Uutiset

Merivartiostolla kesäisen vilkas viikonloppu – ruorijuoppoja yli kymmenen, muita rikkomuksia liki 40

Jori Liimatainen

Länsi-Suomen merivartioston viikonloppu oli kesäisen vilkas. Vesiliikenteen valvonnassa jäi kiinni 12 ruorijuoppoa. Ylinopeuksista, varustepuutteista ja muista rikkomuksista kirjattiin 39 liikennevirhemaksua tai sakkovaatimusta.

Merivartioston venepartiot tekivät viikonlopun aikana erilaisia tarkastuksia noin 670 kappaletta. Vaikka valtaosalla veneilijöistä asiat olivat kunnossa, niin rikkomuksia tai muuta leväperäisyyttä esiintyi merivartioston mukaan huolestuttavan paljon.

Esimerkiksi tieliikenteestä tutut huumekuskit ovat nykyään arkipäivää myös vesillä. Venepartiot joutuivat lisäksi huomauttamaan useita kuljettajia lievistä ylinopeuksista ja vähäisistä varustepuutteista.

Viikonlopun aikana Meripelastuskeskus Turku johti 12 meripelastustehtävää ja koordinoi 10 merellistä avustustehtävää. Vakavilta onnettomuuksilta vältyttiin. Hätätilanteiksi luokiteltiin kaksi tehtävää, joista toisessa vene täyttyi vedellä kesken ajon Kokkolan edustalla ja toisessa kaksi uimassa ollutta lasta oli vaarassa ajautua merivirtauksen mukana merelle Porissa. Molemmissa tehtävissä säästyttiin henkilövahingoilta. Muut tehtävät olivat karilleajoja, konevikaisia veneitä tai polttoaineen loppumisia.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jurmalainen
Milloin sitä järkeä alkaa tulla
Merivartioston viikonlopun saldo on oikeastaan hurjaa luettavaa. Perinteistähän toki on, että veneillessä ollaan usein "hieman hönössä", joskus enemmänkin. Lakihan sallii melkosine hutikan kipparillekin . Nyt on nauttimisella niin kiire, että pitää päästä eteenpäin lähes samalla nopeudella kuin autollakin. Talon kokoiset veneet eivät ole harvinaisuuksia ja sellaisen törmätessä johonkin kovalla vauhdilla ovat seuraukset aina vähemmän lasten katseltavia. On siis oikein, että vesiliikennettä valvotaan ja edellytetään, että huvialuksissakin pitää olla päällikkö, joka vastaa menosta aluksella. Suurten moottorien myötä veneet kuljettavat mukanaan suuria määriä polttoaineita ja sen vuoksi on myös paloturvallisuuteen kiinnitettävä entistä enemmän huomiota. Lehtiuutisista sa helposti kuvan, että nykyaikainen moottorivene on melko hyvää polttoainetta itsessäänkin ja tulipalon syttyessä ei välttämättä ole kovin paljon aikaa miettiä tekemisiä ja etsi poistumistietä. Tehokas sammutinjärjestelmä voi olla hetken apu ja keinot hätätilasta tiedottamisella pitää myös veneessä olla. Kuitenkin ratsiauutisessa kerro-aan, että edelleen vuosien valistuksen jälkeenkin löuytyy varustepuutteita. Se osoittaa joko ymmärryksen puutetta tai selvää välinpitämättömyyttä. Hyvä asia ja melkoinen ihme oikeastaan on se, ettei pahoista onnettomuuksista kertovia uutisia ole nykyistä enempää. Edellytyksiä sille tuntuisi olevan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.