Paikalliset

Otkes: Amorellan reitiltä löytyi "kovaa luonnonmateriaalia" – Väylävirasto selvittää reitin turvallisuutta

JONAS EDSVIK JOAKIM
Viking Amorellan kyydissä oli kaikkiaan vajaat 300 ihmistä. Evakuointi kesti matkustajien osalta noin tunnin ja 20 minuuttia.
Viking Amorellan kyydissä oli kaikkiaan vajaat 300 ihmistä. Evakuointi kesti matkustajien osalta noin tunnin ja 20 minuuttia.

Helsinki

Reilu viikko sitten karille ajaneen Viking Linen Amorella-aluksen reitin pohjasta on löytynyt kovaa luonnonmateriaalia, kertoo Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) johtaja Veli-Pekka Nurmi STT:lle. Merivoimat kuvansi väyläaluetta viikonloppuna virka-apuna Otkesille.

Koska löydöksellä saattoi olla rooli Amorellan pohjakosketuksessa ja se saattaa vaikuttaa väylän turvalliseen käyttöön, Otkes ilmoitti asiasta Väylävirastolle ja alusliikennepalvelusta vastaavalle VTS-keskukselle. Väyläviraston meriväyläyksikön päällikkö Simo Kerkelä kertoo, että kyseessä on Merivoimilta saadun materiaalin perusteella noin neljä metriä pitkä ja 1,5–2 metriä korkea lohkare.

Ensimmäisenä lohkareesta uutisoi Demokraatti.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Amorella oli pohjakosketuksen sattuessa noin 200 matkustajaa ja 80 miehistön jäsentä. Henkilövahinkoja osumassa ei tullut.

Tutkimukset jatkuvat tankoharalla

Väyläviraston Kerkelän mukaan toistaiseksi ei ole tiedossa, onko lohkare väylän alueella vai sen ulkopuolella. Tiedossa ei ole, miten ja milloin lohkare on paikkansa löytänyt. Kerkelä huomauttaa, että vanhojen rekisteritietojen perusteella lohkaretta ei pitäisi meressä olla.

Pois suljettua ei Kerkelän mukaan ole, että lohkare olisi voinut liikkua Amorellan pohjakosketuksen yhteydessä, mutta muitakin vaihtoehtoja on.

Viime viikolla Väylävirasto teki onnettomuusalueella luotausmittauksia. Tällä viikolla alueelle on menossa vesiväylätutkimuksissa tankohara eli mekaaninen lautta, jonka pohjassa on tiettyyn syvyyteen ulottuva tanko.

– Tankoharalla halutaan varmistaa, että kaikki on kunnossa, Kerkelä sanoi aamulla.

Kerkelä kertoo, että väylä on tällä tietoa suljettuna keskiviikkoon puoleenpäivään asti. Sulkua voidaan tarvittaessa jatkaa, jos tilanne sitä edellyttää.

– Nyt näyttää, että asia saadaan tiistain aikana selvitettyä, ja sitten tehdään päätökset.

VTS Finlandin viestinnästä kerrotaan, ettei asiaa vielä kommentoida kesken tutkinnan.

Klo 11.45 Juttua päivitetty kauttaaltaan.

Klo 13.45 Juttua päivitetty.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Z.Z.Zalolainen
Kovaa graniittia
Elämme erikoisia aikoja. Karikivetkin vaeltelevat itsekseen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.