Uutiset

Tähystystaito hukassa – "Kaikkialla veneitä aivan hirvittäviä määriä", sanoo venepoliisi

Lennart Holmberg
Veneiden määrä saaristossa on lisääntynyt tänä kesänä selvästi. Kokemattomien veneilijöiden lisäksi myös uusi vesiliikennelaki on ollut monella vielä sisäistämättä. Näistä huolimatta vakavia pelastustehtäviä ei ole ollut toistaiseksi normaalia kesäkautta enempää. Arkistokuva heinäkuun lopulta Airisto Classic Regattasta.
Veneiden määrä saaristossa on lisääntynyt tänä kesänä selvästi. Kokemattomien veneilijöiden lisäksi myös uusi vesiliikennelaki on ollut monella vielä sisäistämättä. Näistä huolimatta vakavia pelastustehtäviä ei ole ollut toistaiseksi normaalia kesäkautta enempää. Arkistokuva heinäkuun lopulta Airisto Classic Regattasta.

Poikkeuksellinen kesä on vetänyt vesille veneilijöitä huomattavasti aiempaa enemmän.

– Kaikkialla Saaristomeren alueella sekä Rauman ja Porin alueella on ollut veneitä aivan hirvittäviä määriä. Todella...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (6)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Hapansilakka-liike
Yllättävän pieni luku
Noin kymmenesosa kuulostaa todella vähältä. Siellä missä olemme veneilleet tänä kesänä, on veneissä ollut pursiseurojen lippuja enemmän kuin tuo noin 10% ja pursiseuran lippua saa käyttää vain katsastetussa veneessä, joissa siis asiat pitäisi olla kunnossa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Alekxander Stubb
Stubb sekoitti 10% ja 90 %, tekivätkö niin myös venepoliisit? Lakiin tuli täysin älytön uudistus ajantasaisesti kunnossa olevista merikartoista. Sinänsä hyvää tarkoittavaa lakia voidaan tulkita kirjaimellisesti, jolloin täysin navigointiin riittävä paperinen merikortti onkin vanhentunut, koska uusimmat merimerkit puuttuvat. Kokeneet merenkulkijat kulkevat saaristossa kuitenkin ihan omia reittejä, jolloin väylämerkkien sijainnilla ei ole mitään sellaista merkitystä, jolla olisi vaikutusta vesillä liikkuvien turvallisuuteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Yllättävän pieni luku
Esko: "Lakiin tuli täysin älytön uudistus ajantasaisesti kunnossa olevista merikartoista. Sinänsä hyvää tarkoittavaa lakia voidaan tulkita kirjaimellisesti, jolloin täysin navigointiin riittävä paperinen merikortti onkin vanhentunut, koska uusimmat merimerkit puuttuvat."

Itse on tuoreesta Vesiliikennelaista löytänyt mitään ajantasaisista merikartoista.
Sen sijaan löytyi:
"7 §
Päällikön yleinen vastuu
Vesikulkuneuvon päällikön on huolehdittava siitä, että:

1) vesikulkuneuvo on aiottuun matkaan ja olosuhteisiin nähden rakenteeltaan, kunnoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan turvallinen siten kuin 107 §:ssä säädetään;
.....
4) vesikulkuneuvossa on käytettävissä asianmukaisia merikarttoja ja merenkulkujulkaisuja, jos aiottu matka edellyttää reittisuunnittelua matkan pituuden tai muun vastaavan syyn tai olosuhteen johdosta;"
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Yllättävän pieni luku
Jossain "keski"- ja ulkosaaristossa varmaan isompi osa onkin pursiseurojen jäseniä. Mitä lähemmäs rantoja ja satamia tullaan, sitä enemmän on huvi- ja "pientarve"veneilijöitä, jotka eivät seuroihin kuulu.

En jaksa uskoa, että se pursiseuran lippu takaa, että asiat ovat kunnossa. Varmaan kyllä keskimäärin hyvin ja paremmin ehkä kuin muilla veneilijöillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Yllättävän pieni luku
Poliisi.fi-sivustolla lukee: ” Käytännössä tarvitaan ajan tasalla olevia painettuja merikarttoja.”
Juu sekoitin lainkirjaimen ja poliisitulkinnan. Asianmukainen voidaan tulkita henkilökohtaisesta tarpeesta lähteväksi, mutta ajantasainen voidaan tulkita tarkoittavan, että kartan tulee sisältää heti uusimmat muutokset.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
TIMO TURKULA
Veneajokortti tarpeen rekisteröityjen veneiden kuljettajille!
Veneajokortti käyttöön! Rekisteröityjen veneiden (pituus yli 5,5 metriä ja/tai moottoriteho yli 15 kW (20,4 hv) kuljettajille pitäisi olla pakollinen veneilykurssi (veneajokortti)!

Kurssilla pitäisi opettaa navigoinnin perusteet, vesiliikennemerkit, sääoppia, rantautuminen, veneen kuljettaminen, muun muassa tähystyksen tärkeys, väistämissäännöt, muiden vesillä liikkujien huomioon ottaminen, nopeusrajoitusten merkitys ja noudattaminen, oikean tilannenopeuden merkitys turvallisuuden kannalta, veneen kunnon ja turvallisuusvarusteiden tarkistus, jne.

Kurssilla pitäisi olla sekä teoriaosa että myös käytännön harjoittelua veneellä. Vesijettien suuren tehon ja nopeuden vuoksi veneilykurssi koskisi myös vesijetteilijöitä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.