Paikalliset

Fölin busseista viidesosa sähköisiä ensi kesänä

Jane Iltanen
Fölin nykyiset kuusi sähköbussia liikennöivät linjalla 1.
Fölin nykyiset kuusi sähköbussia liikennöivät linjalla 1.

Turun seudun joukkoliikenteeseen tulee ensi kesänä 47 uutta sähköbussia nykyisen linjalla 1 liikennöivien kuuden sähköbussin rinnalle. Sähköbussien osuus Fölin kalustosta tulee olemaan noin viidesosa, kun koko liikenne käsittää noin 260 bussia.

Nyt ratkaistussa tarjouskilpailussa oli kaksi kohdetta, joista toiseen kuuluvat linjat 6, 7, 7A, 32 sekä 42 ja toiseen linjat 8, 13 sekä 61.

– Föli menee nyt suurella harppauksella kohti hiilineutraalia joukkoliikennettä. On hienoa, että sähköbusseja saadaan laajasti koko Föli-alueelle, kun tähän asti ne ovat kulkeneet vain yhdellä Turun sisäisellä linjalla, joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte toteaa tiedotteessa.

Linjojen 6, 7, 7A, 32 sekä 42 tarjouskilpailun voitti Nobina Oy, joka ei ole aiemmin liikennöinyt Föli-alueella. Linjat 6, 7 ja 7A liikennöivät Turusta Lietoon, Kaarinaan, Raisioon ja Naantaliin. Linjat 32 ja 42 kulkevat Varissuolta Pansioon ja Pernoon. Sopimukseen kuuluu myös yölinja 31 sekä työmatkaliikennettä linjoilla 92 ja 93.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Nobina voitti kilpailutuksen jo viime talvena, mutta kilpailutus keskeytettiin siinä olleen virheen vuoksi.

Linjoja 8, 13 ja 61 liikennöi jatkossa LS-Liikennelinjat Oy, joka tarjosi liikenteeseen viisi sähköbussia. Sähköbussit tulevat liikenteeseen Ruissaloon kulkevalle linjalle 8 sekä osalle Uittamon linjan 13 vuoroista. Lisäksi linjoille 13 ja 61 tulee neljä uusiutuvalla polttoaineella kulkevaa bussia, jotka myös osaltaan vähentävät kaupungin hiilidioksidipäästöjä.

– Hienoa, että tällainen pieni paikallinen bussiyhtiö säilyy Turun seudulla. Pääsemme tutustumaan sähköbussitekniikkaan sopivassa mittakaavassa, sanoo LS-Liikennelinjat Oy:n hallituksen puheenjohtaja Pasi Muurinen.

Molemmat liikennöintisopimukset tehdään ajalle 1.7.2021–30.6.2029. Sopimuksia voidaan jatkaa optiona aina vuoteen 2031 saakka.

Suuremman sopimuksen arvo on noin 8,9 miljoonaa euroa vuodessa ja pienemmän 3,2 miljoonaa euroa. Samojen linjojen nykyisiin kustannuksiin verrattuna säästöä tulee vuositasolla noin 1,4 miljoonaa euroa. Tarjouskilpailussa molempiin kohteisiin saatiin viisi tarjousta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vastaa
Rainer Kryssi
Hei hei, ratikka
Tällä suuntauksella voidaan unohtaa ratikka sen "ympäristöystävällisyyden" vuoksi. Sähköbussit kun voivat muuttaa reittiään tarpeen ja liikenne-esteiden mukaan. Päätepysäkeille vaan pikalatausasemia, niin pidemmätkin välit (Paimio, Raisio Naantali...) sopivat sähköbusseille. Investointikustannukset ovat mitättömiä verrattuna ratikan vaatimaan infraan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Hei hei, järjenkäyttö
Eli eipä ylläolevassa kommentissa juuri ole kuin vertailtu appelsiineja ja omenoita. Pikaraitiotie ja sähköbussit vastaavat eri kysymyksiin ja eri tarpeisiin joukkoliikenteessä. Eli ei heiheitä ratikalle, vaan tervetuloa hiilineutraali joukkoliikenne, joka on taas pykälän lähempänä, kun tämän uutisen toimet ja muut tulevaisuuden investoinnit lasketaan yhteen!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T-K-A
Kannatettavaa
Varmasti vähenee myös typen oksidit, joista pienipäästöisiä yksityisautoilijoita syytetään.
Muutaman kerran olen meinannut tukehtua, kun ajanut "vanhan" bussin perässä, josta ison pakoputken täydeltä tuuppaa mustaa savua.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.