Paikalliset

Turun yliopiston johtama hanke opettajakoulutuksen yhteisestä soveltuvuuskokeesta sai kiitosta

Timo Jakonen

Tänä keväänä opettajakoulutukseen yhteishaussa pyrkivät pystyivät hakemaan kahdeksaan eri yliopistoon yhdellä soveltuvuuskokeella. Aiemmin tämä ei ole ollut mahdollista. Hanketta johtaneen Turun yliopiston mukaan muutos onnistui hyvin.

Uusi soveltuvuuskoe syntyi kansallisesta yhteistyöstä opettajankoulutusyksiköiden välillä, ja se perustuu tutkimukseen ja opettajan työssä tarvittavan osaamisen mallintamiseen.

– Hakijoiden silmin kevään 2020 uudistunut yhteisvalinta näkyi merkittävänä muutoksena. Hakijat voivat yhteen soveltuvuuskokeeseen osallistumalla hakea usean eri yliopiston opettajankoulutukseen sekä kunkin yliopiston sisällä useaan eri tutkinto-ohjelmaan, hankkeen vastuullinen johtaja Anu Warinowski kertoo tiedotteessa.

Yhteisvalinnassa olivat mukana luokanopettajan, erityisopettajan, käsityön ja kotitalouden aineenopettajan (suoravalinnat), varhaiskasvatuksen opettajan sekä ohjausalan koulutukset.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ensimmäistä kertaa valinnassa mukana olivat myös ruotsinkieliset koulutukset. Uudistuksen tavoitteena oli tehdä valintakoeprosessista hakijan näkökulmasta yhdenvertaisempi ja helpompi. Valinta- ja arviointiperusteet ovat uudistuksen myötä kaikissa yksiköissä samat, mikä tekee valinnasta hakijalle tasa-arvoisemman.

– Uudistunut valintamenettely näytti osaltaan vaikuttaneen positiivisesti myös opettajankoulutuksen hakijamääriin, Warinowski pohtii.

Opettajan työssä tarvittava osaaminen näkyväksi

Hanke perustuu laajaan kansalliseen ja kansainvälisen tutkimukseen, mikä näkyy sekä valintakokeen sisällöissä että menetelmässä. Hankkeessa on kehitetty moniulotteinen opettajan osaamisen malli (MAP), joka kokoaa yhteen ja tekee näkyväksi opettajan tehtävässä tarvittavan monialaisen osaamisen.

– Uusi opettajankoulutusten soveltuvuuskoe pohjautuu tähän malliin. Opettajan osaamisen karttuminen nähdään jatkumona, jossa valintavaihe on yksi osa, Warinowski selittää.

Turun yliopiston koordinoima opettajankoulutuksen kehittämishanke Opettajankoulutuksen valinnat – ennakoivaa tulevaisuustyötä (OVET) -hanke päättyi huhtikuussa 2020. Hanke käynnistyi elokuussa 2017 tavoitteena tuottaa ehdotus yhtenäiseksi opettajankoulutuksen soveltuvuuskokeeksi.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.