Paikalliset

Turku hyötyi maan sisäisestä muuttoliikkeestä – haasteena nuorten aikuisten ja korkeakoulutettujen muuttotappio

Riitta Salmi

Turun kaupunkitutkimusohjelman julkaiseman tuoreen katsauksen mukaan Turku kuuluu muuttoliikkeen voittajiin, mutta kaupungilla on haasteita pitää kiinni työikäisistä aikuisista. Myös koulutetun väestön niin kutsuttu aivovuoto on Turussa ongelma.

Turkua kasvatti etenkin merkittävä muuttovoitto 15–24-vuotiaiden nuorten keskuudessa. Katsauksen mukaan Turkuun muuttaa nuoria kaikilta Manner-Suomen seuduilta, Helsingin seutu mukaan lukien. Turkuun muuttaneista nuorista 51,5 prosenttia oli opiskelijoita, 42 prosenttia työllisiä ja 6,5 prosenttia työttömiä. Työttömien osuus oli pienempi kuin verrokkikaupungeissa. Ulkomaalaistaustaisten nuorten osuus muuttovoitosta oli verrattain pieni, noin 2,3 prosenttia.

Samaan aikaan Turku kärsi edelleen muuttotappioita sekä ympäristökuntiin että pääkaupunkiseudulle muuttavien työllisten nuorten aikuisten ja korkeakoulutettujen osalta haasteeksi asti. Turku kärsi hieman yli puolet, 55 prosenttia, muuttotappiosta muulle Turun seudulle. VTM Rasmus Aron kirjoittaman katsauksen mukaan näiden muuttotappioiden vaikutukset ovat vain puolinaiset. Turun kaupunki menetti verotuloja, mutta toisaalta muuttajien työvoima ja osaaminen pysyivät seudullisilla työmarkkinoilla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Veto- ja pitovoiman pitäisi vahvistua nuorten aikuisten ja korkeakoulutettujen ryhmissä etenkin suhteessa Helsinkiin, mutta myös suhteessa muuhun Turun seutuun, summaa katsauksen kirjoittaja, VTM Rasmus Aro.

Turun muuttotappio on 25–34-vuotiaiden ikäluokassa pysynyt 2010-luvun aikana vuositasolla määrällisesti samana, mutta koska Turun väkiluku on kasvanut, muuttotappion suhteellinen osuus on hieman vähentynyt.

Myös työllisten nuorten aikuisten muuttotappio Turun kaupungista seudun muihin kuntiin vähentyi 2010-luvun kuluessa, mutta vain hieman. Sen sijaan korkea-asteen suorittaneiden muuttoliikkeessä ei tapahtunut merkittäviä muutoksia 2010-luvun aikana.

Rasmus Aron tutkimuskatsaus Turun asema maan sisäisessä muuttoliikkeessä on luettavissa turku.fi-sivustolla.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
Kaustin
Turkua pitää rakentaa tulevaisuuden työelämän sukupolville
Monipuoliseen joukkoliikenteeseen ja siis myös raitiotiehen perustuvat kaupunkirakenteet vetävät niitä ikäluokkia jotka jättävät Turun. Sen sijaan mediapalstoilla näkee lähinnä jo työelämän ulkopuolisia henkilöitä voivottelemassa kiskojen kirskuntaa ja velkaantumista, vaikka juuri nämä nuoremmat työssä olevat ikäluokat haluavat toisenlaista tulevaisuutta kuin autokaupunkia.

Tekniikan koulutuskeskittymät niin pk-seudulla, Tampereella kuin Oulussa ovat vetäneet monipuolisesti eri klustereita ja niiden päälle tuottavia palveluyrityksiä. Turussa on näihin suhteessa koulutettu enemmän hallinto- ja julkisen palvelun henkilökuntaa, mitä ei yksi maakunta voi niin paljoa hyödyntää samalla menettäen paljon yrityksiä muille kasvukeskuksille.

Turussa aiemmin keskityttiin kouluttamaan aloille, jotka eivät parhaiten tukeneet alueen kasvua. Tuli juristia ja muuta turistia muun maan tarpeisiin, mutta viimeinkin siihen on tekniikan tiedekunnan myötä tulossa muutos parempaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jopas,jotain.
Vast: Turkua pitää rakentaa tulevaisuuden työelämän sukupolville
" raitiotiehen perustuvat kaupunkirakenteet vetävät niitä ikäluokkia jotka jättävät Turun "

Turusta muuttaa ympäristökuntiin työllisiä nuoria ja korkeastikoulutettuja.
Missä Turun ympäristökunnissa on raitiotie ?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.