Paikalliset

Liikenneonnettomuudet vähenivät, mutta asiantuntijoilta sataa Turulle kritiikkiä – katso kartalta Turun vaarallisimmat risteykset

Marttiina Sairanen
Martinsillan ja Itäisen Rantakadun risteystä on pidetty yhtenä Turun vaarallisimmista. Ely-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klangin mukaan paikan turvallisuus parani huomattavasti, kun kaupunki siirsi suojatietä kauemmas risteyksestä.
Martinsillan ja Itäisen Rantakadun risteystä on pidetty yhtenä Turun vaarallisimmista. Ely-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klangin mukaan paikan turvallisuus parani huomattavasti, kun kaupunki siirsi suojatietä kauemmas risteyksestä.

Kuten muissa suurissa suomalaiskaupungeissa, myös Turussa tieliikenteessä tapahtuneiden onnettomuuksien käyrä on ollut viime vuosina laskeva.

Vuonna 2019 Turussa kirjattiin 637 liikenneonnettomuutta. N...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (16)

Vastaa
Samppa
Uskomatonta
Usean vuoden ajan on tämän lehden palstoilta saanut lukea Pohjoismaissa listatuista liikenteen ruuhkauttamista kaupungeista. Tämä lista julkaistaan omien havaintojeni mukaan alkuvuodesta. Itse olen nähnyt artikkelin kolmena vuotena. Kahdessa ensimmäisessä Turku oli listattu Pohjoismaitten kuudenneksi ruuhkaiseksi kaupungiksi. Viimeinen havaitsemani uutinen oli nostanut Turun viidenneksi.
En ollut uskoa silmiäni. Tietoa siitä kuka ja millä perusteella kyseinen listaus tehdään minulla ei ole. Siitä TS:n toimitus voisi ottaa selvää, mutta käsittämättömältä kuulostaa, että Turku sijoittuisi noinkin "hyvin" näinkin kyseenalaisessa asiassa. Työmatkaruuhkaa kaupungissa toki on, mutta sen kesto on todella lyhyt. Nämäkin ruuhkat olisi helppo poistaa muutamalla katu-ja siltaratkaisulla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jussiv
Vast: Uskomatonta
Tom tom navigaattorit rekisteröi kuljetut matkat ja ajan, helppo seurata mitä matkoihin menee aikaa, turun suurin vika on liikennevalojen ajoitus, vihreetä linjaa ei ole, kun lähdet valoista niin seuraavat syttyy punaiselle vaikka vihreä olis oikeampi väri, tämä ammattitaidottomuus oikein paistaa turun liikennepuolella, mitenköhän paljon saasteita (turhat kiihdytykset ja jarrutukset)tulis vähemmän
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kimmo Ikonen
Hyvä liikennekatsaus
Oli aivan terveellistä katsella hienosti laadittua vaarallisten risteysten karttaa ja tilastoituja liikennevahinkoja. Tuttuja paikkoja monet jo kymmenien vuosien takaa. On aivan oikein, että Turku tosissaan valmistelee liikenneturvallisuuden parantamista ja keinoja siihen. Menestystä siihen työhön!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Asko Ojala
Autokaupunki
Tuttuja paikkoja, toivottavasti saadaan muutosta.

Turussa on käsittämättömän piittaamaton autoilukulttuuri, ja kadut ovat leveät kuin moottoritiet. Nopeusrajoituksiakin voisi laskea. Samalla paranisi viihtyisyys.

Turun ei pidä olla kaarinalaisten ja raisiolaisten läpikulkutie.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ahmasaari
Vast: Autokaupunki
Turussa ei suinkaan ole käsittämätön autokulttuuri, vaan pääkaupunkiseudun jälkeen toiseksi sujuvin ja muuta liikennettä huomioiva. Mitä ylemmäs Suomen kartalla mennään, sitä kamalammaksi liikenne menee. Tämä kommentti perustuu omaan yli miljoonan ajetun kilometrin kokemukseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sillai
Vast: Autokaupunki
Olen samaa mieltä kanssasi 👍 Myllysillalla ajetaan kuin moottoritiellä ja ei minkäänlaista nopeusvalvontaa..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Autokaupunki
Ahaa, Ahmasaaren mielestä on muuta liikennettä huomioivaa kun autoilija kiilamalla opettaa pyöräilijöitä ajamaan jalkakäytävällä. Ja sitten poliisi komppaa tätä autoilijaa vaikka tilanteesta on ihan videotallenne olemassa joka todistaa alle 10cm ohitusetäisyyden ja kiilauksen siihen perään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Tepa
Kokonaisuus heikko
Turussa mietitään kävelijöitä ja pyöräilijöitä, eikä kokonaisuutta. Siksi tulee ongelmia. Kenenkään etu ei voi ajaa kokonaisedun ohi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eteenpäin
Vast: Kokonaisuus heikko
Tarkoitat kai, että Turussa on alettu autoliikenteen lisäksi miettimään myös kävellen tai pyöräillen kulkevia? Ei kai kukaan aina kävele tai pyöräile, vaan valitsee sen kulkutavan joka on kulloiseenkin matkaan sopivin. Jos alle 3 km matkaan tarvitaan aina autoa, on liikennesuunnittelussa jotain pahasti pielessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turre
Vast: Kokonaisuus heikko
Turussa on vuosikymmeniä ajateltu ensisijaisest vain autoliikenteen sujuvuutta, nopeutta ja turvallisuutta. Nyt aletaan ajatella kokonaisuutta ja jakaa tilaa uudellen.

Ainakin puheiden tasolla. Käytännössä edelleen rakennetaan liikennesuunnittelun ulkomuseota.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Kokonaisuus heikko
Viimeksi autoliikenteen ja samalla muunkin sujuvuutta on ajateltu, kun tehtiin Skarppakullantie. Silloin 10 vuotta sitten. Sen jälkeen ajoratoja on kavennettu ja nopeuksia laskettu. Vai olisiko muutama esimerkki muusta tarjolla? Siis Turussa, ei vain kauppatorin ympärillä.

Turussa asumista tiivistetään ja samalla reittejä kavennetaan. Ja tyhjällekin alueelle, jossa olisi tilaa tehdä kaikille kulkumuodoille hyvät reitit, tehdään jo valmiiksi ahdasta. Hyvä esimerkki on Pääskysillankatu, jonka varrelle aloitetaan rakentamaan asuntoja. Katu on niin kapea, ettei kahta kuorma-autoa mahdu talvella helposti vastakkain ajamaan. Katuun kaksi metriä lisää leveyttä ja kevli molemmille puolille. Mutta ei.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Kokonaisuus heikko
Viimeksi Turussa on ajateltu autoliikenteen sujuvuutta kun Itäisen Rantakadun pyörätiejärjestelyä mietittiin. Oli niin suunnattoman vaikeaa saada pyöräilyä pois rannan laittoman kapealta väylältä joka ei edes ole mikään pyörätie vaan ajorata koska kaljalauttojen tavarantoimitus ei kuulemma onnistu muuten kuin ajamalla auto siihen laivan viereen.

Toinen tapaus jossa ajateltiin vain autoliikenteen sujuvuutta oli Itäisen Pitkänkadun pyörätiet. Autoileva suunnittelija voivotteli sitä, että ei saanut tarpeeksi rahaa jotta olisi voinut rakentaa siihen kaksisuuntaisen pyörätien vaan oli oikein pakotettu rakentamaan pyöräkaistat koska rahaa ei ollut siihen autoilun kannalta parempaan vaihtoehtoon.

Eli Turussa suunnittelussa ajatellaan vain ja ainoastaan autoilun sujuvuutta. Siksi esimerkiksi Kiinamyllynkadulla on edelleen se reilun metrin levyinen pyörätie. Eli koska jalankululle ja pyöräilylle parempi väylä veisi liikaa tilaa autoilta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää