Paikalliset

Ministeri Lintilä Neste-uutisesta: "Jokainen näistä on liikaa" – Naantalin jalostamon sulkeminen ei uhkaa huoltovarmuutta

Neste työllistää Naantalin jalostamolla noin 350 henkilöä.
Neste työllistää Naantalin jalostamolla noin 350 henkilöä.

Nesteen maanantainen uutispommi Naantalin öljynjalostamon sulkemisesta on Suomessa pääosin työllisyys- ja talouskysymys, sillä esimerkiksi huoltovarmuus ei ole uhattuna.

Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) sanoo, että sinänsä uutinen oli odotettu, sillä taustalla on globaali markkinoiden muutos.

– Valitettavasti tämä on ikävien uutisten jatkumoa, jota nyt on ollut, hän kommentoi Lännen Medialle.

– Mutta jokainen näistä on liikaa. Alueellisesti tämä on erittäin iso menetys.

HVK ja Neste: Huoltovarmuus ei vaarannu

Huoltovarmuuskeskuksen (HVK) mukaan mukaan asia on analysoitava huoltovarmuuden näkökulmasta vielä huolellisesti, mutta merkittäviä vaikutuksia sillä ei vaikuta olevan.

– Huoltovarmuuskeskuksen alustavan käsityksen mukaan yhtiön ilmoittamat muutokset eivät toisi muutoksia yhtiön kykyyn hoitaa energiahuoltovarmuuteen liittyviä velvoitteitaan ja sitoumuksiaan, HVK:sta todetaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Samaa viestiä toi Nesteen henkilöstö-, turvallisuus- ja hankintajohtaja Hannele Jakosuo-Jansson.

– Suunnitelluilla muutoksilla ei ole vaikutusta polttoaineen huoltovarmuuteen, hän sanoi yhtiön mediatilaisuudessa.

Porvoossa raakaöljyn jalostuskapasiteetti on noin 10,5 miljoonaa tonnia vuodessa eli 206 000 barrelia päivässä.
Porvoossa raakaöljyn jalostuskapasiteetti on noin 10,5 miljoonaa tonnia vuodessa eli 206 000 barrelia päivässä.

Naantalissa on lupa syksyyn 2022

Nesteellä on Suomessa kaksi öljynjalostamoa, Naantalissa ja Porvoossa. Yhtiö suunnittelee lopettavansa tuotannollisen toiminnan Naantalin jalostamollaan kokonaan.

Aikataulua ei kerrota, mutta jalostamolla on käyttölupa syksyyn 2022 saakka.

– Naantalin jalostamo ei ole toiminut itsenäisenä jalostamona, vaan sen rooli on ollut syöttää syöttöainetta Porvoon jalostamolle, Jakosuo-Jansson selvittää.

Tästä huolimatta alasajo vähentäisi merkittävästi esimerkiksi bensiinin ja dieselin tuotantoa Suomessa, ei kuitenkaan suorassa suhteessa kaikkeen lopetusuhan alla olevaan tuotantoon.

Naantalissa tuotantomäärä on ollut noin kaksi ja puoli miljoonaa tonnia vuodessa. Puolet tästä on ollut syöttöainetta Porvooseen, loput erikoistuotteita kuten vähärikkistä laivapolttoainetta ja bitumia.

Bitumin tuotanto loppuu kokonaan, laivapolttoaineen ehkä kasvaa

Bitumin tuotanto loppuu sen sijaan Naantalin jalostamon mukana Suomessa kokonaan.

Maan suurin bitumin toimittaja Nynas Oy ei halunnut maanantaina kommentoida, miten tämä vaikuttaa bitumin ja sen kautta tienrakennuksen hintaan.

Osa erikoistuotteiden tuotannosta siirretään sen sijaan Porvooseen.

– Bitumi ja laivapolttoaine pystytään tekemään pitkälti samasta jakeesta, kertoo Öljytuotteet-liiketoimintayksikön johtaja Marko Pekkola.

Vaikka pandemia on hiljentänyt laivaliikennettä, niin kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n linjaukset takaavat Pekkolan mukaan vähärikkisen polttoaineen kysynnän.

– Uskomme, että sen tuotantomäärät voisivat jopa kasvaa.

Ossi Ahola
Nesteellä on Suomessa noin 800 jakeluasemaa. Vaikka yhtiö panostaa yhä enemmän uusiutuviin raaka-aineisiin, ei Naantalin jalostamon sulkemiseen liity suunnitelmaa fossiilisen öljynjalostuksen nopeutetusta vähentämisestä.
Nesteellä on Suomessa noin 800 jakeluasemaa. Vaikka yhtiö panostaa yhä enemmän uusiutuviin raaka-aineisiin, ei Naantalin jalostamon sulkemiseen liity suunnitelmaa fossiilisen öljynjalostuksen nopeutetusta vähentämisestä.

Pandemialla on osuutensa tässäkin

Neste perustelee muutoksia globaalilla öljymarkkinoiden muutoksella, johon liittyvät niin öljyn kysynnän kuin hinnankin lasku, joita koronapandemia on kiihdyttänyt.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Samaan aikaan ilmastokriisi lisää uusiutuvien polttoaineiden kysyntää.

– Naantalin jalostamon lähiaikoina edessä olevat käyttö- ja kunnossapitoinvestoinnit eivät tässä markkinatilanteessa olisi järkeviä ja kestäviä, Pekkola sanoo.

Energiateollisuus: Shokkipäätös, mutta ymmärrettävä

Energiateollisuuden Leskelä kuvaa maanantain uutista "yleisesti ottaen shokiksi, vaikka Naantalin jalostamon kohtaloa on spekuloitu pitkään.

– Erityisesti nyt tämä on kova isku niin Suomelle kuin erityisesti Turun alueelle.

Yhtiön perustelun Leskelä sen sijaan ymmärtää hyvin. Polttoainemarkkinoiden murros kohti uusiutuvia on tosiasia.

– Yhtiö on ottanut näkemystä siitä, että on tapahtunut pysyvä porrasmainen muutos, josta (fossiilisten öljytuotteiden) kysyntä ei palaudu aiemmalle kehitysuralleen.

Naantalin öljynjalostamon käyttölupa on voimassa syksyyn 2022. Työvoiman arvioitu vähentämistarve on koko maassa noin 470, ja valtaosa tästä kohdistuu juuri Naantaliin.

Päivitety klo 12.35: Lisätty Energiateollisuus ry.:n kommentit

Päivitetty klo 14:23: Lisätty ministeri Lintilän kommentit.

Päivitetty klo 16.00: Korjattu tieto bensiinin ja dieselin sekä laivapolttoaineen tuotantomääristä.

Porvoossa ja Naantalissa jalostetaan 264 000 barrelia öljyä päivässä

Vilma Romsi

Naantalin jalostamotoiminta keskittyy erikoistuotteisiin, kuten liuottimiin, bitumeihin ja pienmoottoribensiineihin. Neste työllistää Naantalin jalostamolla noin 350 henkilöä.

Raakaöljyn jalostuskapasiteetti on Naantalissa noin 58 000 barrelia päivässä ja tuotanto noin 3 miljoonaa tonnia vuodessa.

Naantalissa sijaitsee satama ja jakeluterminaali. Öljysatama on liikennemäärältään Suomen viidenneksi suurin satama. Siellä käy vuosittain noin 350 alusta, ja sen kautta kuljetetaan noin neljä miljoonaa tonnia öljyä ja öljytuotteita vuodessa.

Porvoossa raakaöljyn jalostuskapasiteetti on noin 10,5 miljoonaa tonnia vuodessa eli 206 000 barrelia päivässä. Sen kokonaistuotantokapasiteetti on yhteensä noin 13,5 miljoonaa tonnia vuodessa.

Porvoossa on yhteensä neljä tuotantolinjaa ja yli 40 tuotantoyksikköä. Porvoossa tuotetaan uusiutuvaa Neste MY dieseliä.

Nesteen jalostamolla Porvoossa työskentelee noin 1 150 henkilöä.

Yhteensä Nesteen raakaöljyn jalostuskapasiteetti on Suomessa noin 14 miljoonaa tonnia vuodessa.​

Neste kertoo tavoitteekseen saavuttaa hiilineutraali tuotanto vuoteen 2035 mennessä.

Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vastaa
Mankala
Tästä ei voi laittaa Suomen hallitukseen syyksi
Tai kyllä joku tähänkin argumentit löytää, jos ei muualta niin ilmastonmuutoksesta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Julle
Vast: Tästä ei voi laittaa Suomen hallitukseen syyksi
Pitää katsoa tulevaisuuteen. Se ei ole relevanttia pohtia kuka oli syypää Nesteen päätökseen. Ehkä on ehkä ei hallituksen syy. Nyt kuitenkin hallitus joutuu syvällisesti pohtimaan mikä on aikuisen oikeasti hallituksen yhteiskuntavastuu. Nääs kun teollista tuotantoa ajetaan nyt pakon edessä Suomessa alas. Näitä lopettamisaikeista ilmoittavia yrityksiä riittää jatkossakin. . Valtioneuvoston tulee kiireellisesti muuttaa lainsäädäntöä joka nyt estää työllistämisen ja voittoa tuottavan yritystoiminnan Suomessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tästä ei voi laittaa Suomen hallitukseen syyksi
Pitää panostaa kestävään teollisuuteen. Öljyn jalostus ja sellun keitto eivät sellaista ole.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ari Hyvönen
Vast: Tästä ei voi laittaa Suomen hallitukseen syyksi
No Mankalan mielestä öljyn jalostus ja sellu ei ole kestävää kehitystä joten tilalle pitänee laittaa automaatteja mistä ihmiset voi nostaa rahaa kun sitä ei enää työstä saa. Lakkautettavan jalostamon tilalle parikymmentä automaattia niin eiköhän tasapaino säily. Nyt lähestytään vihervassarien tavoitetta, pikku hiljaa maastamme saadaan kaikki teollinen toiminta pois ja kansalaiset ovat maailman onnellisimpia kun maailma on pelastettu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tästä ei voi laittaa Suomen hallitukseen syyksi
Hyvönen keksi heti innovatiivisen tuotantotavan. Tähän kun lisätään PS talousohjelman tärkein tavoite - veron alennukset- saadaan aikaan sellainen elvytyspaketti, että koko EU käy tarpeettomaksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
vexi
Ei oo Ruotsissakaan jalostamoita
Suomen öljynjalostusteollisuuden perustamisen juuret johtavat bilateraaliseen idänkauppaan Kekkoslovakian pitkiltä vuosilta. Meiltä vietiin Neuvostoliittoon tavaraa, ja maksu saatiin paljolti raaka-aineina, kuten raakaöljynä. Tässä raakaöljyn jalostusprosessissa syntyi myös tiettyjä ylijäämätisleitä, joita sitten vietiin ulkomaille huomattavasti kotimaisilta kuluttajilta perittäviä hintoja halvemmalla. Tilanne muistutti siten esim. ylijäämävoin vientiä suomalaisten veronamaksajien subventaatiolla. Kun fossiilisten polttoaineiden saaminen Suomen kuluttajien käyttöön nykyään perustuu vaapaaseen ostamiseen maailman raaka-ainepörsseistä, niin omalle raakaöljyn jalostamisteollisuudelle ei ehkäpä enää ole tarvetta. Näinhän on Ruotsissakin menetelty viimeiset vuosikymmenet; Kaikki polttonesteet on tuotu valmiina, eivätkä ne siellä ole olleet ainakaan kalliimpia kuin meillä. Aikanaan betoniteollisuudessa työskennellyt tuttu tuskaili, kun meillä ei saa rakentaa betoniteitä, koska on pakko käyttää Nesteen ylijäämäbitumia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hj.
Vast: Ei oo Ruotsissakaan jalostamoita
Kuinka monta asiavirhettä saa mahtumaan yhteen kirjoitukseen? Ruotsissa on kyllä ainakin preemillä, nynäsillä ja suomalaisomisteisella st1llä jalostamot.

Suomalainen öljynjalostus käynnistettiin nimenomaan riippumattomuuden varmistamiseksi ja syöttönä käytettiin kansainvälisiltä markkinoilta ostettua raakaöljyä, jota neste toi omilla laivoilla mm. saudeista.

Öljynjalostuksessa ei synny ”ylijäämäjakeita”, vaan kaikilla on kansainväliset markkinat.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Ei oo Ruotsissakaan jalostamoita
Entinen Scanraff, nykyisin Preem, Brofjordenissa Lysekilistä pohjoiseen, on Pohjoismaiden suurin jalostamo ja on edelleen laajentamassa toimintaansa.

Nynäshamnissa, Tukholmasta etelään sijaitseva Nynäs ei kai nykyään jalosta varsinaisia polttoaineita, vaan erilaisia öljyjä ja mm. bitumia. Mielenkiintoista Nynäsissä on se, että Neste omistaa siitä puolet.

Ja mitä ympäristöön ja ilmastoon tulee, suo siellä, vetelä täällä. Ei ole betoni sen parempaa teiden rakennukseen kuin bitumikaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Alex12
Yhteiskuntavastuu
Sanna Marin on puhunut yritysten yhteiskuntavastuusta. Nyt nähdään oliko se vain puhetta ilman tekoja. Neste on valtion yhtiö.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.