Paikalliset

Yhteysvika piinaa funikulaaria yhä: mutkikkaan vian taustoja selvitetään, jotta hissi ei pysähtyisi keskelle rinnettä

Marttiina Sairanen

Kakolan rinnehissi on ollut suljettuna perjantaista asti.

Hissiä piinaa yhä elokuun lopulla ilmennyt yhteysvika, jossa yhteys hissikorin ja asemien välillä katkeaa lyhyeksi ajaksi.

Katkos saattaa aiheuttaa esimerkiksi sen, että hissi ei lähde liikkeelle tai pysähtyy keskelle Kakolanpuiston rinnettä.

Hissiä huoltava Kone on yhteistyössä italialaisen laitetoimittaja Leitnerin kanssa selvittänyt vikaa ja sen syitä. Tiedossa on, millä tavalla yhteys katkeaa, mutta syy ei ole vielä selvillä.

– Käytännössä ongelma on siinä, että kyseessä on täysin automaattinen laite. Jos funikulaarilla olisi esimerkiksi lipunmyyjä tai kuljettaja, voisi hän kuitata ja nollata yhteysvian ja ajaa korin asemalle. Funikulaarin kaltaisella autonomisella laitteella tällainen nollaaminen ei kuitenkaan ole mahdollista, vastaava rakennuttaja Antti Aalto Turun kaupungilta selventää.

Ongelma on ilmennyt jo parin viikon ajan. Yhteyskatkos on saatu nollattua ja rinnehissi jälleen liikkeelle, mutta vian toituessa uudelleen ja uudelleen, tehtiin päätös hissin sulkemisesta toistaiseksi.

– Yhteyskatkos saattaa esiintyä muutamankin tunnin välein. Tuolloin hissin auki pitäminen voi olla turhan riskaabelia ja melko sietämätön tilanne. Hissin pysähtyminen keskelle mäkeä voi olla myös merkittävä turvallisuusriski, Aalto huomauttaa.

Hissin turvallinen liikennöinti pyritään aloittamaan uudelleen mahdollisimman pian.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (10)

Vastaa
Best
Turvallinen liikennöinti
Voidaanko sanoa , että on ollut ennenkään turvallista liikennöintiä. Simahtaa säännöllisesti keskelle mäkeä ihmiset kyydissä. Oisko katetut liukuportaat tai ihan purku paikallaan?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Juha Koivula
Ohjelmistomuutoskin tarvitaan
Olisi hyvä, että jos kyydissä ei ole kukaan ja kutsuu hissiä, se osaisi avata heti suoraan oven hissin tilaajalle. Hölmöä odotella, että ensin avataan ovi, että haamut voivat poistua ja sitten taas odotellaan, että haamujen ovi sulkeutuu, sitten odotellaan, että oma ovi avautuu. Miksei näitä osia ja ohjelmistoja hankita Koneelta? Kai niillä joku protopaja on? Nimittäin yksikään Koneen hissi ei reagoi toiminnoillaan niin hitaasti kuin tuo italialainen laite.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aimäävai?
Vast: Ohjelmistomuutoskin tarvitaan
"yksikään Koneen hissi ei reagoi toiminnoillaan niin hitaasti kuin tuo italialainen laite."

Mutta me suomalaiset olemmekin sellaisia protestanttisia hätähousuja.

Italiassa kiire ja hosuminen eivät ole itseisarvo, vaan siellä nautitaan rauhassa hyvistä ruoista ja viineistä ja pitkistä oopperoista. Tämä on kansanterveydellisestikin viisasta, jatkuva kiire ja stressi eivät tutkimustenkaan mukaan ole hyväksi ihmiselle, ei psyykkisesti eikä fyysisesti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Tsed
Kukaan ei ole vastuussa
Kun on korona-pandemia ja siihen liittyvä kouluhaluttomuus, voimme olla varmoja siitä, että näppärillä lapsilla on liikaa aikaa niin, että on täysi syy olettaa lasten hakkeroivan tyhmän järjestelmän älykännyköillään. Kiskohissin ohjelmistolta puuttuu siis kyberhyökkäyksentorjunta. Tähän on olemassa jopa kotimaisia, kansainvälisestikin arvostettuja haittaohjelmien torjuntaohjelmia. Kyseessä on periaatteeessa Suomen armeijan tiedustelun toimialaan kuuluva ongelma, kun jopa rauhan aikana ja ilman akuuttia kriisiä asukkaat tai turistit joutuvat hengenvaaraan pikkulapsineen ja viipymään lukitussa kopissa kaikissa kuviteltavissa olevissa säissä.
Turun kaupungin "rakennushimmelin" toimijoitten tulisikin nyt vaan rohkeasti kääntyä valtion ja puolustusvoimien eli sisäministeriön puoleen: tuli nyt tällainen moka. - Voisikohan valtio yhtään tulla vastaan, kun emme tiedä, mikä taho kaupungissamme voisi olla vastuussa kiusallisista, mutta jopa hengenvaarallisista tilanteissa - esim. raskaana olevan naisen synnytyksen käynnistyessä tai sydäninfarktin hissimatkallaan saavan henkilön pelastamisessa - ilman vastuunkantajaa.
Miksi ei kysytty kiskohissiä suunniteltaessa neuvoa Lieksan kaupungilta, jolla jo oli kiskohissi? "Rinnehissit" kulkevat vaijereissa rippuen esim. Italian alpeilla, ja rinnehissejä taitaa löytyä melkein joka mäestä, jota vaan lumilla voi laskea.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aimäävai?
Vast: Kukaan ei ole vastuussa
"jopa hengenvaarallisista tilanteissa - esim. raskaana olevan naisen synnytyksen käynnistyessä tai sydäninfarktin hissimatkallaan saavan henkilön pelastamisessa "

Tätä minäkin tulin ajatelleeksi. Mutta asiassa on positiivinenkin puolensa: kuvittele Turun tällaisissa tapauksissa saamaa laajaa myönteistä julkisuutta iltapäivälehtien otsikoiden kautta:

"Turkulainen perheenäiti Hilma-Yyrikki Nasevankorpi synnytti terveen poikalapsen funnykulaarissa! Heideken on poissa, mutta nyt funnykulaari tuottaa uudet aidot turkulaiset! Katso kuvat - onnellinen äiti poseeraa lapsi käsivarrellaan funnykulaarin vieressä!"
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
JHE
Teknik
Niin ne muutkin hissit kulkee automaattisesti ylös ja alas
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää