Turun terveysasemien puhelinpalvelut ruuhkautuneet – puheluiden määrä yhtä suuri kuin epidemian alkuvaiheessa
Turun kaupunki tiedottaa, että Turun terveysasemien ajanvarauspuhelimissa ja koronaneuvontapuhelimessa on edelleen ruuhkaa.
Kaupungin mukaan koronaneuvontapuhelimeen tulee puheluita useita satoja päivässä. Päivittäinen puheluiden määrä on samansuuruinen kuin maaliskuussa koronaepidemian alkuvaiheessa. Puhelinpalvelut ovat ruuhkautuneet, sillä terveysasemille varataan paljon aikoja. Lisäksi osa henkilökunnasta on lomalla. Tämän vuoksi myös takaisinsoitot asiakkaalle kestävät normaalia kauemmin.
Kaupunki uskoo tilanteen parantuvan piakkoin, sillä koronaneuvontapuhelimeen on tällä viikolla siirretty henkilökuntaa muista terveydenhuollon tehtävistä.
Koronaneuvontapuhelimeen ja terveysasemien ajanvaraukseen soitettaessa puhelu tallentuu järjestelmään 48 tunnin ajaksi. Jos asiakkaalle ei tässä ajassa ole soitettu takaisin, puhelu poistuu jonosta ja asiakkaan tulee soittaa palveluun uudelleen, ohjeistaa kaupunki.
Suun terveydenhuollon ajanvarausnumero on myös ruuhkautunut. Keväällä vastaanottoaikoja jouduttiin koronatilanteen vuoksi perumaan. Uudet ajat lähetetään asiakkaille ilman yhteydenottoa. Ajanvarauspalvelu palvelee muissa asioissa.