Paikalliset

Naantalin kaaharille syytteet kymmenestä tapon yrityksestä – Esitutkinnassa mies myönsi ajaneensa "vähän lujaa"

Lennart Holmberg
Pitkin maakuntaa vaarallisesti kaahanneelle miehelle luettiin raskaat syytteet Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa. Mies törmäsi useisiin autoihin Naantalin pikatiellä. Arkistokuva.
Pitkin maakuntaa vaarallisesti kaahanneelle miehelle luettiin raskaat syytteet Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa. Mies törmäsi useisiin autoihin Naantalin pikatiellä. Arkistokuva.

Pakettiautollaan vastaantulevien kaistalla kaahanneelle ja useisiin autoihin törmänneelle miehelle luettiin keskiviikkona syytteet kymmenestä tapon yrityksestä Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa. Syyttäjä vaatii miehelle yli kahden vuoden ehdotonta vankeusrangaistusta.

Syytteissä on kyse tapahtumista Aurassa, Turussa, Raisiossa, Naantalissa ja Rymättylässä 10. heinäkuuta viime kesänä. Syyttäjän mukaan mies ajoi huomattavaa ylinopeutta, ohitti muita autoja vaarallisesti ja liikennesääntöjen vastaisesti sekä rikkoi muutenkin liikennesääntöjä.

Tieosuuksilla oli tapahtuma-aikaan runsaasti muuta liikennettä. Syytteiden mukaan mies ajoi toistuvasti vastaantulevan liikenteen kaistalla niin, että muut autot joutuivat väistämään pakettiautoa pientareelle. Mies myös osui autollaan moniin muihin ajoneuvoihin. Useat ihmiset saivat eriasteisia vammoja ja autoihin tuli vaurioita.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mies pakeni poliisipartiota ajamalla vastaantulevan liikenteen kaistalla 130 kilometrin tuntivauhtia 80 kilometrin rajoitusalueella. Naantalissa Luonnonmaan kohdalla poliisi yritti pysäyttää hänet piikkimatolla, mutta miehen onnistui väistää sitä..

Naantalissa lähellä Armonlaaksontien ja Ruonan yhdystien risteystä miestä vastaan tuli Turun suunnasta peräkkäin kolme henkilöautoa, joita päin mies ajoi vauhtia hidastamatta. Pakettiauto osui muihin autoihin ja pyörähti lopulta kattonsa kautta ympäri.

Syyttäjän haastehakemuksesta ei selviä mitään syytä miehen menettelylle. Esitutkinnassa mies oli syyttäjän mukaan kertonut ajaneensa "vähän lujaa", varsinkin Naantalissa.

Hän oli myös sanonut, että yritti väistää vastaantulevia autoja Ruonan yhdystien risteyksessä. Mies ei oman kertomansa mukaan pitänyt mahdollisena sitä, että kukaan voisi kuolla, koska oli varma, että pystyy väistämään vastaantulijoita.

Varsinais-Suomen käräjäoikeus antaa tuomionsa myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.