Paikalliset

Rajuja ylinopeuksia Turussa ja Maskussa: nopeusrajoitukset ylitettiin lähes 70 kilometrillä tunnissa

Turussa ja Maskussa mitattiin perjantai-iltana ja lauantaiyönä kovia ylinopeuksia.

Helsingin valtatiellä Skanssin kohdalla partio mittasi hieman ennen iltakahdeksaa henkilöauton nopeudeksi 148 km/h kahdeksankympin alueella. Autoa kuljetti vuonna 1963 syntynyt mies. Puoli kahden aikaan yöllä, Maskussa kasitiellä, partio kohtasi vuonna 1995 syntyneen naiskuljettajan, joka ajoi henkilöautolla tutkaan 169 km/h satasen alueella.

Molemmat autoilijat määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon epäiltynä törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (13)

Vastaa
Anna
Anna
Ei yhtään uutta. Turun Uudenmaankadulla Kupittaan kadulla on kiihdytysnopeusten paikka seuraavaan liikennevalpohin.

Kun kaksi korona-työttömän urheilijan leasing-avoautot kohtaavat - tiedetään mikä kiihdyttää kuin adrenaali ja tyttöystävä vieressä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Anna
Niin, mutta poliisi keskittyy sakottamaan ihmisiä 8-tiellä Maskun kohdalla, jossa ei ole jalankulkijoita tai risteävää liikennettä eikä yöllä ylipäätään juuri mitään liikennettä.

Kupittaan kohdalla eteen voi osua jalankulkijoita tai risteävää liikennettä, mutta jostain syystä siellä tuo nopeuksien tai liikennekäyttäytymisen valvonta ei tunnu kiinnostavan.

Kyllä tuon liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sakottamisen pitäisi ensisijaisesti kohdentua sellaisiin paikkoihin, joissa on ylinopeudesta nähtävissä välitön ja konkreettinen vaara.

Pitää muistaa, että 8-tie Maskun kohdalla on järjestelyiltään moottoritietä vastaava ja samankaltaisella tiellä saa esim. Saksassa saa ajaa yli 200 km/h, mutta sielläkin kaupungin keskustoissa ja laitamilla on varsin pienet rajoitukset.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Anna
Kommentaattori laukoo taas Saksan moottoriteistä paikkansapitämättömiä väitteitä. Saksassa moottoriteillä on aina 120km/h rajoitus kun niillä on suuntaansa 2 kaistaa. Rajoittamattomaan ajonopeuteen vaaditaan siellä aina vähintään kolme kaistaa suuntaansa. Eli 8-tie Maskun kohdalla on vain verrannollinen Saksan 120km/h rajoitettuihin moottoriteihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yrittäjä
Vast: Anna
Pyöräilijä höpöttää omiaan. Saksassa on paljon ihan kaksikaistaisia moottoriteitä, joissa vapaat nopeudet. Olen 80-luvun luvun puolesta välistä Saksassa autoillut varmaan n. 50-70 kertaa. Viimeksi viimekesänä. Kommentaattori oli täysin oikeassa mielipiteessään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Anna
Nimimerkki Pyöräilijä ei vaikuta kovin uskottavalta autoilun asiantuntijalta. Nyt meitä on kaksi Saksassa käynyttä (Yrittäjä sekä minä) jotka voivat todistaa sanomani faktan. Jos tämä ei riitä vaan kaipaa lisää todisteita niin hakusanalla 'autobahn lanes' löytyy "Most sections of Germany's autobahns have two or three, sometimes four lanes in each direction in addition to an emergency lane (hard shoulder). A few sections have only two lanes in each direction without emergency lanes, and short slip-roads and ramps."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Anna
Kummasti en nyt vain usko näiden 'ammattilaisten' sanaan asiasta, etenkin kun huomioidaan vaikkapa 'autobahn lanes'in tuottama turistiinformaatio asiasta. Eli vapaiden rajoitusten määrä vähenee vuosi vuodelta. Tämän kun yhdistää vaikkapa pikakiertueelle googlen streetviewlla niin huomaa että eipä siellä ole kaksikaistaisia autobahneja vapailla rajoituksilla. Ja yleisesti kolmikaistaisillakin nopeutta on rajoitettu ihan määräyksellä eikä suosituksella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Anna
Toki jos nyt puhutaan tyyliin että "suomessa taajaman ulkopuolella on 80km/h rajoitus" niin juu, autobahneilla on samanlainen juttu, eli rajoittamaton nopeus. Ja sitten kun tarkastellaan asiaa lähemmin niin huomataan että molemmissa on sama juttu, eli autobahneilla on kuitenkin erikseen nopeusrajoituksia ja Suomessa taajaman ulkopuolella muita rajoituksia kuin se 80km/h.

Sitten kannattaa lukea uudestaan että mitä kirjoitin ja keskittyä siihen. Suomen moottoriteiden kaltaisilla teillä Saksassa on nopeus rajoitettu, ei rajoittamaton.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Anna
Nimimerkki Kommentattori yrittää perustella omaa asiaansa lainaamalla Wikipediaa: "Most sections of Germany's autobahns have two or three, sometimes four lanes in each direction in addition to an emergency lane (hard shoulder). A few sections have only two lanes in each direction without emergency lanes, and short slip-roads and ramps."

Eli Kommentattori siteeraa kohtaa joka ei mitenkään liity nopeusrajoituksiin.
Sen sijaan Kommentattori jättää siteeraamatta samasta artikkelista kohdan jossa puhutaan nopeusrajoituksista: "German Autobahnen are widely known for having no federally mandated speed limit for some classes of vehicles.[1] However, limits are posted (and enforced) in areas that are urbanised, substandard, accident-prone, or under construction. On speed-unrestricted stretches, an advisory speed limit (Richtgeschwindigkeit) of 130 kilometres per hour (81 mph) applies. While driving faster is not illegal as such in the absence of a speed limit, it can cause an increased liability in the case of a collision (which mandatory auto insurance has to cover); courts have ruled that an "ideal driver" who is exempt from absolute liability for "inevitable" tort under the law would not exceed Richtgeschwindigkeit."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Yrittäjä
No voi voi
Huomaa, ettei poliiseilla ole vielä kiireitä, kun on aikaa keskellä yötä hyvillä tieosuuksilla valvoa noita vaarattomia nopeusrajojen ylityksiä. Huomautus olisi kummassakin ollut aivan riittävä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: No voi voi
Ei tarvitse odottaa vellihousukaahareita puskissa, Riittää, kun ajaa kasitietä Laitilasta Raisioon päin. Kyllä siinä joku idiootti vastaan tulee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mese
Vast: No voi voi
Välinpitämätön kommentti. Esim. 169 mittarissa vaikka olisi sitten 120 alue on meistä lainkuuliaisista kansalaisista törkeää ylinopeutta. Tällöin reaktioajat ja jarrutusmatkat heikentyvät oleellisesti. Ei liikenteessä voi koskaan luottaa siihen ettei tapahdu mitään erityistä. Autoon voi tulla vika, rampeilta törttöjä eteen, eläimiä tiellä, jne. Turha siinä on huudella että minä olen oikeassa, liikennen on yhteispeliä. En ymmärrä mihin helvettiin ihmisillä on sellainen kiire ettei voi ajaa ainakin suht koht nopesurajoituksten mukaan, tai ehkäpä juuri sinne. Joka päivä paljon ajavana voin allekirjoittaa ne analyysit joiden mukaan kaahaamisella ja kaistapujottelulla ei ole oleellista merkitystä lopulliseen matka-aikaan. Mitäs jos lähtisi ajoissa liikkeelle ei tarvitsisi rikkoa tieliikennelakia ja laittaa kaikkea aina muiden syyksi? Poliisi on ainakin ao. tapauksissa tehnyt duuniaan juuri kuten pitääkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: No voi voi
Yhteispeliä peräävät vain autoilijat, jotka eivät halua noudattaa liikennesääntöjä. Samat tahot puhuvat vaarattomista ylinopeuksista. Jutun ylinopeuksista pitäisi ottaa auto takavarikkoon ja ajokortti pysyvästi pois.

Ja tässä ei ole kyse pelkästään liikenneturvallisuudesta vaan meluhaitankin aiheuttamisesta. Liikennemelu on melkein yhtä tehokas tappaja vuositasolla kuin kolarointi. Mitä enemmän niillä autoilla metelöidään, sitä alemmas rajoituksia pykätään koska lähistön asutuksen melurajat ylittyvät.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: No voi voi
Mese: No just sinne, helvettiin. Tai taivaaseen, kuka mihinkin on matkalla.

Merkittävää on, että normi-ihmisillä ne ylinopeudet vähenevät iän myötä, mutta joillakin ei näköjään koskaan. Enkä usko, että puolellakaan ylinopeutta ajavista olisi varsinaisesti kiire. Kyllä kyse on paljon muusta. Miksiköhän toiset aina hankkivat nopeita ja kalliita autoja?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.