyöräliikennettä ja väistää. Joissain tilanteissa autonkuljettaja odottaa risteyksessä, vilkku oikealle ja katse vasemmalle ja lähtee liikkeelle ilman että katsoo lainkaan tuleeko oikealta pyöräliikennettä. Yllätys on aina suuri kun huomaa minut tapittamassa. Tai sitten se auto pysäytetään suojatielle/pyörätienjatkeelle ja pyörällä liikkuva joutuu kiertämään auton peräpuolelta.

Suoraan ajaessa joutuu jokaisessa risteykessä varmistamaan, ettei takaa tuleva autokuski käänny eteen. Näin täytyy tehdä jopa keskellä pyörätietä, paikoissa jossa parkkihallin ajoluiska risteää pyörätien kanssa. Puutorilla olen todistanut useita läheltä piti tilanteita ja yhden tapauksen, missä Puutorin parkkiin kääntynyt autokuski keilasi suoraan pyörätietä ajavan naisen.

Että miettikääpä sama tilanne autoillessa. Ajat Satakunnantietä autolla ja jokaisessa risteyksessä joudut hidastamaan ja ottamaan katsekontaktin kolmion takaa tulevaan autokuskiin sekä katsomaan taaksesi ettei kukaan takaa tuleva käänny vasemmalta eteesi. Välillä joudut väistämään autokuskia, joka odottaa kääntymiseen sopivaa aukkoa keskellä risteystä. Tämä on pyörällä liikkuvan arkea. Eli kyllä tässä joustetaan, ja paljon.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Pyörällä liikkuvan arkea
Siis 'jousto' on näille sitä, että AutoLiikenne sujuu kunhan muut 'joustavat'. Jos autoilija joustaakin pyöräilijän hyväksi, syytetään autoilijaa lain rikkomisesta ja siitä että opettavat pyöräilijät väärille säännöille. Ei puhettakaan siitä että ovat itse oppineet jo ne väärät säännöt kun ajavat kolmion tai STOP-merkin takaa pyörätienjatkeelle odottelemaan AutoLiikenteen loppumista koska pitäähän pyöräilijän joustaa jotta autoilijan ei tarvitse odottaa. Puhumattakaan siitä että kunhan ehtivät pyöräilijän eteen niin autoilija ei ole edes rikkonut mitään lakia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Voivoi
Vast: Pyörällä liikkuvan arkea
Auttaako pyöräilijää se että oli oikeassa kun makaa sairaalassa tai jotain vielä pahempaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Pyörällä liikkuvan arkea
Voivoilla on selkeästi voittajaolo aina kun teilaa sääntöjä rikkoessaan pyöräilijän. Muuten ei kysysi noin typerää ja uhria syyllistävää kysymystä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää