Paikalliset

Raisiolla ei hinkua lähijunaliikenteen asemapaikaksi

Timo Jakonen
Raision kaupungin halki kulkevaa Uudenkaupungin rataa sähköistetään parhaillaan. Nyt rataa pitkin kulkee rahtia muun muassa Yaran Uudenkaupungin tehtaalle, mutta toiveissa on myös lähijunaliikenteen käynnistäminen.
Raision kaupungin halki kulkevaa Uudenkaupungin rataa sähköistetään parhaillaan. Nyt rataa pitkin kulkee rahtia muun muassa Yaran Uudenkaupungin tehtaalle, mutta toiveissa on myös lähijunaliikenteen käynnistäminen.

Varsinais-Suomessa viritellään lähijunaliikenteen käynnistämistä Uudenkaupungin radalla, mutta Raisio katsoo, ettei kaupungin nykyinen tai tuleva maankäyttö puolla lähijunaliikenteen asemapaikkaa Rais...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vastaa
Kui_noin
Ei ymmärrä
Raisiolle olisi erittäin tärkeää lähteä mukaan paikallisjunaliikenteeseen osoittamalla seisakkeille sijaintipaikkoja. Radat halkovat Raisio paljon, jolloin kiskoista pitää ottaa hyödyt irti. Ratikkaan mukaan meno oli Raisiolta aivan hullua, kun paikallisjunaliikenteeseen tarvittava kiskoinfra on jo olemassa. Kaavoitusperusteet ovat käsittämättömiä. Paikallisjuna- eli lähijunaliikenne on Raisiolle iso mahdollisuus ja sellainen, jota ei edes olla kuviteltu. Se antaa kaupungin kehittämiselle aivan toisenlaiset mahdollisuudet työ- ja opiskeluliikenteen näkökulmasta ja pienentää yksityisautoilua. Toivon, että päättäjämme ymmärtävät suuren mahdollisuuden.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hapansilakka-liike
Vast: Ei ymmärrä
Osittain samaa mieltä. Kaksi kolme seisaketta sopii helposti Raision alueelle.
Kuten Arve perusteli pikaraitiotietä Turun alueella, niin saman pitäisi päteä, maan arvonnousu rahoittaa tämän investoinnin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Ei ymmärrä
Totta. Tässähän tosiaan on jo raiteet valmiina, joten valmiita kiskoja olisi helppo hyödyntää. Samat perustelut pätee kuin raitiovaunuun ja lisäksi kustannukset jäävät sadasosiin raitiotiestä kun infra jo valmiina.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kaustin
Raision kohdalle rasti runkolinjojen osalta. Turku keskittyköön omiin sisäisiin linjoihinsa.
Ilmeisesti Raision saa pyyhkiä kartalta tai ainakin asettaa Turun ja Raision väliselle autoliikenteelle tietullit. Tämä joka tapauksessa on tuhoamassa koko Varsinais-Suomen lähijunaliikenteen ja muunkin seudullisen raideliikenteen. Se vaikuttaa koko seudun kaavoitukseen jne.

Raision runkolinjoille saa pistää rastin päälle, koska Raisio aikoo luistaa kokonaisuuden kehittämisestä.
Turun syytä keskittyä kahteen runkolinjaan:
1. vaihe Satama-Linnakaupunki-Matkakeskus-Kupittaa-Varissuo, sekä
2. vaihe Hirvensalo-Matkakeskus-Lentoasema

Raitiotieverkosto rakentuu Turun runkolinjoille, ellei niitä sitten rakenneta suoraan raitioteiksi runkolinjojen 15 vuoden viivästymisen johdosta, jolloin turha runkobussien välivaihe jää pois. Seudullisia linjoja kehitetään jos asenteet kokonaisuuteen eli sisältäen myös raideliikenteen Raisiossa ja Kaarinassa muuttuu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.