Uutiset

Kakolanmäen poistoputkihanke tunkattiin läpi – lisää kapasiteettia ja vähemmän kuormitusta mereen

Lennart Holmberg
Louhinnat toteutettiin puhdistamon sisältä käsin. Putken tunkkaus eli mikrotunnelointi toteutettiin heinä-elokuussa 2020. Koko hanke valmistuu vuoden 2023 keväällä.
Louhinnat toteutettiin puhdistamon sisältä käsin. Putken tunkkaus eli mikrotunnelointi toteutettiin heinä-elokuussa 2020. Koko hanke valmistuu vuoden 2023 keväällä.

Turun Seudun Puhdistamo Oy on rakentanut tunkkaamalla uutta putkea puhdistetulle jätevedelle Turun satamasta Kakolanmäelle. Kyse on purkuputkesta, joka kulkee Kakolanmäen jätevedenpuhdistamolta Turun satama-altaaseen. Tunnelointi eli tunkkaaminen on tekniikka, jossa aukikaivamista ei vaadita ja toteutustapa aiheuttaa mahdollisimman vähän haittaa ympäröivälle asutukselle, liikenteelle sekä ympäristölle. Myös hiilijalanjälki on aukikaivuuta huomattavasti pienempi.

Tunkkaustekniikalla Pansiontien alle on toteutettu valtava putki alle kahdeksan metrin syvyyteen. Putkea tunkattiin 800 metrin matka satamasta laitoksen läheisyyteen Kakolanmäelle. Tunkkausvaihe alkoi kesäkuun lopussa ja valmista tuli 4.elokuuta. Tunkkaus eteni noin 20 metrin päivävauhdilla. Perinteisellä louhintatekniikalla toteutettiin 300 metrin matka poistoputkea. Tarve uudelle putkelle oli ilmeinen, sillä nykyisen viemärin kapasiteetti ei tulevaisuudessa riitä sekä sadevesille että puhdistetuille jätevesille.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tunkkausurakka on tekniseltä toteutukseltaan ja kokoluokaltaan Suomen mittakaavassa ainutlaatuinen. Vastaavaa toteutustapaa ei ole käytetty Suomessa tässä mittakaavassa aiemmin, vaikka menetelmä on maailmalla paljon käytetty.

Poistoputkihankkeeseen kuuluu myös nykyisen laitoksen yhteyteen rakennettava UV-desinfiointilaitos. Desinfiointikäsittelyn jälkeen jo poistoputkea pitkin mereen johdettava puhdistettu jätevesi täyttää uimavedelle asetetut vaatimukset. Hankkeen valmistuttua Itämereen yhdyskuntajätevesistä johdettava kuormitus vähenee entisestään, ja vaikutus tulee näkymään erityisesti Turun merialueella.

Lue lisää: Purkuputken kilpailutus kymmeneen osaan

Kakolan puhdistamon purkuputki maksaa 30 miljoonaa

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mankala
Kalliita kiloja
Fosforikuormitus alenee ehkä maksimissaan noin 0,3 tn/v. Tämä on vähemmän kuin 1 promille jokien tuomasta kuormituksesta Saaristomerelle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.