Paikalliset

Valtio ja kunnat sopivat Turun Tunnin junan ja Suomi-radan hankeyhtiöistä ja rahoitusosuuksista

Marttiina Sairanen
Tunnin junan suunnittelukustannuksista vastaavan hankeyhtiön perustamisesta ja rahoituksesta on päästy sopuun.
Tunnin junan suunnittelukustannuksista vastaavan hankeyhtiön perustamisesta ja rahoituksesta on päästy sopuun.

Valtio ja kunnat ovat sopineet Turun tunnin junan ja Suomi-radan suunnittelua vauhdittavien hankeyhtiöiden perustamisesta sekä osapuolten rahoitusosuuksista, liikenne ja viestintäministeriö tiedottaa. Ministeriön mukaan molemmille ratahankkeille haetaan EU:n CEF-rahoitustukea.

Hankeyhtiöiden tehtävänä on on raidehankkeisiin liittyvä suunnittelu ja sen rahoitus rakentamisvalmiuteen asti.

– Olen erittäin tyytyväinen siitä, että näiden hankkeiden suunnittelu päästään nyt aloittamaan ja näin moni kunta on sitoutunut hankkeisiin. Nopeat raideliikenneyhteydet helpottavat työssäkäyntiä ja ovat aivan välttämättömiä hankkeita siirtymisessä kohti kestävää liikkumista. Nyt saatu sopu mahdollistaa myös sen, että voimme hakea hankkeisiin EU:lta tukea jo helmikuun lopulla päättyvässä haussa, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) sanoo ministeriön tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Hankeyhtiöissä on mukana yhteensä 25 kaupunkia ja kuntaa. Tunnin junan hankeyhtiössä ovat mukana Turku, Salo, Lohja, Kirkkonummi, Vihti, Espoo ja Helsinki.

Tunnin junan jäljellä olevat suunnittelun kustannukset ovat arviolta 75 miljoonaan euroa, joista valtion osuus on 51 prosenttia ja kuntien 49 prosenttia. Kustannuksista Espoon ja Salon välisen oikoradan suunnittelukustannukset ovat noin 60 miljoonaa euroa ja Salon ja Turun välisen kaksoisraiteen noin 15 miljoonaa euroa.

– On tärkeää, että Tunnin juna -hanke jatkaa pysähtymättä eteenpäin. Hankeyhtiön avulla pääsemme nyt siirtymään seuraavaan vaiheeseen. Olemme Tunnin juna -kaupunkien kesken tehneet hyvää yhteistyötä jo pitkään, ja sillä oli hankeyhtiön toteutumiselle suuri merkitys, Turun kaupunginjohtaja Minna Arve arvioi.

Myös Salon kaupunginjohtaja Lauri Inna on tyytyväinen hankkeen etenemiseen.

– Tunnin juna on eräs kaupungin kärkihankkeista ja on hienoa, että valmistelu on edennyt niin nopeasti, että siihen voidaan hakea EU:lta CEF-tukea. Tämä on merkittävä panos Salon kaupungin elinvoimalle tulevaisuudessa ja lisää positiivista virettä jo muutenkin hyvässä kehityksessä olevaan tämän päivän tekemiseen, Inna toteaa.


Fakta

Turun tunnin juna -hankeyhtiö

Suomen valtio, osuus 51 prosenttia eli 39,45 miljoonaa euroa

Turun kaupunki, 10,25 miljoonaa euroa

Espoon kaupunki, 10,25 miljoonaa euroa

Helsingin kaupunki, 5,80 miljoonaa euroa

Salon kaupunki, 3,74 miljoonaa euroa

Lohjan kaupunki, 3,74 miljoonaa euroa

Vihdin kunta, 3,74 miljoonaa euroa

Kirkkonummen kunta, 0,38 miljoonaa euroa

Alustava arvio rakennuskustannuksiksi nykyhinnoin Turun tunnin junalle on noin 2,76 miljardia euroa. Nyt käydyissä neuvotteluissa on sovittu suunnittelusta rakentamisvalmiuteen saakka, ja rakentamisvaiheeseen siirtyminen edellyttää uusia neuvotteluita.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lue myös:

Tunnin junalle haetaan EU-rahaa ensi viikolla – hanke käyntiin viimeistään kesällä

Rami Nieminen: Turha odotella Tunnin junaa – hitsaillaan kaasutankkeja ja tapellaan kattolampuista

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (11)

Vastaa
Mankala
Turun osuus rakennuskustannuksista 500 miljoonaa euroa
Mistä repii Turku tämän summan? Entä Salo 125 miljoonaa €? Ei muualta kuin lainamarkkinoilta. Kestääkö kuntatalous lisävelan oton?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sepponen
Vast: Turun osuus rakennuskustannuksista 500 miljoonaa euroa
Tuloveroista, voidaan ottaa velkaa sitten vaikka maailmanhalauksen toteuttamiseen tuo 500m€ ja kaikki on tyytyväisiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Termospullo
Vast: Turun osuus rakennuskustannuksista 500 miljoonaa euroa
Kaupungit osallistuvat vain suunnitteluun. Rakentaminen on eri asia joka menee valtion budjeteista / elinkaarimallilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Turun osuus rakennuskustannuksista 500 miljoonaa euroa
Rakentaminen menee samoilla osuuksilla eli valtio 51 % ja kunnat 49 %.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kaustin
Mukaan tukevat mm. eläkeyhtiöt jne.
Nyt on perustettu hankeyhtiöt missä kunnilla on 49%, mutta varsinaisesta ratayhtiöstä ei ole päätetty kuin se, että valtio omistaa vähintään 51%. Muuten mukana voivat olla kaikki ns. luotettavat sijoittajatahot kuten eläkeyhtiöt. Mitään kuntien osuutta ratayhtiöstä ei ole sovittu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Seppo Huuskonen
Ennalta ehkäisy
Suunnitellulle ratalinjaukselle olisi hyvä ajoissa laittaa ötökkätutkijat, jotka voisivat tarkistaa "uhanalaisten" lajien asutus linjauksella. Ettei käy niinkuin kävi tielinjauksen kanssa, joka jouduttiin siirtämään uhanalaisten lajien takia. Kävi kuitenkin ilmi, että jätökset oli Korkeasaaren tuotoksia
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Ennalta ehkäisy
Tuolle viimeiselle väitteellesi pitäsi nyt esittää joku lähde. Mitähän jätöksiä sieltä sitten löytyi, amurintiikerin vai ehkä berberiapinan?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Timo Laihinen
Tunninjuna
Nyt näyttää siis melko todennäköiseltä ,että tämä nytkähti eteenpäin.
Tämä rata on niin arvokas ajatellen tulevaisuutta,että mahtaako kukaan edes ymmärtää sitä.
Sitten kun se on valmis,tietysti kaikki on muuttunut jopa rajusti.
Liikenne on yksi niistä.
Ja onko tulevaisuudessa myös Turussa siirryttävä maan alle rahteineen?
Voi olla,että pintaliikkenne on tonttipulan vuoksi mahdoton?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tunninjuna
Turun liikenne maan alle? Ja varmaan Toriparkkiyhtiö on valmis toteuttamaan tämänkin hankkeen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Tunninjuna
Tunnin juna antaa turkulaisille valtiopäiväihmisille ja muille pääkaupungissa työskenteleville mahdollisuuden asua kotona. Aivan erinomainen asia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Quiquern
-
Salon 4 miljoonaa tästä ihmettelystä on jo liikaa, saatika että Salo maksaisi rakentamisesta mitään -siitä että yksi asuntoalue tuhotaan ja junat ei enää pysähdy. Miksi kukaan haluaa maksaa junattomuudesta? Toki halutaa salolaiset muuttamaan Turkuun mutta voi täältä muuttaa Helsinkinkin, kulkeehan jatkossa nopea juna sinne Turkuun sitten, viheltäen Salon ohi...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.