Paikalliset

Pohjakosketuksen saanut Amorella yhä tukevasti paikallaan, vaurioita selvitellään – matkustajat saatiin turvallisesti evakkoon

JONAS EDSVIK JOAKIM
Viking Amorellan kyydissä oli kaikkiaan vajaat 300 ihmistä. Evakuointi kesti matkustajien osalta noin tunnin ja 20 minuuttia.
Viking Amorellan kyydissä oli kaikkiaan vajaat 300 ihmistä. Evakuointi kesti matkustajien osalta noin tunnin ja 20 minuuttia.

Sunnuntaina pohjakosketuksen saanut Viking Amorella on yhä pysähdyksissä Ahvenanmaalla Järsössä.

Onnettomuus tapahtui sunnuntai-iltapäivällä hieman ennen yhtä Långnäsin saaren eteläpuolella. Alus ajettiin saaren rantaan tilanteen vakauttamiseksi.

Paikalle hälytettiin useita meripelastuksen yksiköitä sunnuntain aikana. Aluksen noin 200 matkustajaa sekä 25 miehistön jäsentä evakuoitiin onnistuneesta sunnuntaina Ahvenanmaan Maarianhaminaan.

Alus oli matkalla Turusta Maarianhaminaan ja edelleen Tukholmaan. Aluksessa oli yhteensä 80 miehistön jäsentä.

Aluksen vaurioita selvitetään parhaillaan.

Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoo, että turkulainen sukellusalan yritys DG Diving Group on tutkinut laivan saamat vauriot, ja nyt yhtiön tekninen johto ja viranomaiset analysoivat niitä. Boijer-Svahnström kertoo, että laivassa on kaksoispohja, mutta vettä on tullut jonkin verran laivan sisälle.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Laiva makaa mutapohjassa tuhdisti, mutta kiviä ei onneksi ole.

Aluksen pohjassa on vaurioita, joiden tutkinta jatkuu. Tavoitteena on päästä siirtämään Amorella Naantalin korjaustelakalle mahdollisimman pian. ETyön aikataulua ei vielä ole vahvistettu, selvitystyön arvellaan kestävän joitakin päiviä.

Viking Line päättää toimenpiteistä yhdessä asianosaisten viranomaisten kanssa.

Maanantaiaamuna aluksen luo Järsöön on saapunut merivartioston ulkovartiolaivojen Tursaan ja Uiskon lisäksi pelastusyhtiön hinaaja Neptun. Raumalaisvalmisteinen 31-metrinen hinausalus on kapasiteetiltaan kykenevä hinaamaan Amorellan kaltaista roro-alusta. Marinetraffic-sivuston mukaan mereen aluksen vierelle on laskettu myös Amorellan oma nopeakulkuinen pelastusvene.

Tilanne on kaiken aikaa ollut aluksella vakaa. Merivartiosto jäi tukemaan aluksen vakauttamistoimenpiteitä yön ajaksi. Ihmishenkiä ei ollut missään vaiheessa välittömässä vaarassa. Aluksella ei myöskään ole ollut havaintoja öljyvuodoista. Aluksen alimpiin osiin oli sunnuntaina päässyt vettä.

Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoi tunnelman olleen aluksella rauhallinen. Ahvenanmaalaisten ja ruotsalaisten medialähteiden mukaan risteilyaluksen hätäkutsussa olisi kerrottu aluksen saamista vuodoista.

Ålands radion mukaan kutsussa olisi todettu vuodoista "aluksen alimmissa osissa" sekä "useissa paikoissa". Tietoa aluksen saamista vaurioista ei ole vielä kerrottu virallisesti.

Suurtehopumppukaluston siirtämistä alukselle valmisteltiin alkuillasta.

Länsi-Suomen merivartiosto
Länsi-Suomen merivartiosto

Maanantaina Amorellan aamulähdön Turusta hoitaa sisaralus Gabriella.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Gabriella saapui Turun satamaan yhdeksän jälkeen maanantaiaamuna. Alus lähtee kohti Tukholmaa kello 11.

Asianosaisille ilmoitetaan muutoksista, kerrotaan Viking Lineltä. Gabriella risteilee normaalisti Helsingin ja Tukholman välillä.

Amorellan matkustajat pääsevät palaamaan maananataina Tukholmasta saapuvan Viking Gracen kyydissä.

Punaisen Ristin henkisen tuen vapaaehtoiset ovat tänään Turun satamassa vastassa Viking Amorellalta eilen evakuoituja matkustajia. Koulutetut vapaaehtoiset tarjoavat palaajille mahdollisuuden keskustella tilanteen herättämistä tuntemuksista.

Suomen Merimies-Unioni kiittelee aluksen miehistöä ammattitaitoisesta toiminnasta haastavassa tilanteessa.

– Suomalainen henkilökunta on asiansa osaavaa ja motivoitunutta. Turvallisuus on tärkeää, ja kaikki harjoitukset otetaan tosissaan. Kiitos koko henkilökunnalle ammattimaisin ottein hoidetusta työstä, Viking Linen Merimies-Unionin jäsenten pääluottamusmies Tero Palokoski kiittää tiedotteessa.

Amorella saatiin onnistuneesti ohjattua matalikolle, jossa alus saatiin vakautettua. Ongelmista huolimatta alusta ohjattiin varmoin ottein ja päätöksin, josta aluksen miehistö on hyvä evakuoida.

– Tilanteessa on reagoitu nopeasti ja päättäväisesti miehistön puolelta, jotta matkustajien turvallisuus on taattu tässäkin tilanteessa. Suuri kiitos päällikölle ja hänen miehistölleen ammattimaisesta toiminnasta, Suomen Laivanpäällystöliiton toiminnanjohtaja Johan Ramsland jatkaa tiedotteessa.

Evakuointi alukselta alkoi sunnuntaina kello 15.40. Kello viiden jälkeen viimeisetkin matkustajat oli saatu evakuoitua maihin.Illan aiakna evakuoitiin osa aluksen miehistöstä. Evakuointia Amorellalta hoidettiin neljällä aluksella.

Matkustajat kuljetettiin evakuointikeskukseen ja hotelleihin Maarianhaminaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Evakuoitujen kokoamiskeskukset on etukäteen valmisteltu osana merivartiostojen suuronnettomuus-suunnitelmia. Evakuoitujen kokoamiskeskuksessa terveydenhuoltoviranomaiset sekä SPR vastaanottavat evakuoidut ja varmistavat heidän tilansa. Tämän jälkeen varustamo hoitsi jatkokuljetukset ja majoitukset ja muut tarvittavat toimenpiteet.

Poliisi joutui sunnuntaina eristämään Ålands radion mukaan osia Lumparlandissa sijaitsevan Svinön lauttarannasta. Poliisi huomautti, että uteliaat veneilijät ja autoilijat haittaavat evakuointia ja pyysi ulkopuolisia pysymään poissa alueelta.

Johtoryhmän toimesta on perustettu evakuoitujen kokoamiskeskus Långnäsin sataman läheisyyteen.

Länsi-Suomen merivartiosto
Länsi-Suomen merivartiosto

Ei ensimmäinen kerta

Amorella on ajanut samassa Hjulgrundin kapeikossa karille myös joulukuussa 2013. Tapahtuma johtui tuolloin sähkökatkosta, ja onnettomuustutkinnan mukaan kyseessä oli inhimillinen virhe.

Aiemmin samana vuonna alus törmäsi pahasti satamalaituriin.

Väylä on hyvin kapea, ja vesi mataloituu siinä yhden pohjakynnyksen kohdalla 15 metristä runsaaseen yhdeksään metriin. Tällöin niin sanottu matalavesivaikutus aluksen ohjattavuuteen on Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan tuntuva.

Kapeikon pohjaolosuhteet luovat siihen lisäksi kanavavaikutuksen, minkä vuoksi idästä saapuva alus pyrkii kääntymään sivuun – ensin vasemmalle ja sitten oikealle.

Kapeimmassa kohdassa on Amorellalle riittävää vettä vain noin 150-200 metrin leveydeltä

Lue myös: Amorellalla ollut Daniel Norrmén kertoo bussista tunnelmiaan evakuoinnista: "Nyt mennään koululle tarkastukseen, joukossa on vanhuksia ja lapsia"

Onnettomuustutkintakeskus Amorellan onnettomuudesta: Kyseessä on vakava paikka

Juttua päivitetty kauttaaltaan maanantaiaamuna kello 9.20.


Mitä?

Miehistö laivassa vielä illalla

Laivan miehistöstä evakuoitiin sunnuntai-iltana 25 henkilöä. Alukselle jäi vielä 49 miehistön jäsentä.

Merivartioston valokuvasta näkyi sunnuntaina, että alus oli hieman kallellaan.

Merivartiosto on ollut mukana tukemassa aluksen vakauttamistoimenpiteitä yön ajan.

Kaikki matkustajat oli evakuoitu laivasta jo kello viiden aikaan.

Viking Line ilmoitti illalla Twitterissä, että yhtiö selvittää parhaillaan Amorellan vaurioita.

Viking Amorella

Viking Amorella on rakennettu vuonna 1988 entisessä Jugoslaviassa, nykyisessä Kroatiassa.

Laiva on liikennöinyt koko historiansa ajan vakituisesti linjaa Turun ja Tukholman väliä.

Alus on 169 metriä pitkä ja vajaat 28 metriä leveä.

Sen syväys on 6,35 metriä.

Matkustajakapasiteetti on 2 480 henkilöä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (16)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Seppo Kallakivi
Oikein toimittu
Ihan oikein toimittu että ajettiin rantaan jos vettä alkoi tulla sisään oikeen kunnolla ettei uponnut syvemmälle. Parempi seuranta tulevaisuudessa syksymmällä ja talvella varsinkin laivan kurssista ettei rytise niin että pohja aukenis.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
OmniaVanitas
Venäläinen sukellusvene
On ollut piileskelemässä väylällä ja Amorella ajoi päälle?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Esa Örmä
Väärä kartta
Ei ole Järsö tuossa
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TJii
Vast: Väärä kartta
Pikkuisen on nuoli liikaa pohjoisessa, mutta Järsö on kuitenkin Långnäsin ja Föglön välissä. Vähän isompi Järsön saari myös Maarianhaminan eteläpuolella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Väärä kartta
Affenanmaalla on (ainakin) kaksi Järsö-nimistä paikkaa. Toinen, se jossa on iso punainen vene rannassa, on Långnäsin ja myös Maarianhaminan itäpuolella, kun taas se toinen on Maarianhaminan eteläpuolella. Ellen väärin muista, siellä on kolmaskin Järsö.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
besserwisser
Vast: Väärä kartta
Haitanneko tuo mittään... kivelle mentiin kumminkin kolme kaapelia Märsskärin pohjoispuolella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Z.Z.Zalolainen
Hyvin meni Amorellallallalla
Jaa, että oikein Ahvenanmaan manner? Pahainen saariryhmä se vain on. Päässeet Ahvenanmaan maaperälle. Eix ni
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää