Turun Seutu

Myöhästelystä rokotettiin – Föli-matkojen määrä notkahti

Jori Liimatainen

Fölin kyydissä tehtiin viime vuonna 26,3 miljoonaa matkaa. Matkamäärä laski 1,3 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Matkamäärä putosi syksyyn saakka, jonka jälkeen matkamäärä hieman kasvoi.

Syyskuussa tuli vuosi täyteen siitä, kun bussilinjoja siirrettiin poikkeusreiteille kauppatorin rakennustöiden vuoksi.

– Joukkoliikenne kärsi koko vuoden ajan satunnaisesta myöhästelystä keskustan poikkeusreiteillä, joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte toteaa joukkoliikennelautakunnan esityslistalla.

Tammikuusta lähtien Auransilta on osittain rauhoitettu henkilöautoliikenteeltä.

Vesibussimatkoja tehtiin viime kesänä noin 57 000. Föli-fillareilla huristeltiin 203 000 matkaa.

Föli-käyttäjät arvioivat tyytyväisyytensä arvosanalla 4,3/5.

Joukkoliikenne keräsi tuloja 36 miljoonaa euroa, menoja oli 54 miljoonaa. Kalleimmat joukkoliikenteen nettokustannukset on Turulla, 92 euroa asukasta kohden. Halvimmalla pääsi Kaarina, jonka menot ovat 38 euroa asukasta kohden.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Uusio-ajattelija
Saatava kustannus neutraaliksi!
Olis aika miettiä milloin menot ja tulot saaraan tasapainoon ,tällä hetkellä tulee tappiota noin 0,70 euroa joka matkasta/matkustaja?Ajetaankos turhia vuoroja vai onkos ajavat yhtiöt liian kalliita palvelun tuottajia?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Saatava kustannus neutraaliksi!
Olis aika miettiä, siirrytäänkö jo (lähes) ilmaiseen joukkoliikenteeseen. "Lähes" siksi, että jokin mitätön omavastuumaksu voidaan ehkä panna ihan turhien ajeluiden ehkäisemiseksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jurmalainen
Vast: Saatava kustannus neutraaliksi!
Miksi joukkoliikenne on menoerä, jonka kustannukset ovat aina jonkun silmätikkuna? Miksei samaa mielenkiintoa kohdisteta muuhun palvelutoimeen? Sopii ihan vaan huvikseen pohtia, millaisia investointeja tarvittaisiin kaupunkialueella, jos liikkuminen hoidettaisiin kiustannustehokkaasti ilman joukkoliikennettä. Tarvittaisiin todella syvä monttu tuohon torin kohdalle, että kaikki keskustaan tulevat saisivat autonsa johonkin siksi aikaa kun asioilla käyminen kestää. Sopii myös pohtia työmatkaliikennettä. kaikilta työpaikoilta tuskin kannattaisi olla lähtevinään kotiin, kun ruuhkainen matkanteko kestäisi tunteja. Ei ehkä ehtisi kotiin asti kahden työpäivän välillä. Jos ajatellaan esimerkiksi sairauksien hoitoa tämän verrokkina, tekee yhteiskunta siinä vileä suurempaa alijäämää, jota ei ole mahdollista paikata muutaman euroin korostuksilla terveyskeskusmaksuihin. Kun sairaalapäivä maksaa potilaalle alle neljäkymppiä sisältäen kaiken tarvittavan, on turha marista alijäämää tuottavasta joukkoliikenteestä. Silmälääkärikäynti yksi-tyisellä asemalla maksaa satasen nurkilla ja hammaslääkärien hinnat tekevät laskuun nopeasti paljon nollia ensimmäisen numeron taakse. Mutta ne ovatkin kustannustehokaita palveluja, joita kelan kautta sitten yhteiskuntakin hiukan rahoittaa ja hankkii niiltä ostopalveluja, joista sitten pääsee nauttimaan niillä alimitoitetuilla terveyskeskusmaksuilla. En minä halua niitä maksuja nostettavan, mutta olisi ymmärrettävä, että palvelulla on aina hintansa ja kunnalle saattaa olla edullisempaa tarjota se esimerkiksi Fölin tapaan, kuin jättää hoitamatta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Reittisuunnittelua Föli!
Miksei osaa busseista ole laitettu ajamaan suoraan aninkaistenkatua niin, että pysähtyy vain konserttitalon kohdalla? Tai Itäistärantakatua kiertämättä keskustassa?
Ei kaikkien bussien tarvitse kiertää läheltä kaupungintaloa kuten nyt!
Huonoa reittisuunnittelua föliltä ajattaa kaikki bussit keskeltä kaupunkia varsinkin ruuhkaaikaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Myöhästelystä rokotettiin?
Myöhästely ei ole ainoa haitta, jota toriparkin työmaa aiheuttaa Fölille. Pysäkit ovat ihmisiltä hukassa varsinkin vaihdoissa, samoin linjojen tarkat reitit keskustassa. Pysäkit ovat ahtaita ja ruuhkaisia, niillä on ikävä odottaa bussia. Ihmiset seisovat puoliksi ajoradalla haistellen jonkun tupakansavua.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.