Paikalliset

Merivartiostoa työllisti juhannuksena muun muassa matkustajalaivojen edessä pelleilevät vesijetteilijät

Jori Liimatainen

Länsi-Suomen merivartioston yksiköt tarkastivat juhannuksen kuluessa 801 venekuntaa. Kippareista 38 sai tarkastuksen seurauksena sakot ja 24 huomautuksen. Syinä sakkoihin oli pääasiassa varustepuutteet ja ylinopeudet.

– Näin ollen lähes kahdeksalla prosentilla veneilijöistä ei ollut hommat hallussa, merivartiosto toteaa Facebook-päivityksesssään.

Vesiliikennejuopumuksesta epäiltyjä tavattiin valvonnassa kahdeksan.

– Luku ei ole iso ottaen huomioon että puhallutuksia suoritettiin 530 kappaletta. Lukemista voidaan kuitenkin laskea että 1,5 prosenttia tarkastetuista veneilijöistä veneilee humalassa.

Erityisesti Länsi-Suomen merivartiosto kantaa huolta piittaamattomista vesiskoottereiden kuljettajista. Merivartiosto kertoo vastaanottaneensa juhannuksena useita ilmoituksia häiritsevästä ajosta Oulusta Ahvenanmaan kautta Saaristomerelle asti.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Olemme saaneet ilmoituksia, ja myös itse tehneet havaintoja matkustaja- ja rahtilaivojen peräaalloissa ja keulan edessä temppuilevista vesiskoottereista.

Aktiivisimmat vesijetteilijät ovat ajelleet saaristossa vielä kolmen aikaan lauantaiyönä.

– Meidän havaintojemme mukaan useimmat vesiskoottereilla kikkailevat ovat nuorehkoja miehiä. Kehotamme teitä nuoret uroot tarttumaan malttiin kaasukahvan sijasta ja miettimään ajatuksella niitä traagisia seurauksia joita pelleilystä voi pahimmillaan seurata. Omiin hautajaisiinne ette nimittäin pääse omaisiltanne anteeksi pyytelemään, päivityksessä muotoillaan.

Merivartiosto muistuttaa, että isojen alusten mahdollisuudet tehdä nopeita väistöliikkeitä ovat kapeilla ja matalilla saaristoväylillämme todella rajalliset.

– Isojen alusten ympärillä on myös paljon niin sanottuja kuolleita kulmia joihin aluksen miehistön on mahdoton nähdä. Tämä tulisi niin vesiskoottereilla ajavien kuin muidenkin veneilijöiden huomioida.

Meripelastus- ja avustustehtäviä Länsi-Suomen merivartiostolle kertyi juhannuksen kuluessa yhteensä 34 kappaletta. – Tehtävämäärä on maltillisempi kuin mitä juhannuksen sääennuste antoi odottaa ja hyvä niin. Vakavimpia eli hätätilanteita näistä tehtävistä oli neljä. Yhdessä näistä menehtyi uimassa ollut nainen Sauvossa.

Yhteistyöviranomaisia tuimme 22 eri tehtävässä. Näistä valtaosa oli poliisin ja ensihoidon tehtäviä mutta mukana oli myös joitakin pelastuksen tehtäviä.

Merivartioston mukaan koko juhannusviikonloppu sujui pääosiltaan rauhallisesti ja ihmisten suhtautuminen pysäytyksiin ja tarkastuksiin oli ymmärtäväistä ja hyväntuulista.

– Monet kohtaamistamme veneilijöistä ja mökkiläisistä ymmärsivät työmme tuskan ja auttoivat ilmoituksillaan, havainnoillaan ja yhteistyöllään meitä saamaan työmme tehtyä. Ilahduttavaa oli myös runsas pelastusliivien käyttö.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tänään maanantaina kaikki Länsi-Suomen merivartioston yksiköt suruliputtavat kunnioittaakseen työtehtävissä juhannuspäivän iltana Loviisassa menehtynyttä kollegaansa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
Ari Hyvönen
Onhan vaihtoehto
Miksi iso laiva väistäisi näitä tahallaan törttöiljöitä? Kun pari tällaista jää laivan alle niin muut oppivat.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Onhan vaihtoehto
Esim. Turku-Tukholma reitillä on iso kasa paikkoja joissa ei edes voi väistää.
Siksi toiseksi, jos voisikin niin ison laivan väistömanööverit ovat sen verran hitaita (vaikka mitä tekisi), että jos on keulan alla ja jetti kaatuu tai tulee konestoppi, niin se on hyvästi.

Ongelma on myös, että tällaiset hurjastelijat eivät ymmärrä että he voivat saattaa vaaraan kymmeniä, ellei satoja muita henkiä. Nopeasta kurssin muutoksesta ei ole aikaa ilmoitella matkustajille ja sitten saattaa lentää muutakin kuin veitset ja haarukat.

Jos multa kysytään, vesijetit voisi kieltää kaikilta muilta paitsi poliisilta yms. Niistä kärsii saariston asukkaat ja luonto.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.