Paikalliset

Valtaosa kyselyyn vastanneista turkulaisista ei kannata raitsikkaa – kaupunkiin halutaan lisää kävelykatuja

Riitta Salmi

Raitiovaunu ei aiheuta innostusta aiheeseen perehtyneissä turkulaisissa.

Turun kaupunki kyseli yhteistyössä Åbo Akademin ja Tampereen yliopiston kanssa turkulaisten mielipiteitä kaupungin keskustan liikenteestä ja sen kehittämisestä osana uuden yleiskaavan valmistelua.

Professori Kimmo Grönlund Åbo Akademista kertoo, että tutkimusprojektin alustavien tulosten mukaan kaupunkilaisten kanta on selvä.

– Yksityisautoilua on vähennettävä keskustassa, turkulaiset haluavat vähentää keskustan läpikulkuliikennettä, Grönlund kertoo tiedotteessa.

Kyselyyn vastanneista 2 463 henkilöstä selvä enemmistö ei kannata raitiotien rakentamista Turkuun. Lisäksi kaksi kolmannesta vastaajista toivoo kaupunkiin lisää kävelykatuja.

Tutkimus toteutettiin siten, että 12 000 satunnaisesti valitulle 15–79-vuotiaalle turkulaiselle lähetettiin maaliskuun lopulla kysely. Vajaa viidennes vastasi kirjeitse lähetettyyn kyselyyn.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Kehitämme ja hyödynnämme jatkuvasti menetelmiä, joilla lisätään kaupunkilaisten mahdollisuuksia osallistua oman kaupunkinsa kehittämiseen ja vaikuttaa siihen liittyvään päätöksentekoon. Keskustaliikenteen järjestäminen on kaupunkilaisia laajasti kiinnostava aihe, jonka suuntaviivoista on tarkoitus päättää valmisteilla olevan yleiskaavan yhteydessä, kaupunginjohtaja Minna Arve kertoo tiedotteessa.

Kolmesta vaihtoehdosta eniten kannatusta kansalaispaneelissa sai ripeän muutoksen skenaario.
Kolmesta vaihtoehdosta eniten kannatusta kansalaispaneelissa sai ripeän muutoksen skenaario.

Kyselyn lisäksi vastaajille tarjottiin mahdollisuus osallistua Turku keskustelee -nimiseen kansalaispaneeliin, jossa osallistujat perehtyivät keskustan liikennejärjestelyjä koskeviin skenaarioihin ja taustatietoihin. Kansalaispaneeliin osallistui 172 turkulaista.

Keskustelun jälkeen jokainen osallistuja valitsi yhden kolmesta skenaariosta ja vastasi uudestaan liikennejärjestelyjä koskeviin kysymyksiin.

– Osallistujien mielipiteet muuttuivat entistä enemmän kevyttä liikennettä suosivaksi, mutta raitiotien kannatus ei lisääntynyt tiedon ja keskustelun seurauksena. Kolmesta eri keskustan liikennettä koskevasta skenaariosta eniten kannatusta sai ripeän muutoksen skenaario, jota kannatti yli puolet keskusteluihin osallistuneista, Kimmo Grönlund tiivistää tutkimuksen tuloksia.

Ripeän muutoksen skenaariossa teiden hierarkiaa selkeytetään. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että osa kaduista varataan selkeästi kävelylle, osa joukkoliikenteelle ja osa kadun varren asutukselle.

Skenaariossa ei tehdä suuria inframuutoksia. Esimerkiksi läpiajoliikennettä on tarkoitus rajoittaa ensisijaisesti siirrettävillä esteillä ja maalauksilla.

Toiseksi suosituin oli suuren muutoksen skenaario, jota kannatti lähes 30 prosenttia vastaajista. Vähiten kansalaispaneelin osallistujia innosti hitaan muutoksen skenaario, jota kannatti runsas 10 prosenttia osallistujista.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tutkimusprojektin rahoittavat Turun kaupunkitutkimusohjelma, Åbo Akademin säätiö ja Suomen Akatemia. Tutkimusprojektin alustavia tuloksia esiteltiin 28.5. avoimessa webinaarissa ja laajempi tutkimusraportti julkaistaan syksyllä.

Lue myös: Turun keskustan liikenteen uudistamiseen esitetään kolmea mallia: Kaikissa kehitetään joukkoliikennettä ja lisätään kävelypainotteisia katuja

Turun liikennesuunnitelmat hirvittävät keskustayrittäjiä – "Raha tulee autoilijoilta"

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (65)

Vastaa
Mankala
Ei vaikuta päätöksentekoon.
Raitiotie tulee joka tapauksessa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
besserwisser
Vast: Ei vaikuta päätöksentekoon.
Ei onneksi vielä meidän elinaikanamme... ja mehän ollaan vielä nuoria!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
AKurkinen
Vast: Ei vaikuta päätöksentekoon.
Vain pöselit kannattavat aikansa elänyttä tekniikaltaan vanhentunutta ratikkaa !
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Ei vaikuta päätöksentekoon.
Vain pöselit kannattavat aikansa elänyttä tekniikaltaan vanhentunutta ratikkaa !
-----------------------------
Ja Alli kannattaa aikansa elänyttä valheellista argumentointia, jolla ei todellisuuden kanssa ole mitään tekemistä :D
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ei vaikuta päätöksentekoon.
Autojen tekniikka on paljon vanhempaa kuin ratikan. Mites sen kannatus taas menikään pöselin mielestä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kaasupumppu
Nollatutkimus
Tämäkään ei vielä vakuuta päättäjiä. Kaupunkilaiset ei sitä halua, eivät sitä tarvitse ja lopputuloksena tulee olemaan kuitenkin ratikan hankkiminen budjetti 10-kertaisesti ylitetyllä summalla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Nollatutkimus
Koko Suomen tasolla on käytetty ihmisiä työllistävien yritysten tukemiseen 500 miljoonaa. Sen avulla lukuisat ihmiset saavat pitää työnsä kun firmat eivät kaadu.

Raitiovaunun rakentaminen ei montaa työllistä mutta maksaa yhtä paljon kuin koko Suomen koronatuet tähän mennessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Nollatutkimus
Mistä tuo kerroin tällä kertaa on vedetty?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Nollatutkimus
"Mistä tuo kerroin tällä kertaa on vedetty?"

Luultavasti tulevien kaupunginvaltuustojen pöytäkirjoista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Nollatutkimus
"Mistä tuo kerroin tällä kertaa on vedetty?"

Luultavasti tulevien kaupunginvaltuustojen pöytäkirjoista.
---------------------------------------
Eli täällä on jolku ennustajaeukko käynyt ja katsonut kristallipallosta jotain diipadaapaa ja sen mukaan kuulutetaan faktoja. Ihan yhtä hyvin voisi joku väittää, että raitiotien rakentaminen tulee maksamaan Turulle yhteensä 80 miljoonaa. Ihan yhtä paljon faktaa tuon väitteen tukena on, kuin sen, että raitiotien hintalappu olisi yhtä paljon kuin Suomen koranatuet tähän mennessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Einari
Raitsikka
Miten raitsikka parantaisi turkulaisten mahdollisuuksia siirtyä paikasta A paikkaan B? En ymmärrä. Nyt joukkoliikenne toimii, ja raitsikkaan laitetut rahat eivät ikinä tule maksamaan itseään takaisin. Vaikka ei iimeisesti ole tarkoituskaan. Raha on käyttöä varten! Ja olisihan se hienoa mainostaa Turkua että meilläpä on raitsikka!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Zeipii54
Vast: Raitsikka
Meilläpä onkin raitsikka sanoi mulle eräs manselainen,vastasin otan osaa!!!!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Raitsikka
Jaa miten? Jos on edes kerran elämässään käynyt jossain kaupungissa jossa on ratikka ja vielä käyttänyt sitä, ei kysyisi tuollaista tyhmää kysymystä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
HJO
Ei yllätä
Joko nyt uskotaan että ei sitä raitiovaunua haluta tänne, se pieni porukka joka siittä haaveilee niin herätkää todellisuuteen, mistä rahat ? Sähköistyminen jatkuu kovaa vauhtia niin kohta on kulkuneuvot sähköllä niin ei tarvita jäykkiä ja kalliita infroja rakentaa. sähköbussit yms ajaa asian aivan riittävästi. Ja kaupungissa muuttuu ihmisten elintavat jatkuvasti, siellä missä nyt on tarvetta niin ei ole välttämättä muutamanvuoden päästä. Jos halutaan ottaa esim Varissuo esimerkiksi, siellä väki vanhenee ja lapset muuttavat pois ketkä käyttävät bussseja paljon, vanhempien ihmisten elintaso nousee ja alkavat käyttää enemmän omaa autoa. Mitäs silloin tehdään kiskoille ? Jos otetaan satama esimerkiksi, aamulla ja illalla on suuri tarve joukkoliikenteelle mutta muina-aikoina sangen hiljaista. Mites sitten kun satama siirtyy? mites kiskoille silloin käy ? ja siellä on jo kiskot liikennettä varten, jos kovasti halutaan testata niin sinne kiskoille raitiovaunu kulkemaan rautatieasemalle ja asemalle linkkikohta busseille. Sillä se selviää olisiko käyttöä vai ei....
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Ei yllätä
Juuri näin. Junaratoja menee jo moneen suuntaan. Hyvin niitä pitkin voisi ajaa lähijunia nytkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eetu Nimi
Vast: Ei yllätä
Raitiotielle ja autojen sähköistymisellä ei ole mitään tekemistä keskenään. Kisko ja kapasiteetti on se juttu mitä haetaan. Kiskoa ja kapasiteettia ei ole sähköbussissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Ei yllätä
Kisko ja kapasiteetti hyödynnetään parhaiten viemällä raitsikka sinne, missä se voi kulkea seitsemääkymppiä, ei kuhnailemaan keskustan kapeille kaduille. Siis Naantalista Raision kautta Kaarinaan Kehätien vartta pitkin. 10-tien kohdalle liittymäparkki turkulaisten ja lietolaisten polkupyörille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Ei yllätä
Eetu Nimi: Minkähän takia se on tärkeää että mahdollisimman monta viruksen kantajaa saadaan ahdettua samaan purkkiin?

Jos raitiovaunuun mahtuu 2 kertaa enemmän kuin bussiin, yhtä hyvin sama hoituu kahdella bussilla.

Raiteen ainoa hyöty on, että voidaan laittaa kone ajamaan, jolloin kuskeja ei tarvita. 500 miljoonalla kuitenkin maksaa aika monen vuoden palkat kuskeille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää