Turku–Helsinki moottoritiellä saa ajaa 120 km/h jo maaliskuun alusta

Timo Jakonen

Turku–Helsinki moottoritiellä otetaan käyttöön siirtymäajan nopeusrajoitukset ensi sunnuntaina. Valtatiellä 1 Turun ja kehäkolmosen välillä on voimassa maaliskuusta alkaen 120 kilometriä tunnissa nopeusrajoitus hyvissä sää- ja keliolosuhteissa. Nopeusrajoitusten siirtymäaika koskee myös tieosuutta valtatiellä 7 välillä Kehä III –  Vaalimaa. Muulla tieverkolla talviajan nopeusrajoitukset pysyvät edelleen normaalisti voimassa.

Siirtymäaika mahdollistaa nopeusrajoitusten noston vain valoisaan aikaan keliolosuhteiden niin salliessa. Pimeään aikaan tai talvisissa keliolosuhteissa käyttöön otetaan normaalit talviajan nopeusrajoitukset, jolloin teiden korkein mahdollinen nopeusrajoitus on 100 kilometriä tunnissa.

– Vaikka talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset ovatkin vielä voimassa koko Suomessa, keväiset keliolosuhteet mahdollistavat osalla moottoriteistä 120 kilometriä tunnissa nopeusrajoituksen, kertoo ITM Finlandista liikenteen ohjausyksikön päällikkö Mika Jaatinen tiedotteessa.

Siirtymäajan nopeusrajoitukset ovat voimassa kesänopeuksien voimaantuloon asti. Tavallisesti Suomessa siirrytään takaisin kesänopeuksiin maalis-huhtikuun aikana. Liikennemerkkien ohella suurinta sallittua nopeutta säätelevät myös muut liikennesäännöt. Tieliikennelaki velvoittaa kuljettajaa ottamaan huomioon muun muassa tien kunnon, sään, kelin, näkyvyyden ja liikenneolosuhteet.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vastaa
Mankeloija
Aivot narikassa?
Joillekin tämä näyttää merkitsevän pakkoa ajaa juuri tätä nopeutta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Esa Sairio
Korkeammat nopeusrajoitukset Suomeen!
Suomen nopeusrajoitukset talvirajoituksineen ovat jo vuosia olleet suurelta osin liian tiukkoja. Tämä ei lisää turvallisuutta, ei pelasta ympäristöä, ei säästä rahaa mutta sen sijaan aiheuttaa autoilijoissa suuttumusta ja lisää matka-aikojen pidentyessä kustannuksia - jopa satoja miljoonia euroa vuodessa. Lisäksi liian matalat rajoitukset ovat pääsyy ylinopeuksiin. Kun rajoitus koetaan liikenneympäristöön nähden liian tiukaksi, sitä ei noudateta.

Useimmille valta- ja kantateille, joilla nyt on 80 rajoitus, olisi oikea rajoitus 100. Ohituskaistateille sopii 110 ja moottoriteille kesäisin 130, talvisin 120.

Talvirajoitukset pitää poistaa tai ainakin lyhentää niiden voimassaoloaika joulu - helmikuulle sekä samalla nostaa liikennemääräkriteeri, jonka mukaan talvisin 100 alennetaan 80:een, arvoon 6000 autoa/vrk nykyisen 3000 autoa/vrk sijaan.

Kaupunkien sisääntulomoottoriteille ei pidä asettaa alle 100 km/h rajoituksia. Ainoa järkevä tapa olisi vaihtuvat nopeusrajoitukset, jolloin vain ruuhka-aikoina klo 6-9 ja 15-18 arkisin olisi voimassa alempi rajoitus tai todella huonolla kelillä. Näihinkin investointi on useimmiten tarpeetonta.

Espoossa Länsiväylällä on ylikireä 80 rajoitus Kehä II:lta Kivenlahteen, vaikka tie on erinomainen, osin 6-kaistainen, lähes suora ja varustettu jopa melusuojin asutuksen kohdilta. Oikea nopeus on tuolle osuudelle 100. Havaintojeni mukaan mainitulla Länsiväylän osuudella vain hyvin harva autoilija noudattaa tuota kohtuutonta autoilijoita kiusaavaa 80 rajoitusta.

Liikenneturvallisuutta parannettaisiin parhaiten poistamalla autovero. Uudistuva autokanta huolehtisi myös päästöjen vähenemisestä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Korkeammat nopeusrajoitukset Suomeen!
Jep, tai oikeastaan parempi olisi poistaa nopeusrajoitukset kokonaan, kuten myös turvavyöpakko. Kyllä evoluutio sen jälkeen muokkaa kansasta pikkuhiljaa järkeviä autoilijoita ja turha riskinottohalu katoaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yrittäjä
Vast: Korkeammat nopeusrajoitukset Suomeen!
Vahvasti samaa mieltä Esan kanssa. Motareille vaan laittaisin vapaat nopeudet. Hölmöä olisi ollut, jos olisi tämänkin ns. Talven aikana pitänyt noudattaa täysin alimitoitettua talvinopeusrajoitusta Tku-Hki-Tre välillä, jota on saanut taas sahata.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
1350
Vau
...no, katsos; alkaa jo järki voittamaan.
"Vaikka talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset ovatkin vielä voimassa koko Suomessa, keväiset keliolosuhteet mahdollistavat osalla moottoriteistä 120 kilometriä tunnissa nopeusrajoituksen"
Pitkään olen ihmetellyt, että tehdään hienoja tieosuuksia liikennetilanneohjatuilla muuttuvilla nopeusrajoitusmerkeillä ja sitten niitä ei hyödynnetä täysipainoisesti. Ajetaan talven valoisina hetkinä kutakuinkin kesäkelissä sitä 80km/h tai 100km/h ja ihmetellään kun kaikki eivät sitä nopeutta sitten malta körötellä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Vau
"...kutakuinkin kesäkelissä..."

Ja vielä nastarenkailla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Vau
Se on myös hyvä, että tuo talvirenkaan käyttö muuttuu keliperustaiseksi ja omaharkintaiseksi.
Tuo 120km/h, "kutakuinkin kesäkeli" ja nastarenkaat, kenellä niitä nyt sitten on, on kyllä ikävä yhdistelmä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Esa Sairio
Korkeammat nopeusrajoitukset Suomeen!
On erittäin hyvä, että edes marraskuun ja maaliskuun ajalle nopeusrajoituksissa löytyy joustoa eli tämä siirtymäaika.

Minusta moottoriteillä saisi olla talvisin aina 120 rajoitus ja kesäisin 130 rajoitus, mikä on Euroopassa yleisimmin käytetty moottoritierajoitus. Koko muu talvirajoitusjärjestelmä joutaisi romukoppaan. Eihän talvirajotussysteemiä ole missään muussakaan maassa, ei edes Ruotsissa. Siellä ajetaan läpi vuoden 100, 110 tai 120 km/h näille rajoituksille sopivilla hyvillä teillä.

Yleensä ei muisteta sitä, että talvirajoitukset ja muutenkin osin alakantissa olevat nopeusrajoitukset muodostavat satojen miljoonien eurojen vuosittaiset yhteiskuntataloudelliset kulut lisääntyneinä matka-aikoina.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
HANNU NIEMINEN
Vast: Korkeammat nopeusrajoitukset Suomeen!
Siis Turusta Helsinkiin (165km) moottoritietä 120 km/h:lla kestää 1 h 38 min., ja 100 km/h:lla 1h 65 min. Saavutettu aika voitto 27 minuuttia, joka mielestäni on aika lyhyt aika ihmisen elämässä. Mutta tämä 100 km/h säästää nastoilla huomattavasti tien pintaa, ja kolari tilanteessa jopa oman hengen. Matti myöhäiset tietty joutuvat aina ajamaan limiteillä, kun se lähtö pitää jättää viimeiseen minuuttiin. Muutamilla tulee motarista myös kilparata, ja siksi nopeudet nousevat yläkanttiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »