Uutiset

Turun demarit raitsikan takana– "Varissuon mukanaololla puututaan alueelliseen eriarvoistumiseen"

Timo Jakonen
Turun valtuuston Sdp asettui tukemaan raitioten ensimmäisen vaiheen yleis- ja toteuttamissuunnitelmaa. Arkistokuvassa Kristiina Hellstén (vas.) ja Toni Eklund (oik.)  Petra Peltonen (kolmas oik.) ja Piia Elo (toinen oik.) Mari-Elina Koivusalo (toinen vas.) ja kunnallisjärjestön toiminnanjohtaja Petja Raaska (kolmas vas.).
Turun valtuuston Sdp asettui tukemaan raitioten ensimmäisen vaiheen yleis- ja toteuttamissuunnitelmaa. Arkistokuvassa Kristiina Hellstén (vas.) ja Toni Eklund (oik.) Petra Peltonen (kolmas oik.) ja Piia Elo (toinen oik.) Mari-Elina Koivusalo (toinen vas.) ja kunnallisjärjestön toiminnanjohtaja Petja Raaska (kolmas vas.).

Turun valtuuston Sdp:n ryhmä on asettunut tukemaan tänään kaupunginhallitukselle esitettävää raitiotien ensimmäisen vaiheen yleis- ja toteuttamissuunnitelmaa. Ryhmä päätti kannastaan kokouksessaan sunnuntaina.

Valtuustoryhmästä nyt esitettävät linjat Varissuo–Tiedepuisto–kauppatori ja kauppatori–Matkakeskus–Linnakaupunki–satama ovat kannatettavia.

– Nyt esitetyt linjat kytkevät yhteen kaikki ne alueet, joiden kehittyminen on koko Turun tulevaisuuden kannalta avainasemassa. Raitiotien merkitys on suuri niin keskustan viihtyisyyden ja toimivuuden kuin kasvavien kaupunginosien kehittymisen kannalta. Samalla hankkeessa on sosiaalinen ulottuvuus, kun Varissuo integroidaan tiivisti osaksi kaupunkia ja näin puututaan osaltaan alueelliseen eriarvoistumiseen, ryhmä toteaa.

Valtuustoryhmä korostaa näkee myös, että nyt tehtävä linjaus voi myöhemmin tukea myös Pansio-Perno –alueiden kehittymistä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ryhmä muistuttaa myös Turun ilmastotavoitteista, joiden saavuttamisen kannalta raitsikka on tärkeä.

– Ihmisiä on houkuteltava yhä enemmän joukkoliikenteen käyttäjiksi ja tutkitusti houkuttelevin vaihtoehto on raitiotie. Samalla tulee huolehtia siitä, että merkittävä osa väestönkasvusta kohdennetaan raitiotien varrelle.

Sdp:n mukaan on tärkeää, että kaupungistumisen kiihtyessä Turku pärjää kilpailussa muiden suurten kaupunkien kanssa. Siksi Turusta on pyrittävä kehittämään yhä kiinnostavampaa ja toimivampaa uusien asukkaiden, yritysten sekä investointien houkuttelemiseksi. Raitiotiellä on keskeinen merkitys näiden tavoitteiden saavuttamisessa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (23)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Perusturkulainen
Muutto Turusta
Järjetöntä leikkiä julkisin varoin tämä Turun päättäjien touhu. Ei ihme, että etsin asuntoa muualta kuin Turusta, täältä konkurssipesästä täytyy päästä pois ja äkkiä
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
hurweli
Vast: Muutto Turusta
Tutkimuksiin ja muiden kaupunkien positiivisiin kokemuksiin perustuva ratkaisu onkin Turussa huono?

Jollain tavalla julkinen liikenne on hoidettava, joten tehdään se sitten houkuttelevasti ja parhalla mahdollisella tavalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EsaL
Vast: Muutto Turusta
Miten ylihintainen kankea ratikka on hyvä...ei mitenkään. Turku on konkurssikypsä muutenkin mutta arve vain hymyilee ja laittaa tulevat sukupolvet velkavankeuteen
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Poliittinen raitiotie
Raitiotie nimenomaan eriarvoistaa alueita. Ja on todella outoa, jos reitin linjaukset päätetään poliittisin perustein. Miksi vasemmisto haluaa tehdä juuri Varissuosta vetovoimaisemman alueen?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EsaL
Vast: Poliittinen raitiotie
Ratikka pilaa vaakkulan melusaasteineen rautapyörä rautaa vasten..menkää vaikka huvilakadun/tehtaankadun risteyksen luokse kuuntelemaan siitä minulla kokemusta
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Zeipii54
Turun Demarit raitsikan takana...
Kiitos aikaisesta esiintulosta!! Kannattaisko kysellä ensin myös kannattajakunnalta haluaako ne ratikat???!!! Tällä ilmoituksella teiltä lähtee äänestäjiä muille puolueille,eli
odotellaan ratikkakielteisiä esiintuloja muilta puolueilta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mikkemakke
Voi voi
"Ryhmä muistuttaa myös Turun ilmastotavoitteista, joiden saavuttamisen kannalta raitsikka on tärkeä." Ilmastotavoitteisiin olisi mahdollista päästä laajemmin ja nopeammin uusilla sähkö- ja biokaasubusseilla. Jos ihmisiä halutaan joukkoliikenteen käyttäjiksi, niin joukkoliikenteen kokonaisuuden tulee olla helppoa ja sujuvaa. Siihen kuuluu liityntäparkit- ja pysäkit.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
hurweli
Vast: Voi voi
Ilmastotavoitteisiin ei liity pelkästää se miten joukkoliikenne liikkuu vaan se kuinka houkuttelevaa ja toimivaa se on. Vaikka bussit kulkisivat pelkällä vedellä niin sillä ei ole suurta vaikutusta jos kulkumuoto-osuus on alhainen.

Raitiotiet taas todistetusti houkuttelevat suuremman osan asukkaista joukkoliikenteen käyttäjiksi ja kaupunkirakenne myös tiivistyy. Tällöin ilmaston osalta vaikutus on paljon suurempi kuin pelkällä bussin käyttövoiman muutoksella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Voi voi
Joukkoliikenteen houkuttelevuutta saataisiin tehokkaimmin lisättyä muuttamalla se maksuttomaksi. Lipputulot vähenisivät näin n. 23m€/vuosi. Aika tarkkaan sama kuin ratikan rakentamisen pelkät korot. Liikenne kun hoidettaisiin kaasu- tai sähköbusseilla niin tulisi ilmastotavoitteetkin täytettyä. Pysäkkiajatkin lyhenisivät huomattavasti, kun rahastus jäisi pois.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää