Kolumni: Rauhoittumista opettelemassa

Jori Liimatainen

No niin, nyt on kiire. Äkkiä vaatteita päälle, pitää mennä. Ihan liian usein (päivittäin) hoen näitä lauseita joko itselleni tai jälkikasvulle. Aina on kiire jonnekin. Missä vaiheessa elämään hiipi kiire, missä vaiheessa kiireestä tuli se asia, jolla mitataan tehokkuutta? Jos ei ole kiire, silloin vastakohdaksi määritellään laiska ja tehoton.

Vaikka oikeastaan pitäisi puhua rauhoittumisesta, jonka jokaisen ihmisen pitäisi osata hallita. Rauhoittumisen, levon ja palautumisen merkitys puhuttaa nyt paljon. Palautumista tapahtuu jo työpäivän aikana, jos vain osaa irrottautua työstä kahvi- ja lounastauon verran. Liikunta edesauttaa palautumista ja lisää fyysisiä ja henkisiä voimavaroja. Palautumisen edellytys on riittävä uni.

Jos ei osaa rauhoittua, ei palaudukaan. Jopa kolmannes työikäisistä kärsii toistuvista uniongelmista ajoittain ja yli kymmenen prosenttia väestöstä kärsii kroonisesta unettomuudesta. Yksi syy unettomuudelle on liiallinen kuormittuminen, kiire ja stressi.

Erilaisissa tilanteissa ihmisellä on erilainen kyky keskittyä. Väsyneenä ja stressaantuneena ei jaksa olla pitkiä aikoja paikoillaan. Silloin itse keskittymiseen pitää jo keskittyä ja rauhoittuminen on haastavaa.

Vuosia sitten muistan käyneeni erilaisissa retriiteissä ja ohjatuissa rauhoittumishetkissä ihan mielenkiinnosta, eikä ongelmia ollut aloillaan olemisen kanssa. Mieli rauhoittui ja taas normaali arkitahti tuntui sopivalta.

Nykyään huomaan, että elämän eri osa-alueet ovat niin touhukkaita, että rauhoittuminen on yksinkertaisesti haastavaa. Jatkuvasti ympäriltä tulevat aistiärsykkeet myös kuormittavat mieltä.

Viime aikoina olen tietoisesti koittanut ottaa palautumiseen ja rauhoittumiseen opastavia elementtejä arkeeni. Treeniin on tullut mukaan kehonhuoltoa ja joogaa olen koittanut kotona videoiden opastuksella. Toistaiseksi rauhallisten harjoitteiden aikaan mieleeni virtaa ajatuksia, vaikka ei pitäisi. Jatkan sinnikkäästi. Kovasti minua on vakuutettu, että tämä laji on oiva keino palautua. Joogan hyödyiksi kun listataan liikkuvuuden lisääntyminen, mielen rauhoittuminen ja kokonaisvaltaisen hyvän olon saavuttaminen.

Marianne Mäkitalo

Kirjoittaja on toimittaja.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.