Paikalliset

Espoo lähtee mukaan Turun tunnin junan hankeyhtiöön yli 10 miljoonalla eurolla

Marttiina Sairanen

Espoon valtuusto päätti maanantaina, että Espoon kaupunki lähtee osakkaaksi Helsingin ja Turun välisen raideyhteyden suunnittelusta vastaavaan Turun tunnin junan hankeyhtiöön. Espoo lähtee mukaan 10,25 miljoonan euron rahoitussitoumuksella.

Esitys meni läpi selkein äänin 63–12.

Turku on myös sitoutunut hankkeeseen 10,25 miljoonalla eurolla, joten molemmat kaupungit saavat 13,3 prosentin osuuden yhtiöstä. Valtiolla on 51 prosentin osuus yhtiöstä. Lisäksi hankeyhtiössä ovat mukana Helsinki, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi.

Lue myös: Turku valmis Tunnin junan hankeyhtiöön – 10,25 miljoonan euron satsaus meni yksimielisesti kaupunginhallituksessa läpi

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vastaa
Arnold-Karma
Näin se menee
Pääkaupunkiseutu on kiinnostunut tunnin junasta. Ei siksi että Turku siitä hyötyisi vaan siksi että sinne päin saadaan houkuteltua työvoimaa ilman muuttopaineita.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eetu Nimi
Vast: Näin se menee
Kyllähän Turku siitä hyötyy, kun korkeakoulutetut eivät muuta pois ja osa muuttaa jopa takaisin Turkuun, kun yhteydet viimein toimivat.

Turku hyötyy myös siitä, että tunnin juna laskee rimaa ottaa työpaikka vastaan Turusta, niiden kohdalla jotka eivät kehtää tänne muuttaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Justus
Vast: Näin se menee
Se tässä maassa on outoa että kohta maan kolme suurinta kaupunkia on kaikki yhdessä läjässä.Vantaa tullee ohittamaan Tampereen asukasmäärän lähivuosina,vaikka Tampere sentään kasvannut turkuun verrattuna todella isolla erolla.
Espoo ohittanee 300 000 asukkaan rajan ennenkuin Turku 200 000 ,onko tässä mittää järkeä?
Faktaa: Turku ohitti maan toisena kaupunkina 100 000 asukkaan rajan 1950 ,Tampere samana vuonna.
Olympiavuonna 1952 Turku oli maan 2.Pori 5. Ja Vaasa 7 suurin kaupunki.Samana vuonna Espoon Ja Vantaan asukasmäärä oli yhteensä 42 000 ja turun 106 000.
Tämän jälkeen länsirannikon merkitys on huvennut todella paljon ja samalla painoarvo.
Vielä 1970 luvun alussa turun asukasmäärä oli suurempi kuin Espoon ja Vantaan yhteensä eli n.160 000.n
Nyt niissä on on yhteensä yli 520 000 asukasta eikä Turku siis ole vieläkään ylittänyt 200 000 asukkaan rajaa vaikka Tamperekin ylitti sen jo 2000 luvun alussa.
Tässä valossa en ihmettele jos usea kyseenalaistaa tunnin radan .Vastapainona toki voi ollla että vihdoin pk-seudun täysin järjetön kasvu voisi taittua ja muut kaupunkikeskukset keräisi väestöä aiempaa enemmän
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.